Playstation 4: Hvad vi kan forvente af grafikken

Hvis rygterne og formodningerne taler sandt, hvad kan vi så forvente af den næste Playstation?

Lad os få de hårde fakta på bordet: Eurogamer har mange kilder, og kilderne fortæller os, at både den næste Xbox og den næste Playstation vil indeholde otte-kernede CPU'er hver med en frekvens på omtrent 1,6GHz. Begge er udviklet af AMD og baseret på den kommende 'Jaguar'-teknologi, der vil give AMD et solidt forspring i gamerverdenen foran konkurrenterne fra Intel. Det drejer sig om CPU'er med lavt strømforbrug, der er bygget til billige bærbare og andre tablets, og hvor forholdet mellem ydeevne og strømforbrug er den største styrke. Pc-produkterne baseret på Jaguar forventes at udkomme senere på året i en firekernet version -- next-gen-konsollerne fordobler dette antal og medbringer nogle ekstra skræddersyninger.

Sammen med sin ottekerners processor vil Playstation 4, der i denne artikel også vil gå under sit kodenavn, 'Orbis', bygge på Radeon HD grafikhardware. Før har Eurogamer foreslået, at det bliver AMD's mobile 'Pircairn'-design, Radeon 7970M, der skal udgøre fundamentet. Igen for at vægte mellem strømforbrug og komponentstørrelse. Denne grafikchip kører med 850MHz og har 20 af AMD's 'Graphics Core Next'-kerner, men ifølge vores oplysninger vil Orbis 'kun' have 18. Frekvensen bliver også skruet lidt ned til 800MHz.

Der er stort potentiale i denne hardwarekombination.

Overfor VG247 har visse udviklere tæt på Playstation 4 givet et skud på, at den nye konsol kan præstere op til 1,84 teraflops, mens den næste Xbox formentlig kan 1,23. Det er et tal, der bygger på beregningerne for netop AMD's Graphics Core Next-teknologi. Én ting er dog rene og skære beregninger, en anden er, at Xbox'en formentlig får nogle specifikke scripts og programmer til at køre konsolspecifikke opgaver. Det er i hvert fald meldingen fra en tidligere Xbox-ansat, der fortæller til Eurogamer, at mindst to moduler i Microsofts chipteknologi får meget specifikke og dedikerede opgaver.

Radeon 7970M GPU'en til bærbare er så tæt man kan komme på den næste Playstation. Sonys konsol skraber lidt i frekvensen og antallet af compute-enheder, men ellers er det næsten det samme. Her ser man, hvad den kan man Crysis 2 sat til 'very high' og 'extreme'. Når det ikke skal køre Windows, men befinder sig i sin egen lukkede konsolverden, kan den levere ret vild grafik.

Ud over det nævnte er der dog rigeligt med hemmelige ingredienser i Orbis. Eurogamer kan røbe nogle af de mere interessante. Sammen med de otte AMD-kerner finder vi et skræddersyet GPU-lignende 'Compute'-modul, som er designet til at håndtere meget specifikke opgaver: f.eks. fysikberegninger, så den gængse CPU ikke behøver bøvle med dette. Det skal understreges, at det er selvstændige moduler, der ikke er en del af selve grafikkortets pipeline. Desto mere mystisk er det måske, hvad de helt konkret og specifikt skal bruges til.

Tidligere rygter har også foreslået, at Orbis lod de mange CPU-kerner køre sideløbende med grafikteknologien inde i en selvstændig AMD Fusion-lignende kerne. Vores kilder mener ikke, at det bliver tilfældet: alle elementerne er samlet ét samlet sted, og vi kan bekræfte, at kodenavnet for processoren er 'Liverpool'. Nyheden om, at så meget regnekraft skulle være samlet i én enkelt processor, er dog så markant, at vi stadig vil afvente den endelige bekræftelse fra Sony, før vi helt tror på det. Det hjælper dog en anelse at se nærmere på AMD's Jaguar-teknologi. Her kræver hver kerne kun 3,1 kvadratmillimeter plads med sin 28 nm-teknologi. Når man medregner L2-cachen, kan selve CPU-komponenten faktisk rummes på 75-80 kvadratmillimeter. Det skal man sammenligne med de 235 og 240, som hhv. Cell-chippen i PS3 og Emotion Engine i PS2 brugte. Eurogamer mener, at den meget pladseffektive løsning gør det muligt at indbygge GPU'en i samme komponent og endda have ekstra plads til overs. Det giver desuden besparelser på omkostningssiden og kan gøre konsollen meget energieffektiv.

"Playstation 4's fokus på strømlinet hardwaredesign kan resultere i prisbevidst, ekstrem ydeevne. Eurogamer ser antydninger af et konsoldesign, der har vildt stort potentiale."

Her er hvad en bærbar med Intel quad-core og Radeon 7970M kan præstere i Battlefield 3. Fremragende ydeevne med 1080p med alt sat på medium, og endda acceptabelt, når tingene er sat på high. Det er den liga, vi forventer at have med de næste spillekonsoller. Når denne hardwarekonfiguration kører på en konsol uden om styresystemer og baggrundsapplikationer, kan udviklerne levere sindssyg grafik.

Husk i øvrigt på, at 7970M kun forbruger 75W i strøm. Når Playstation 4/Orbis skærer lidt i frekvensen og antallet af compute-enheder, er det meget sandsynligt, at konsollens samlede strømforbrug holdes nede på 150W, når både processor, RAM og lagringsmedie er tændt. Det er meget flot, når man sammenligner med PS3's forbrug på 200W. Risikoen for overophedning er også mindre.

Eurogamer har også indhentet oplysninger om hukommelsen i Orbis. Konsollen får 4GB GDDR5-ram, som er ultrahurtig og hovedsageligt findes i de seneste pc-grafikkort. 512 MB er forbeholdt konsollens styresystem. Det er en skarp kontrast til den næste Xbox, der forventes at få DDR3-RAM. Microsoft tager dog højde for denne teknologis flaskehalse ved at forbinde RAM'en mere direkte med sine grafikkerner. Til gengæld indbygger Microsoft hele 8 GB RAM, hvoraf 3 GB ifølge to af Eurogamers kilder skal bruges til styresystemet.

På CPU-siden forventes det også, at Microsoft reserverer to kerner til en række hjemmelavede programmer, som skal køre sideløbende med spillene. Det vil Sony ikke bruge krudt på, og også dette kan gøre Playstation 4 til en væsentligt hurtigere konsol end Xbox'en. Omvendt kan det sagtens tænkes, at Microsoft blot har lært, at ekstreme hestekræfter sjældent fører til en sejrrig konsol i det lange løb med omkostninger og prisniveauer.

"Den næste Xbox viderefører DirectX 11 med en specialbygget gamingplatform. Orbis vil i stedet bruge LibGCM API'et fra Playstation 3 og Vita."

Microsofts næste Xbox, der har kodenavnet 'Durango', er endnu omgivet af rigtig mange hemmeligheder. Til gengæld er Eurogamer ved at have en overordnet idé om konkurrenten fra Sony. Men hvad kan vi helt konkret forvente af ydeevne i Playstation 3, når de tekniske specifikationer skal oversættes til spil? Eurogamer har tidligere anmeldt netop Radeon 7970M, hvor vi fik acceptable resultater med Battlefield 3 på medium og Crysis 2 på high. Begge spil kunne køre 1080p-opløsning med 60 billeder i sekundet. Vi kunne endda ofre nogle FPS for endnu flottere detaljer. Testen byggede dengang på en Intel CPU, som er langt, langt hurtigere i single-thread-teknologi end produkterne fra AMD (især med Turbo Boost-systemet, der automatisk overclocker indtil CPU'en er ved at brænde sammen).

Vi skal dog huske på, at der er forskel på en pc og en konsol. Konsollen skal ikke i så høj grad bøvle med styresystemer og baggrundsprogrammer og kan derfor bruge sin regneevne til grafik, og kun grafik. Desuden vil udviklerne løbende kunne optimere brugen af værktøjerne til at få endnu federe effekter frem. Allerede i 2007 kunne pc'en i princippet overhale PS3 og Xbox 360. Til gengæld fortsatte først God of War 3, så Uncharted 3 og siden Halo 4 med at levere bedre grafik end ethvert pc-spil. Vi forventer ikke nogen forskel i denne konsolgeneration.

Træder man et skridt tilbage, begynder selve hardwaredesignet i Playstation 4 og Xbox dog at ligne pc'erne mere og mere, ikke mindst i forhold til de nuværende konsoller. Det kan betyde, at vi får stærke pc-udgaver af mange konsolspil, ikke mindst i lyset af de kommende Steam Box'es. Valve ser sikkert på specifikationer med en vis sindsro, for en AMD CPU kan uden problemer overhales af Intels nye quad-core-CPU'er -- selvom modstanderen har otte kerner, så er Intel hardwareguruer af en anden verden.

Kommentarer (6)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!