Champions Online

Kan verden reddes?

Hvem drømmer ikke om at være superhelt? At have en hemmelig identitet, fantastiske superkræfter, evnen til at flyve, og at bruge sine kræfter til at sprede skræk og rædsel i hjerterne på alle skurke. Det er en drengedrøm, jeg tror de fleste kan nikke genkendende til.

Jeg må nu desværre sande, at det ikke er helt let at være superhelt. Det kræver ikke bare et flot kostume, men derimod et menneske med karakterstyrke inde bag ved masken. Det samme må siges om det at lave et online rollespil. Det kræver mere end blot et flot udseende. Det kræver masser af indhold inde bag facaden. Og desværre leverer Champions ikke umiddelbart varen.

Lad mig med det samme understrege, at denne anmeldelse kun kan give et foreløbigt billede af Champions Online. Spillet vil naturligvis fortsætte med at udvikle sig de næste par år, som vi kender det fra WOW og andre spil i genren. Jeg fokuserer udelukkende på, hvad du får, hvis du i dag går ned i butikken og køber spillet.

1

En mand, fire fjender. Det går lige op.

Det første der sker, når du logger ind på spilserveren er, at du skal designe din egen superhelt, med alt hvad det indebærer af muligheder for ændringer af den fysiske fremtoning samt valg af kostume. Mulighederne her er næsten overvældende mange, og den del af spillet kan du bruge timer på at gå i detaljer med. Der findes selvfølgelig også en knap, der genererer en tilfældig helt, til de utålmodige sjæle, der bare gerne vil i gang med spillet. Det er bare synd at springe over designprocessen, for det er her, du virkelig definerer hvilken type superhelt du vil spille. Det er kun fantasien der sætter grænser for, hvilken type flyvende hævner du vil kreere. Jeg lavede to helt forskellige helte med hver deres unikke udseende og tilhørende evner. Er man kreativ, finder man selv på en ny type avatar. Jeg faldt for fristelsen at udleve en gammel drengedrøm og lavede en næsten tro kopi af Ironman, samt en ninja, kraftigt inspireret af den sorte ninja fra Action Force. Sidstnævnte fik passende navnet ”The Shadow”. Når du er tilfreds med valg af udseende, kostumer og farver, er det tid til at vælge superkræfter. Skal din helt være stærk som supermand, være i stand til fryse folk til is eller noget helt tredje, kan du frit sætte forskellige kræfter sammen som det passer dig. Kombinationsmulighederne her en mange, men jo mere du koncentrerer dig om én type kræfter, som i mit tilfælde ”Dual Blades”, jo stærkere bliver det endelige resultat. Efter du har givet din skabning et navn, bliver du efterfølgende kastet ind i spillet.

Det første du møder i Champions Online er ikke en stor og levende verden, men derimod en begrænset begynderzone, hvor dine eventyr kan sætte i gang. Millennium City er blevet angrebet af rumvæsener, og hovedkvarteret for alle superhelte er blevet overtaget af den fjendtlige invasionsstyrke. Du får med det samme uddelt et par missioner, enten fra enkelte missionsgivere, eller fra hovedcomputeren, der også giver dig quests senere i spillet. Det foregår typisk ved at du får stukket en tekstboks i hovedet og bliver bedt om at slå så og så mange fra den fjendtlige styrke ihjel. Medrivende er det i hvert fald ikke, og det er frustrerende, at de enkelte missioner helt fra start ikke byder på noget nyt. Missionsstrukturen fortsætter i samme rille på en plade, vi allerede har hørt mange gange. Det er ikke specielt originalt med begynderzonen, og historien om rumvæsener, der invaderer byen er papirstynd. Atmosfæren i spillet har dog en vis grad af kitch over sig, og med en let overspillet monolog i intro sekvensen, rammer den fint stilen fra tegneseriehæfterne.

2

Design din figur som du vil. Mød Bi Mand.

Efter de første fem levels har jeg klaret startområdet, og glæder mig nu til at komme til det egentlige spilområde. Men det sker ikke! Jeg får nu valget mellem enten at tage til det nordlige Canadas isvinter eller til et ørkenområde i USA. Begge zoner er akkurat som startområdet, blot anseligt større og med flere quests. Jeg vælger ørkenen og bliver dernæst præsenteret for en liste med 10 servere for dette område. Suk! Min glæde over at skulle ud i den store sammenhængende verden er nu i stedet erstattet af et zoneinddelte inferno. Det har helt klart sine fordele at lave en stor europæisk server med alle spillere, men det fjerner bare noget af det vigtigste i et onlinerollespil: Troværdighed og sammenhæng i en verden man kan leve sig ind i. Selvom zonerne senere i spillet er større, er det altid med 10 forskellige lag af det samme område. En sammenhængende oplevelse bliver det derfor aldrig.