Alien Swarm

Isometrisk. Gratis. Godt.

Hvad er prisen hvis du lægger onde rumvæsener sammen med 4 spillers co-op, store automatvåben og muligheden for at designe egne baner? Et stort rundt nul, hvis du spørger Valve. Deres nyeste spil ’Alien Swarm’ er i hvert fald udsendt kvit og frit, til fri download på Steam. Et onlinespil for op til fire spillere placeret i et mørt og ikke nærmere defineret sci-fi-univers set skråt ovenfra.

Som en af fire spillere i en deling, bevæger man sig igennem, hvad der mest af alt minder om et opkog af samtlige Horror/Dark/Action Sci-fi-film, mens man med kanoner, strømgeværer, granater og flammekastere forsøger at holde en konstant horde af fjendtligsindede skabninger med skarpe klør og syresprøjt på afstand. Det er engentlig hamrende klichéfyldt, men det gør ikke så meget, for det står hurtigt klart, at Alien Swarms mission først og fremmest er at skrue et fedt gameplay sammen. Historien og universet skal man ikke bruge for megen tid på at tænke over – den er først og fremmest en undskydning for et rigtig velfungerende, hektisk shooter-gameplay. Så ved at læne sig op ad de kendte sci-fi-konventioner fra især Alien-filmene, er man ude over problemet med selv at skulle opfinde et interessant univers og en sammenhængende historie.

Gameplay fra Alien Swarm

Og det er virkelig et sjovt og lettilgængeligt gameplay der kommer ud af det. Den helt basale præmis er, at man kan bevæge sig i én retning, mens man skyder i en anden. Og således er alle missionerne bygget op omkring at få sin lille deling igennem farefulde korridorer, hvor man er nødt til at samarbejde for at dække alle vinklerne, og søge for at ens soldaterkammerater ikke får bidt hovedet af, mens man stormer mod udgangen. Og man er pinedød nødt til at samarbejde. Uden en mand til at dække bagtroppen er man færdig inden for 30 sekunder. Styringen er nem og velfungerende, banerne er korte, og niveauet af action er heftigt. Det er på alle måder et rigtig velegnet spil til en hurtig omgang afreageren uden for meget bagtanke.

Grafisk er Alien Swarm endog rigtigt flot, med avancerede shaders og effekter. Det kan dog blive lige mørkt nok til tider – faktisk greb jeg mig selv i flere gange at navigere ud af et level via det lillebitte mini-map nede i hjørnet, frem for at se på skærmen, fordi det simpelthen var for mørkt til at se hvad der foregik. Lidt ærgerligt, både for den pæne grafik, som man overser, og fordi det bryder illusionen og får et til at kigge på spillet som en abstrakt konstruktion, fremfor at leve sig ind i gameplayet og universet.

1

Alien Swarm er både hektisk, taktisk og ikke mindst gratis via Steam. Og så er det samtidig solidt skruet sammen hele vejen rundt.

Der er dog også blevet plads til en smule taktik. Først og fremmest er der gjort plads til fire forskellige spillerklasser, der har hver deres styrker og svagheder. Derudover er der, i takt med at man får låst op for disse, faktisk et ganske imponerende og varieret arsenal af gøps, granater og dinegenoter, der kan gøre livet surt for de allestedsnærværende rumvæsner. Og det er faktisk ret smart at placere det taktiske i valg af klasse og udstyr, for det betyder at man i action-sekvenserne ikke behøver at stoppe op og overveje taktikken. Taktikken er bestemt af de valg, du allerede har gjort i Inventory-fasen, og så er det bare at få det bedste ud af det.

Alien Swarm er som sagt et 4-spillers co-op multiplayer-spil. Det betyder at du kun får en lille bid af det fulde potentiale, hvis du prøver at spille med de forprogrammerede bots. Der er langt mere at hente med menneskelige med/mod-spillere og alle deres fejl, mangler og ulogiske beslutninger. Desværre er der stadig lidt klumper i spillets match-making. Det lykkedes kun mig at forbinde til et spil i cirka 30 procent af tilfældene, og det er nu engang sjovere at komme i gang med nedmejningen af onde rumvæsener, end at sidde og glo på triste meddelelser om ’server timeout’.

2

Flammekaster og strømgevær i skøn dissonans. Gode co-oplevelser er i øvrigt yderst sjældne i vor tids PC-spil, men Valve har uomtvisteligt ramt plet.

Ellers er spillet ret fornuftigt bygget op i forhold til multiplayer-aspektet. Spil-lederen tvinge hele holdet ind i luftslusen, og starter den næste fase, så man ikke skal sidde og vente på en eller andet bumset knægt der lige skal læse alle våbenbeskrivelserne, mens det klør i aftrækkerfingeren på de tre øvrige. Og selve spillets opbygning underbygger multiplayer-aspektet, og gør det relativt let at kommunikere med en række simple ’emotes’, der dækker 90 procent af kommunikationsbehovet undervejs.

Det er mildt sagt imponerende at et spil af denne kaliber bliver udsendt helt gratis. I mine øjne kunne Valve sagtens have solgt det her for 100-150 kr., da det er fuldt ud lige så godt som mange af de spil man finder både på Steam, PSN og Xbox Live i samme prisleje. Der er tale om alt andet end en halvfærdig tech-demo. Det er justeret og poleret så det skinner, og med fremtidige brugergenererede tilføjelser, som der er gjort plads til med frigivelsen af et SDK-kit, kan det kun blive endu bedre.

9 / 10

Alien Swarm Jesper Krogh Kristiansen Isometrisk. Gratis. Godt. 2010-07-23T22:44:00+02:00 9 10