Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth

Hvem gjorde det?

De fleste Nintendo DS-ejere og fans af adventurespil kender givetvis til Ace Attorney serien. Advokatsimulatorer er nok ikke spilverdenens mest kendte genre, men alligevel har de tidligere udspil i serien om mord, samuraier og Kvik-nudler. Miles Edgeworth Ace Attorney Investigations er det nyeste spil i serien Ace Attorney, som nok bedst er kendt for den karakteristiske hovedperson Phoenix Wright – forsvarsadvokaten som forsvarer de uskyldige og får udpeget de skyldige i retten, ved hjælp af indsamlet bevismateriale fra gerningsstedet og afhøringer af vidner og mistænkte.

Spilserien blev udgivet i Japan i perioden 2001 – 2004 til Game Boy Advance, og er efterfølgende blevet udgivet i Europa og USA til Nintendo DS. Siden overgangen til reelt at udvikle til Nintendo DS, er der blevet udgivet 2 nye spil i serien – først Apollo Justice fra 2008, og nu Miles Edgeworth Ace Attorney Investigations. Men hvor Apollo Justice helt og aldeles fulgte samme opbygning og struktur som de tre Phoenix Wright-titler, så er Ace Attorney Investigations et lidt anderledes bekendtskab.

2

Et voldsomt opråb skaber respekt blandt de øvrige advokater, og Edgeworth er i særdeleshed god til at få andre til at frygte hans præcise og kliniske bevisførelse.

Ace Attorney serien er kendt for sine charmerende karakterer og den vittige dialog, og dette kendetegner i høj grad også det nyeste spil i serien. I Miles Edgeworth Ace Attorney Investigations træder spilleren i rollen som Miles Edgeworth – den anklager, som spillede en så væsentlig birolle i de oprindelige Phoenix Wright spil. Spillet består af fem forskellige sager, som alle er en del af en større hovedhistorie. De enkelte sager fokuserer således hver især på sin egen forbrydelse, men langsomt samles trådene på fineste vis til et ganske magisk øjeblik hvor sandheden bag det overordnede narrativ afsløres.

I hver enkelt sag skal man opklare forskellige mordsager ved at indsamle forskelligt bevismateriale fra gerningsstedet, for derefter at bruge disse effekter i afhøringen af vidner og mistænkte i bedste adventure-spilsstil. Hvor der i de oprindelige Phoenix Wright spil blev indsamlet bevismateriale til en efterfølgende retssag, bliver vidnerne og de mistænkte her afhørt på gerningsstedet, og retssagsdelen er således helt skåret fra. Ydermere er der, til forskel fra de tidligere spil, blevet tilføjet en feature kaldet ”Logic”. Her linker man forskellige tanker om gerningsstedet sammen til at danne et nyt spor i sagen. Det fungerer meget godt, og giver en god, og til tider tiltrængt, afveksling i gameplayet.