Assassin's Creed II

Døden i Venedig.

I enhver af os gemmer der sig informationer fra vores arv, der gør os til den vi er. Disse krypterede informationer afgør ikke kun hår og øjenfarve hos menneskene, men også stofskiftet fra hver enkelt celle. Vi er dog langt fra at have dekrypteret alle funktioner og egenskaber af generne og der eksisterer således utallige teorier om, hvad der ellers lumrer i vores ophav. Således baseres baggrundshistorien i Assassin’s Creed-serien på idéen om at vores gener indeholder erindringer fra vores fortid.

Det er derfor ikke uden grund at Desmond Miles, hovedaktør i Assassins Creed 2, siger følgende i starten af spillet: ”Tusind års historie flyder gennem mine årer”. Man kunne hermed snildt forestille sig mange flere planlagte fortsættelser i Assassins Creed serien, hvilket Ubisoft da også til dels har bekræftet. Ved første øjekast er der ikke noget særligt over Desmond Miles. En gennemsnitlig mand i slutningen af tyverne. Dog er han efterkommer til Assassins og dermed en erklæret fjende af templer-ordenen, der allerede trak en stor del af spilhistorien i første spil. Denne gang bliver Desmond dog ikke ført tilbage i tiden som Altaïr i år 1191, men derimod som Ezio Auditore da Firenze under renæssancens Italien.

3

Endnu engang skal du op at hilse på ørnen og ned at ligge i høstakken.

I begyndelsen af spillet oplever man Ezio som nyfødt baby og efter et hop frem i tiden, spiller man nu en ung udgave af Ezio. Spillet starter dog anderledes end forgængeren, idet Ezio endnu ikke kan udføre sine snigmorderiske tricks. De skal først indlæres og er denne gang lagt ind som del af historien, hvorved man løbende op gennem spillet lærer nye tricks. Historien starter i skønne Firenze og udvikler sig allerede i den første time dramatisk, ved at Ezio’s far og to brødre bliver dræbt. Ezio vil på bedste ’Gladiator’-manér have hævn og hermed starter den lange jagt på de ansvarlige, hvor Ezio løbende igennem hele spillet og syv italienske storbyer – flere end dobbelt så mange som i første spil - skraber mere og mere i overfladen på en indgribende sammensværgelse.

Samtidig med den begyndende hovedmission bliver man mødt med hele spillets nye meta-samle-vanvid, som vi kender det fra etteren. Dog er der i AC2, til forskel fra forgængeren, åbnet gevaldigt op for godteposen af samleobjekter. Der skal blandt andet samles fjer, malerier, krypterede skriftruller og penge - alt sammen elementer, der hver især har sin helt egen betydning for spilleren. Eksempelvis kan Ezio bruge krypterede skriftruller til at opgradere sit våbenudstyr og i løbet af historien bliver Ezio til en farlig kampmaskine, som gør hvad gøres må, for at komme sit mål nærmere.

6

Venedig er helt klart en af spillets highlights, både på stemning og rent grafisk. Heldigvis varer spillet en del timer i den vandholdige by.

Særligt våben og rustning har i Assassins Creed 2 fået sig en gevaldig overhaling. Du kan nu shoppe våben, idet en decideret våbenbutik er at finde i hver by i spillet - selv i Rom, hvor du kommer tæt på Paven. Hver butik tillader Ezio at erhverve sig diverse våben, og med over 40 forskellige våben er der rig mulighed for at nedfælde sine modstandere på afvekslende vis. Hertil kommer forskellige rustninger, der giver Ezio mere liv og udholdenhed. Foruden våbenbutikken rummer spillet flere andre butikker, blandt andet en skrædder, hvor Ezio kan udskifte designet og farven på sit tøj.