The Elder Scrolls 5: Skyrim Special Edition anmeldelse

Fus-Roh-Remaster!

The Elder Scrolls-serien handler om historier. Ikke spillets hovedhistorie, dog, men dine egen historier. Javist, spillene har altid en hovedhistorie, men den er, hvad de færreste følger slavisk. For af en eller anden grund er verdens undergang altid meget mindre interessant og påtrængende, end at finde en halskæde i en mineskakt eller finde ud af, hvad der gemmer sig i en kiste.

Skyrim sætter oddsene højt lige fra første sekund. Du er fanget af soldater og er på vej til din egen henrettelse. En drage, åbenbart den første set i hundredvis af år, afbryder henrettelsen og jævner byen med jorden. Og pludselig er du på egen hånd, i en verden der, foruden en gryende drageinvasion, er grebet af en konflikt mellem en invaderende stormagt og indfødte modstandsfolk. Og Skyrims mest imponerende trick er muligvis, at et plot med fjendtlige drager og storpolitiske konflikter er mindre interessant, end stort set alle andre eventyr, man finder i de mange timer, som Skyrim vil kræve af dit liv.

Personligt nåede jeg at putte over 100 timer i Skyrim, da det udkom for fem år siden. Jeg troede, at jeg havde set alt hvad spillet havde at byde på, og at jeg derfor kunne "nøjes" med at kigge på spillets forbedrede grafik, og derefter skrive en anmeldelse. Hvor tog jeg fejl...

Ser I, jeg faldt over et quest jeg ikke havde oplevet før. Og som jeg blev ført rundt i Skyrim på ny, i en kæde af quests jeg havde prøvet, og quests jeg ikke havde, oplevede jeg Skyrims spilverden igen, fra en anden vinkel. Jeg kom til steder, som jeg tidligere havde oplevet da jeg var stærkere. Jeg opdagede steder, som jeg før kun kendte som dødsensfarlige. Grotter, som jeg af den ene eller anden grund ikke havde set før, bød på nye eventyr. Og inden meget kort tid, var jeg ubehjælpsomt fanget igen.

1

En simpel gåtur fra en by til en anden ville uundgåeligt blive afsporet af et møde med en drage, en uopdaget ruin, en desperat flugt fra en gal sabeltandstiger og en pludselig realisering af, at 5 timer pludselig er forsvundet, at jeg har glemt at lave middag, og min sodavand var blevet frygtelig flad.

Lad det være sagt med det samme: Skyrim er fem år gammelt, og det kan ses. Skyrim var, ved sin udgivelse, ikke verdens smukkeste spil. Det havde sin charme, og det var bestemt en forbedring over Oblivion, og de kartoffelhovede plastik-mænd, der beboede spillet. Skyrim Special Edition har fået forskellige opdaterede effekter, som volumetric light, dynamic depth of field og effekter og assets i en højere opløsning. Det interessante er, at spillet ikke på magisk vis ligner et nyt spil. Det ser stadig en smule forældet ud, men ikke så gammelt, som sine 5 år. Den bedste måde jeg kan beskrive det på er, at spillet ser ud, som du husker det. Der er sikkert noget nostalgi og rosenfarvede briller, der spiller ind der. Det er ikke The Witcher 3, men det er nok til at man (igen) skyder alt for mange timer ind i spillet. Og fra tid til anden leverer Skyrim omgivelser, der er virkelig smukke og pittoreske.

Hvad jeg dog ikke synes er nær så imponerende, er glitches fra fem år siden, der stadig figurerer. Én ting er, at spil har fejl. Det sker, uanset hvor omhyggelig QA der udføres. Men at samme fejl dukker op fem år senere i en såkaldt Special Edition, synes at være lidt en hån mod forbrugeren. Godt nok giver The Elder Scrolls-seriens forskellige fejl, glitches og bugs en vis charme, men at fejl, der potentielt kan stoppe fremskridt i spillet, ikke bliver luget ud, er ikke charme. Det er bare sjusk.

2

The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition en fancy måde at sige "Genudgivelse af 5 år gammelt spil", med lidt ekstra hejs til at retfærdiggøre udgivelsen. Og det er pinligt, at Bethesda ikke har følt behovet for at gå spillet igennem med en tættekam, for at fjerne de allerværste fejl. Det sagt, så er Skyrim et spil helt for sig selv og måske et af de mest tidsslugende, underholdende rollespil, jeg har haft fornøjelsen af. Og med alle udvidelserne, Dragonborn, Dawnguard og Heathfire, er Skyrim et eventyr, der med garanti vil give dig mange timers underholdning.

The Elder Scrolls 5: Skyrim Special Edition anmeldelse Asmus Neergaard Fus-Roh-Remaster! 2016-12-06T13:20:00+01:00 4 5