Cities: Skylines - Anmeldelse

Alle veje fører til din by

Jeg har aldrig spillet en "city-sim" før. Det skal være dagens første indrømmelse. I mine unge år ejede jeg en udgave af SimFarm, som nok er det tætteste vi kommer på tidligere oplevelser fra denne genre. En skam, ville nogle sige, mens jeg selv blev fænget af FPS-genren og ikke mindst FIFA. Fokus har simpelthen været andetsteds, men det skulle vise sig at være en lille fejl fra undertegnedes side.

Men nu sidder vi så her. Genrens "new kid" har fået æren at skrive en anmeldelse af Cities: Skylines, og det er modtaget med kyshånd.

Et spil som Cities: Skylines er ikke noget, man ofte støder på, når man kigger på det nuværende spillandskab. AAA-titler fylder det meste, og så er der en håndfuld mindre titler, der også formår at fylde massernes bevidsthed. At bygge byer og administrere befolkninger tilhører lidt en niche-genre, men det har ikke afholdt de finske udviklere hos Colossal Order fra at levere et af årets små overraskelser.

Der vil nok være en håndfuld læsere derude, der kender spillene Cities in Motion og Cities XL, og det er naturligvis lidt i samme ånd, at finnerne har udviklet Cities: Skylines. Det kan desuden mærkes på strukturen, at udviklerne ikke er helt fremmede i transport- og by-byggeri. Bag Colossal Order står de garvede udgivere Paradox Interactive, som man vist kan sige har god smag, i de spil, de vælger at udgive for tiden.

Der vil nok være en håndfuld læsere derude, der kender spillene Cities in Motion og Cities XL, og det er naturligvis lidt i samme ånd, at finnerne har udviklet Cities: Skylines.

2

Vi må dog lige tilbage på sporet og grave lidt ned i Cities: Skylines som spil, og hvorfor det lige netop har fortjent en "Anbefalet"-vurdering herfra - for det er jo ikke småting at blive tildelt.

Tager vi grundkonceptet så lader spillet dig bygge din egen by - det siger lidt sig selv - og man har vidst ikke været helt smart, hvis man går ind i spillet og forventer andet. Hvert nyt spil startes på et 2km x 2km område, der i bund og grund er et tomt stykke land, med en motorvejsforbindelse og noget vand. Området kan udvides i takt med, at forskellige milepæle opnåes, og der kan låses op for i alt otte ekstra stykker land. Der er forskellige områder at lægge sin by i fra start, og der er ligeledes god variation i disse. Naturressourcer findes i forskellige mængder, alt afhængigt af hvilket område man vælger, og det giver lidt en mulighed for at sætte fokus på, om ens by skal leve af olie, skov-produktion eller andet.

Hvad Cities: Skylines gør for city-sim genren, er ikke at genopfinde den, eller tilføre nogle helt overdådige tilføjelser til noget der allerede fungerer. Tværtimod. Spillet formår derimod at smide et friskt pust ind over landskabet, og åbner samtidig for brugen af Steam Workshop, der i al sin enkelthed lader dig bruge (stort set) alt mellem himmel og jord. Hvis spillet ikke har det, du lige sidder og higer efter at tilføje til din by, så kan det sikkert findes på Workshop-siden.

Hvad Cities: Skylines gør for city-sim genren, er ikke at genopfinde den, eller tilføre nogle helt overdådige tilføjelser til noget der allerede fungerer.

1

Grafikken er ganske tegneserieagtig og effektiv, og uden at kræve for meget af PC'en formår den at skabe en atmosfære af hygge og storhed (når man er nået så langt). Noget der kommer spillet tilgode, når der til tider opstår trafikkaos i midtbyens smalle gader, der endnu ikke har mærket til nogle opgraderinger i form af ekstra vejbaner eller rundkørsler. Stress-niveauet hos den enkelte spiller kan nemlig komme på prøve, når en by man ellers anser for at være velfungerende, i sidste ende viser sig at være uduelig på et større plan. Det er også værd at bemærke, at spillet benytter sig af en "tilt-shift"-effekt, der lægger en lille smule slør, der gør, at byen ser lidt større ud, end den er. Smart.

Om det skyldes inkompetence fra undertegnedes side, eller om det faktisk er et underliggende problem i spillet, at trafikkaos kan opstå ud af det blå, og vejnettet sommetider kan være et frustrationsmoment, det er der ikke noget helt konkret svar på endnu, men vi læner vist mest op ad den første mulighed. Indrømmet, jeg er ikke er den store ekspert på området.

Colossal Order viser virkelig, hvordan man kan bygge en god city-sim, uden at det skal være en kæmpe skuffelse eller være unødigt kompliceret. Udviklernes erfaringer fra deres tidligere serie, Cities in Motion, viser sig tydeligt i trafikkens styring og funktion, og der er ingen tvivl om, at udviklerne har haft for øje at levere en vare som fans af genren har tørstet efter. Det hele virker gennemført og meget flydende, men til tider virker det dog en anelse for.. besværligt. Som ny i genren kan det virke som en stor mundfuld, når der skal administreres penge, trafik, distrikter og andet godt, men det ligger hurtigt i hånden.

3

Dagens sidste indrømmelse er nok, at jeg unægteligt har nydt min tid med Cities: Skylines, og det vil jeg blive ved med. At skabe sin egen by er en skæg affære, og noget der ikke bare bliver skabt på ti minutter, og derefter lagt til side. Følelsen af at opnå de sidste milepæle er ganske tilfredsstillende, og kan klares relativt hurtigt. Man kan måske savne lidt mere at lave når byen har opnået alt, hvad der er at opnå, men det hele føles lidt som en af de japanske zenhaver, hvor man nærmest finder en ro i det hele.

Spillet virker gennemført og meget flydende, omend en smule mangelfuldt i indholdsmæssig forstand, men det rettes der hurtigt op på, når man går ind på Workshoppen i Steam. Så forstår man virkelig hvordan Cities: Skylines har opnået sin kult-status på nettet og fundet vej til toppen af genren på rekordtid.

Cities: Skylines - Anmeldelse Mads Pedersen Alle veje fører til din by 2015-04-10T10:00:00+02:00 4 5