Blur

Mario Kart i HD?

Det er blevet sagt at en succes ofte er lige så meget en forbandelse som en velsignelse, fordi alle de mennesker, der gjorde dit værk til en succes, forventer at du følger op på succesen med mere af samme skuffe. Du må ikke lave for meget om, men du må heller ikke plagiere dig selv.

Jeg kan forstå spilfirmaers lyst og trang til at skabe nye fantastiske spil, men lige i forhold til Project Gotham Racing-serien synes jeg egentlig bare, at Bizarre Creations skulle have lavet alle fire spil som det første, krydret med de bedste elementer fra nummer to. Jeg ville have mere af det samme.

Men selv hvis Bizarre havde lyst til at lave det spil, jeg ønsker mig, så er de nu ejet af Activision, og Project Gotham-serien er ejet af Microsoft Game Studios, så den kombination bliver svær.

Og hvis man kigger på Blur, kunne noget tyde på, at Bizarre Creations havde ønsker om at lave noget helt nyt. Og så alligevel ikke. Sagt på en anden måde: Bizarre har gjort det, de er bedst til, og lavet endnu en arkaderacer, der er helt sin egen.

Det væsentligste kendetegn ved Blur er blandingen af et semi-realistisk bilspil og power-ups som man kender det fra Mario Kart. Banerne er inspireret af byer og steder fra den virkelige verden, og det er langt fra dem allesammen, der foregår på asfalt, selvom spillet aldrig for alvor bliver rigtig off-road. De 55+ biler er alle licenserede mærker opdelt i klasser, og de strækker sig over Ford Focus til en Land Rover og superbiler som Koenigsegg CCXR. Men jeg vil tro at især de terrængående modeller kører bare lidt hurtigere end de gør normalt. Og nå ja, så er der de der våben med mere, som man samler op og fyrer af i et forsøg på at skyde modstanderne af banen og få/fastholde en førsteplads. Der er selvsøgende missiler, miner, manuelle skud, et skjold, nitro og sågar et blåt lyn, der rammer dem der kører forrest. Man kan vist roligt sige at Blur tidligt i sin udvikling faldt i gryden med Mario Kart. De to sidste powerups kan henholdsvis reparere og sende en chokbølge ud fra din bil, hvilket tyder på at der også var en knivspids Midnight Club i omtalte gryde.

1

Vær forberedt på ridser i lakken.

Det lyder måske lidt rodet, men resultatet er faktisk rigtig godt. Bilerne kører alle i et rasende tempo, hvilket leder tankerne hen på Burnout, men det er trods alt stadig muligt - og ret nødvendigt - at køre så korrekt som muligt, hvis man vil vinde. Der er ikke noget med at tage svingene klistret til banden, uanset hvor mange missiler man har. Typisk giver våben i bilspil et element af uforudsigelighed, og det gælder også i Blur, men i modsætning til Mario Kart er spillets power-ups placeret faste steder på banen, som man lærer at huske, på samme måde som man husker sving og langsider. Det giver dig en helt reel mulighed for at køre defensivt og forsvare din førsteplads, så du ikke bare er det oplagte og forsvarsløse mål for arsenalet af de op mod 19 biler bag ved.

Blur er delt op i en række kapitler, der hver især sluttes af med en navngiven superbilist, som man skal vinde over i et 1-on-1-løb. Hvert kapitel har et løst tema, der afspejler superbilistens personlighed og stil, men historien er heldigvis holdt til et absolut minimum.

2

Sømmet i bund, også i svingene!

Der er tre typer løb. Det første er regulært ræs, hvor det gælder om at komme først, og der har man de nævnte power-ups til rådighed. Det andet går ud på at skyde så mange biler som muligt, inden tiden løber ud. Der er dog kun det enkelte manuelle våben på banen, til gengæld er de forankørende langt fra så hårdføre, som de almindelige modstandere. Den tredie løbstype er kørsel på tid, hvor man samler tidsbonus og nitro op undervejs. Hvert løb skal bestås ved at man opnår i hvert fald det laveste af tre prædefinerede succesniveauer, som i de regulære løb selvfølgelig er at slutte som nummer et, to eller tre. Project Gotham havde Kudos systemet, hvor man fik point for at køre sidelæns gennem svingene, overhalinger og den slags, og Blur har et lignende system, repræsenteret som fans. I hvert løb er der et valgfrit delmål, hvor man skal opnå et bestemt antal fans. Og så har hvert løb faktisk endnu en fan-udfordring, hvor man på tid skal passere igennem en række lysporte. Blurs version af slalom mellem kegler.