Championship Manager 2010

Sparker sig mod nye højder.

Det er ikke mange år siden Championship Manager per definition var SPILLET for alle manager-spirerne ude foran computerskærmene. Men uenigheder førte til SI Games’ oprettelse af Football Manager-serien, og samtidig at spillets hidtidige, utroligt detaljerede database røg med, og stille og roligt ændrede spilnavnet på førstepladsen i denne nicheprægede, men højt elskede genre. Faktisk var Championship Manager helt ude af billedet i et par år, men nu er Eidos og Beautiful Game Studios tilbage med et spil der ikke prøver at abe efter, men vil spille på andre tangenter, end hvad der hidtil er blevet gjort i genren.

For det er nemlig et helt andet hovedfokus, der ligger i Championship Manager 2010. Hvor Football Manager har meget fokus på taltunge analyser, og hvor man helst skal have et par år i bagagen indenfor spillet, for at få alle facetter med, har folkene bag Championship Manager 2010 valgt at satse på en mere tilgængelig fremstilling af fodboldsimulationsgenren.

1

Interfacet er simpelt, funktionelt og tilgængeligt for de fleste. Men man kan til tider savne en vis dybde.

Umiddelbart guides man fint i gang med spillet, hvor man vælger blandt de inkluderede landes ligaer (hvor den amerikanske MLS glimrer ved sit fravær, men for europæere gør dét nok ikke så meget), og derefter overtager styringen i præcis den klub, man ønsker. Nu skal man igennem intelligent styring af klubben, herunder træning, talentudvikling og spillerkøb udvikle sit mesterhold. Lige fra starten fornemmer man at spillet forsøger at dreje fokus væk fra at kigge på alt for mange tal, og hen hvor man har lagt vægten i udviklingen af spillet: Den grafiske del. Rent interfacemæssigt, fungerer navigationen rigtig fint. Der er kun få knapper man skal lære at kende og selvom elementer som lysavis, uendelige talentspejderrapporter og nogle få mærkværdigt placerede spilelementer, er der ikke noget at sætte en finger på her. Det er helt bestemt simplificeret for at få alle med, men det er også dét, der satses på - og det fungerer.

Når man så har fået købt sine spillere (indkøbssystemet fungerer fint, men er heller ikke noget revolutionerende i sig selv), og har sat holdet, skal man i gang med kampene, og det er hér man muligvis kan forelske sig lidt i Championship Manager 2010.

2

Championship Manager 2010 brillerer på den grafiske front og har brændt tændstikmændene af.

Det er nemlig specielt under kampene, Eidos og Beautiful Game Studios har lagt deres hovedfokus. Det ser ud til at de forsøger at blive de bedste til et eller andet. Titlen som ”spillet-med-de-fleste-klub-og-spillerdata” er ligesom røget andetsteds hen, så præmien for bedste grafiske fremstilling bliver sikret igennem en fremragende fremstilling af kampene. Et 3D-animeret kampsystem får dig virkelig til at leve dig ind i kampene. Spillerne har, mere eller mindre, realistiske bevægelser og det er fedt at fornemme at man hepper på sine spillere til at løbe lige dét hurtigere, spille dét hårdere eller kaste sig lige dét længere frem. Det sammenspil får man ikke igennem andre fodboldsimulatorers kamp-generatorer. Det er dejligt, føles realistisk, og får dig til at komme lidt nærmere virkeligheden, når spillerne brokker sig højlydt til dommeren over et tvivlsomt gult kort, eller når de slår armene op over hovedet i frustration over det brændte hovedstød, der ellers så ud til at kunne være gået i mål.