Eurogamer.dk

Battlefield Heroes

Battlefield indtager markedet for casual gamers.

af Philip Rohrhuber

De sidste dage har jeg ubevidst gået og fløjtet omkvædet til en melodi der, for tiden, ikke burde kunne være fra andet end en Michael Jackson sang (hvil i fred). Når det så alligevel ikke er en af hans sange, tilfalder æren det netop lancerede Battlefield Heroes.

Battlefield Heroes er det nyeste skud på stammen fra svenske DICE, som også står bag de hidtidige Battlefield spil. Heroes er gratis (udgivet under EA’s ”Play4Free” linje) og udelukkende et online PC-spil, hvor det, som sædvanligt for BF-spillene, gælder om at overtage flag fordelt på banen. Man kan tilslutte sig et af spillets to hold: Royal Army (en destillation af, hvad man kunne fortolke som alliancen under 2. Verdenskrig) eller National Army (tyskerne). Uanset hold, får man mulighed for at oprette enten en soldat, en kommando eller en gunner. Soldaten er en typisk allround spiller, der er god til lidt af det hele. Gunner’en er den udholdende soldat med tungt skyts, der til gengæld bevæger sig noget langsommere. Den mest spændende type og uden tvivl den mest underholdende er kommandoen, der med sin snigskytteriffel og kniv, har mulighed for at gøre sig usynlig, så man kan snige sig bag om fjendens linjer. Det åbner op for en række taktiske muligheder, da begge hold kan have kommandos ombord og i en slags tovtrækkeri forstærker princippet med at indtage flag. Eksempelvis oplever man ofte at forlade et netop indtaget flag, for lynhurtigt at miste det igen, da en fjendtlig kommando har skjult sig i området for at genindtage det. Battlefield Heroes indeholder naturligvis også kampvogne, jeeps og en flyvemaskine og dens ærkefjende, en AA gun.

DICE har valgt at anvende tredjepersons-perspektivet. Det er temmelig uvant for et skydespil og for at det som minimum skal lykkes at fungere som skydespil, har udviklerne gives os den obligatoriske ’crosshair’. Jeg har været skeptisk for hvordan et tredjepersons -skydespil ville fungere i praksis, for helt ærligt: hvor godt plejer man at kunne sigte fra tredjepersons vinkel? Og her taler vi om et decideret skydespil, hvor det at kunne sigte er en afgørende faktor for ens succes. Det tager dog ikke ret lang tid at vænne sig til styringen og man vil hurtigt opdage, at det med en smule træning bliver hverdagskost at lave headshots.

Som noget nyt for et Battlefield-spil låner Heroes fra MMO-genren og det, igennem den seneste tid nærmest obligatoriske, XP-system. Når man eksempelvis indtager flag og skyder fjender, opnås XP og dermed level-up. Hvert andet level frigiver et såkaldt ’Hero’-point, som kan bruges til at opgradere diverse evner, der er unikke for hver spillerklasse og som hver vil give spilleren en lidt bedre chance for at klare sig. Man har også mulighed for, via såkaldte ’VP’ point, at tilegne sig nye emoticons, widgets og nye og bedre våben. Alt dette giver spillet dybde og man vil blive tydeligt motiveret af lige at skulle nå næste level og achievement, som også er del af spillet. Særligt når man ser ens kammerater rende rundt med et bedre våben.

1

At spillet er gratis betyder naturligvis, at EA og DICE må tjene deres penge må andre måder, og det foregår igennem reklamer (dog ikke inde i spillet, endnu i hvert fald) og såkaldte mikro-betalinger, i form af ’BF Points’, som bruges til at købe nyt tøj til sin figur. Denne del af spillet er naturligvis direkte rettet mod casual gamerne og her kunne man, trods betalingerne, trække en parallel til The Sims-universet, som har formået at holde spillerne til ilden via nye møbler og så videre. At ens figur pludselig har fået tyrolerhat på en klap for øjet, ændrer ikke slagets gang. Men jeg må ærligt indrømme, at det giver spillet et ekstra fornøjeligt og humoristisk pift, at se tyskerne marchere rundt iført en slags stasi-officers hat, ’Highlander’ ansigtsmaling, en mine på ryggen og et skæg, der minder om en der staves ’floda’ bagfra. Det vil dog være langt fra alle, der vil synes om den tegneserieinspirerede grafik og simplificerede æstetik i Battlefield Heroes.

Lydkulissen er heller ikke nogen synderligt realistisk oplevelse, når maskingeværerne lyder som skød man under vand og kampvognene lyder som en prop-pistol, når de skyder. Det er hverken Call of Duty-lyd eller Crysis-grafik, og man får derfor aldrig helt fornemmelsen af at være midt i en raserende heftig multiplayer-krig. Grafik og lyd er dog som vanligt ikke alt. Gameplayet er nødt til at trække det store læs, og på det punkt har DICE formået at gøre noget rigtigt. Det er ganske enkelt umådeligt sjovt at spille og indkapsler det velkendte og velafprøvede Battlefield-koncept, om end med sin egen charme. Spillet har en gennemført atmosfære, der efterlader et overbevisende helhedsindtryk. Det er tydeligt, at DICE har brugt tid på spillet og brugt tiden rigtigt.

Spillet lider dog af en række balanceringsproblemer. Det største er uden tvivl fordelen ved at være kommando. Grundet spillernes langsomme løbehastighed (og det skal man lige vænne sig til), føles det som at være skydeskive, når man igen og igen fra lang afstand bliver ramt af en usynlig kommando, særligt hvor banerne har store åbne arealer. Det positive er dog, at når en kommando har skudt, er han synlig i et stykke tid, indtil hans overlegne evne igen er ladet op.

2

Battlefield Heroes har været i betastadiet siden forrige sommer og først for nylig er den blevet tilgængelig for offentligheden. Så selvom spillet kan spilles i dag, er det stadig en beta under udvikling.

Idet spillet som sagt er gratis, er det meget svært - hvis ikke umuligt - at modargumentere for værdien kontra pris, for der er jo ikke nogen. Trods spillets beta-status, føles det overraskende velpoleret. Ganske få småfejl florerer stadig, men de overskygges af spillets humor og atmosfære, og jeg er sikker på, at DICE hurtigt får udbedret det manglende. De bliver dog nødt til at tilføje mere indhold fremefter, hvis spillets skal have en rimelig holdbarhed, og det bliver derfor spændende at se, hvordan Battlefield Heroes udvikler sig over de kommende måneder - og særligt om EA’s forretningsmodel med mikro-betalinger vil fungere på sigt. Men indtil videre er Battlefield Heroes en frisk men begrænset oplevelse rettet mod casual gamer-folket.

af Philip Rohrhuber

7 / 10

Battlefield Heroes Philip Rohrhuber Battlefield indtager markedet for casual gamers. 2009-07-10T11:00:00+02:00 7 10

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...