Eurogamer.dk

Simon Ravn - Epic Sound

Sådan lavede en dansker musikken til Empire Total War.

Eurogamer har talt med Simon Ravn, en dansker som i disse måneder høster stor international anerkendelse indenfor spilbranchen. Hvad han har lavet? Jo, for eksempel en stor del af soundtracket til det bedst sælgende strategispil igennem det seneste år, Empire: Total War.

Vi tog en snak med Simon om idéen, muligheden og processen - og et lille spil ved navn Frogger.

Eurogamer: Hvornår lavede du dit første projekt som havde relation til spilbranchen, og hvad er din baggrund for at skabe musik?

Simon Ravn: Så vidt jeg husker var mit allerførste spilprojekt "Foundation", et spil lidt i stil med den gamle Amiga-klassiker "Populous", skabt af en englænder til Amiga 1200/4000. Det er lang tid siden og al musikken blev lavet på min første synthesizer, en Roland XP-50 med et orkesterudvidelseskort. Det var en blanding af ProTracker-moduler og CD audio tracks.

"Genetic Species" af danske Marble Eyes var også omkring samme tidspunkt, jeg kan faktisk ikke huske hvilket der kom først. Min baggrund er ikke en fin uddannelse på konservatoriet, men derimod en interesse for filmmusik og spilmusik som jeg fik ret tidligt - jeg tror jeg var 8 eller 9 år, da jeg så E.T. og blev fascineret af John Williams' fantastiske musik. Jeg begyndte dog først selv at lave musik da jeg fik en Amiga 500 i 1987 og så er det gået slag i slag i takt med at mediet er blevet mere og mere avanceret og jeg er blevet mere erfaren.

Eurogamer: Hvordan opstår kontakten mellem Epic Sound og Creative Assembly omkring produktionen af soundtracket til Empire Total War?

Simon Ravn: Richard Beddow, som er leder af audio-afdelingen hos The Creative Assembly i England, skrev en mail til mig da de var i gang med produktionen af "Viking: Battle for Asgaard". Han havde hørt noget af min musik på mit eget site samt nogle ting via Epic Sound og syntes det lød godt. Han bad om et par eksempler i forskellige genrer af noget musik, jeg allerede havde skrevet, og derefter blev jeg ansat som en ud af tre komponister på projektet. De to andre er østrigske Walter Mair og Richard Beddow selv.

Eurogamer: Din musik er udført af og optaget til spillet af et professionelt symfoniorkester. Men hvordan foregår kompositionsfasen forinden?

1

Simon Ravn, en af tre komponister på soundtracket til det historiske strategispil Empire: Total War fra Creative Assembly.

Simon Ravn: Musikken bliver skrevet som det meste film- og spilmusik efterhånden gør, på computere ved hjælp af MIDI-keyboard og en masse store samlinger af lyde (sample libraries). Al musikken skulle være god nok som rent sample-baseret musik til at kunne bruges i spillet, så det hele skulle produceres færdigt i "MIDI-domænet", for at være sikker på, at man havde den som backup, hvis der var noget der ikke blev tid til at indspille. Der er enkelte tracks i både "Viking" og "Total War" som ikke er blevet indspillet, grundet tidsmæssige årsager.

Under tilblivelsen af musikken sendte Richard eksempler på, hvordan dele af musikken kunne lyde rent stilmæssigt, idet han allerede havde skrevet de første numre. Derefter var det op til alle komponister at sende udkast frem og tilbage, for at være sikre på at man opnåede et homogent resultat. Det var meget vigtigt at opnå de rette stemninger til de forskellige dele af spillene; eksempelvis foregår "Total War" både i Nordamerika, Indien, Mellemøsten og så videre, og det var vigtigt, for understøttelsen af det visuelle, at ramme de rette "etniske" elementer, der gjorde hvert geografisk område i spillet unikt at lytte til.

Når al musikken så er godkendt, bliver noderne rettet lidt til fra komponisternes hånd og reduceret til en MIDI score, som bliver sendt til en orkestrator, Nic Raine, som så skal arrangere det færdigt for orkester. Han har en ekspertise som vi ikke besidder i samme grad, i at sørge for at det rent fysisk kan lade sig gøre at indspille. Det nytter for eksempel ikke at have så meget percussion i sin musik, at man skal bruge 20 percussionister til at udføre det, når man kun har seks til rådighed under indspilningen i Bratislava. Derfor var der også visse percussion-effekter og mellemøstlige/indiske trommer med mere, som ikke blev indspillet, men derimod mixet sammen med optagelserne bagefter.

2

Musikken bliver efter endt komposition hos Simon udført af et regulært symfoniorkester. Her et billede fra optagelserne i Bratislava - dirigent: Nic Raine.

Eurogamer: Musikken, du har komponeret - hvoraf noget er skabt i fællesskab med Richard Beddow - spænder utroligt bredt i tempo og stemning. Hvor fandt du inspiration til denne vifte af musik, og har du eventuelt forbilleder indenfor anden musik eller fra filmverdenen?

Simon Ravn: Først og fremmest var det Richards ansvar at udstikke os nogle guidelines omkring stilarterne, men det er klart at vi også fandt inspiration andre steder, og selv kom med bud på, hvordan tingene skulle være. Mit største forbillede er uden tvivl John Williams, som nogle af numrene også bærer præg af. For eksempel er et af dem inspireret af et meget tempofyldt action-nummer fra nummer to i rækken af de seneste tre Star Wars-film. Hans Zimmer ligger også i baghovedet, specielt fordi han har lavet en masse fantastiske percussion-elementer i mange af sine film scores. Så det er et mix af først og fremmest filmmusik-komponister, der har været den største inspirationskilde.

Kommentarer (1)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...