Angry Birds

Simpel fysik og højt humør.

Der var engang en glad bunke fugle, der levede lykkeligt. Indtil den dag ondsindede grønne grise stjal deres æg. Det gjorde fuglene så vrede, at de fra nu af blev kendt som – Angry Birds - fugle, der ofrer sig selv i bedste slingshot-kamikaze-stil for at udrydde fjenderne og genfinde deres æg.

De grønne banditter er kujoner og gemmer sig på baner bag forskellige barrikader, som vores dertil indrettede fast besluttede, sure fugle så hensynsløst kaster sig hen imod. Går missionen godt, falder barrikaderne sammen og grisene, der skjuler sig, dør i ruinerne. Spilopsættet er simpelt: slyng fuglene afsted fra slangebøssen mod grisenes barrikader og spred så meget ødelæggelse, at de dør i sammenstyrtningen.

Hver bane starter med at vise hvor grisene befinder sig i den konstruktion, de nu har valgt at gemme sig i, og der panoreres over til fuglene, der pænt står i kø og venter på at blive slynget afsted. Man kan nemt zoome ind og ud på banerne for at danne sig det overblik det måtte være nødvendigt. Nu er det så op til spilleren at vælge i hvilken vinkel fuglene skal slynges afsted. Idet fuglen rammer barrikaderne, begynder det som et korthus at falde sammen, og i bedste stil, efter fysikken forskrifter, vælter det ned over grisene.

1

Se de krystergrise, som de gemmer sig. Dø ved fugl!

Spillet præsenterer et klassisk trial-and-error-gameplay, som vi har set det før i adskillige puzzlespil og desto længere man vover sig ind i spillet, desto flere og forskellige fugle får man til rådighed som skyts - alle med deres egne unikke egenskaber. Banerne vedholder deres umiddelbare enkelthed, men bliver sværere fremefter, da udvalget af fugle til spillerens rådighed giver anledning til overvejelse i sig selv.

Angry Birds tilhører den type spil, hvor man altid lige kan tage en bane til. Det er en stærk kvalitet understøttet af de flere end 100 baner. Læg hertil muligheden for meget hurtig og nemt at starte banerne om, når en fugl atter er fløjet galt mod grisens fæstning, er dette pick-up-and-play når det er bedst.

Masser af baner. Underholdende og hurtigt gameplay – dog med en til tider tilfældig fysik. Angry Birds er perfekt når man sidder og venter 5-10 minutter på bussen.

Pris: 6 kr.

8 / 10