Battlefield: Bad Company 2

Godt selskab.

Dette er en anmeldelse af konsolversionen - læs PC-anmeldelsen her.

Der er bare nogle spil som man opbygger et helt særligt forhold til. For undertegnede var en af de titler Battlefield: Bad Company fra 2008. Jeg ved ikke helt hvad der gjorde lige præcis det spil så specielt for mig, måske var det de vanvittige eksplosioner, måske de destruktive miljøer – men hvis jeg skal være helt ærlig, var det nok primært de lange samtaler om Truck-a-saurus-rex, et tilbagevendende samtaleemne hos de virkeligt skarpt tegnede personligheder, der udgjorde det første spils narrative fundament. Et skydespil med fokus på esoteriske diskussioner omhandlende monster trucks der ligner dinosaurusser lyder måske umiddelbart lidt underligt, men det var især denne helt særlige stemning, der gjorde Bad Company til noget specielt.

Bad Company var et forsøg fra udviklerne EA DICEs side på at rette Battlefield-serien mere i retning af narrativitet end multiplayer. Dette gjorde man ved at introducere fire fuldstændig vanvittige karakterer, for derefter at lade dem ævle om alt mellem himmel og jord på vej gennem spillets underholdende kampagne. Bad Company fungerede ekstremt godt som følge heraf, men i sidste ende blev multiplayer endnu engang det magiske ord, der gjorde spillet til noget særligt hos de bredere masser, for på trods af sit fokus var Bad Company også et fremragende spil mod andre.

Battlefield: Bad Company 2 bygger videre på forgængerens fundamenter, men har denne gang som følge af første spil store succes online, valgt at fokusere mere på multiplayer. Dette gør at spillet for undertegnede bliver lidt af en blandet fornøjelse, idet kampagnen denne gang ikke virker helt så stramt sammensat som tidligere. Dog betyder det også, at Bad Company 2 byder på en af de allerbedste multiplayer-afdelinger, man finder i noget skydespil –Modern Warfare 2 inklusiv.

1

Flot lyssætning og visuelt imponerende effekter præger spillets miljøer.

Men for lige at vende tilbage og starte med kampagnen først, foregår denne efter hændelserne i det oprindelige spil. Bad Company sluttede med at vores fire helte fandt en lastvogn fyldt med det guld, de så længe havde ledt efter, og indikerede sådan set også, at det lykkedes de fire gæve gutter at slippe af sted med den gyldne last. Bad Company 2 vælger dog langt hen ad vejen at genopfinde konceptet, for historien har ikke mange referencer til tidligere hændelser.

Spillets prolog lader spilleren opleve en mission under Anden Verdenskrig, hvor amerikanere er på jagt efter et mystisk supervåben i Japan. Pludselig bryder helvede løs og man afslører ikke for meget ved at sige, at man her får en kort forsmag på hvad det tunge artilleri har at byde på.

Efterfølgende er vi tilbage hos Bad Company, hvor de fire soldaterkammerater er sendt på mission i Alaska. Primært benyttes spillets første time til at placere lidt information til spillets senere narrativ, men hurtigt bliver man kastet fra den ene ende af verden til den anden, på jagt efter noget, man internt i gruppen ikke helt forstår.

2

Som altid er eksplosioner i højsædet.

Spillets mellemsekvenser virker en anelse mere tørre end i forgængeren, der bød på en mere eksplicit humoristisk tone. Dette virker ved første øjekast en smule ærgerligt, men baner vejen for en – i alle tilfælde ved spillets start – mere seriøs fortælling, der senere dog delvis finder tilbage i forgængerens mere løsslupne spor. I stedet skal man finde megen af humoren begravet hos de fire medlemmer af Bad Company, ved at høre kontekst-sensitiv dialog mellem de mange ildkampe. Ofte kan man med fordel lægge controlleren fra sig i flere minutter, for blot at høre Haggard sprede sin viden om, hvorfor der er forskel på hvordan afro-amerikanere og hvide udtaler navnet 50 Cent, med en god reference til den mumlende rappers tendens til at blive kaldt ”Fiddy”. Sjovt, lidt provokerende og helt i stil med forgængerens ret vanvittige dialog.

Det er dog lidt ærgerligt at man selv aktivt skal opsøge den gode humor, men med lidt dedikation bliver Bad Company 2 et ganske morsomt spil.