Age of Conan: Rise of the Godslayer

Som det skulle have været.

I 2008 udkom Age Of Conan Hyborian Adventures, et online rollespil der på mange måder adskilte sig fra konkurrenterne - på både godt og ondt. Spillet indførte et unikt kampsystem, der i langt større grad involverede spilleren og injicerede en højere grad af action ind i genren. Her var det pludselig dig selv, som skulle svinge sværdet og tage stilling til, hvor du ville angribe, og dig selv, der med skjoldet hævet skulle forvare dig så godt som muligt. Hvor andre MMOer var præget af store orker, smukke elvere og troldmænd med spidse hatte, tog Age Of Conan et skridt hen imod barsk realisme. Spillet var fyldt med blod, sved og sexede kvinder, præcist som det er kendetegnet for Robert E. Howards bøger om Conan.

Desværre var Funcom (eller nok nærmere deres udgivere, Eidos) for hurtige til at smide spillet på gaden, og kritikere verden over var enige om, at det kun var halvt færdigt, da det nåede butikshylderne. En del features, som udviklerne havde lovet skulle fungere i den endelige version, var slet ikke at finde i spillet, og den nye DirectX 10-grafik, som alle havde ventet på med spænding, udeblev i mange måneder efter udgivelsen. Det største problem lå dog i at spillet i den grad manglede indhold og quests. Der var deciderede huller i linjen af missioner på den lange vej mod level 80. En del af disse huller er blevet lappet med tiden.

Det er nu to år siden spillet udkom, og Funcom har trofast udgivet patch efter patch med nyt indhold til spillet. To store patches - Ymirs Pass og senest Tarantia Commons - har gjort det lettere og mere tilgængeligt at finde quests igennem de senere levels. Det største problem lå dog stadigvæk mellem level 20 til 40, og det er her, udvidelsespakken Rise Of The Godslayer kommer ind i billedet. Så snart du er færdig med de første tyve levels af spillet, har du nu mulighed for at rejse til Khitai, hvor en verden af nye eventyr venter.

1

Var det nogen der sagde BattleCat fra go’e gamle He-Man?

Khitai består af fem nye områder med nyt indhold til spillere på level 20-40, samt nye områder til endgame-spillere på level 80. Du kan betale dig fra at rejse til de nye zoner, eller du kan tjene penge på vejen ved at beskytte rejseselskabet mod ukendte farer. Vælger du sidstnævnte mulighed, starter spillet en tilfældigt quest på turen, som du skal klare, før du får lov til at rejse videre. Det fungerer fint, at du har et rejsequest, inden du når til Khitai - frem for blot en loadingscreen - og det skaber samtidig lidt bedre sammenhæng mellem de to regioner.

Kritikken af spillet ved udgivelsen for to år siden gik for mit vedkommende på, at verdenen var alt for zoneinddelt og ikke føltes sammenhængende. Den kritik har Funcom taget til sig, og de forskellige zoner i Khitai er derfor væsentligt større og strækker sig langt ud i horisonten. Skifter du imellem de forskellige områder, bliver du desværre stadig udsat for en loadingskærm, men dette sker sjældnere, og det hele virker mere sammenhængende. Temaet for Khitai er Østens mystik, og det står i stærk kontrast til de oprindelige områder. Denne verden er umiddelbart ikke noget, jeg umiddelbart forbinder med Conan-universet, men det fungerer overraskende godt, efterhånden som du lever dig mere ind i spillet.

2

Detaljegraden i de enkelte rustninger er simpelthen helt i top. Desuden er den piggede hjelm god mod den skarpe sol på en varm sommerdag.

Der er mange nye quests og de er til tider ret interessante. Der er dog stadig eksempler på slå-fem-af-dem-ihjel-quests, men mange af de små historier, du bliver præsenteret for, er gennemarbejdede og ret interessante. eksempelvis questen, hvor du skal klæde dig ud og snige dig forbi nogle vagter, så du kan overhøre en samtale om et forestående komplot. En positiv ting er, at jeg her ikke blot skippede forbi indholdet, men i stedet nødt at læse dialogerne - og det sker ikke så tit, når det gælder online rollespil. I forhold til missionerne i det oprindelige spil, er de forskellige quests også mere sammenhængende. Hvis du ankommer til Khitai ved level 20, bliver du fint guidet igennem alle områderne, og ved hvert level er der rigeligt med quests at gå i krig med. Funcom vil ikke længere klandres for manglende indhold og resultatet er, at der er nok nyt materiale til, at du kan gennemspille zonerne flere gange, uden at skulle tage de samme quests én gang til.