Sofus og Månemaskinen - Anmeldelse

Månen tur-retur

Da iPad'en udkom, havde jeg ikke forventet, at den ville blive børnenes bedste ven. Kombinationen af en dyr, fancy maskine fra rullekraverne i Cupertino, Californien og fedtede små børnefingre lød lidt som at slippe tyren løs i keramikbutikken, men ikke desto mindre har maskinens touch-interface vist sig at være en magnet for børns opmærksomhed. Her er noget, de selv kan betjene, og det giver mening, at ting bevæger sig, når man rører ved det.

Problemet er bare, at langt de fleste spil til børn i App Store er det rene skrald. Billige, hurtigt producerede spil, som i mange tilfælde dårligt nok er funktionelle, går alligevel rent ind hos de ukritiske små, bare der sker noget sjovt i dem.

Den smukke, særprægede og lidt farlige tegnestil vil helt sikkert være noget, der kan fange opmærksomheden hos de små og adskille spillet fra andre børnespil på markedet.

1

Heldigvis er der folk, der forstår, at der er brug for noget bedre. Noget med sjæl. Som granvoksen anmelder sidder jeg altid og kigger efter godt gameplay, når jeg skal se på et nyt spil, men når vi taler om oplevelser, der skal appellere til børn i alderen 5-8, så er den slags irrelevant. Her er historien og billederne mere vigtige, og det er det, der er i højsædet i Sofus og Månemaskinen, som er en interaktiv børnebog fra Malte Burup, med veloplagt oplæsning af den danske skuespiller og instruktør, Lars Knutzon.

Den lille hyggelige historie handler om skovgnofen Sofus, som lever på en magisk skovplanet, hvor både solen og månen er maskiner. En dag går de i stå, og derfor må Sofus bygge sig en rumraket og flyve til Månemaskinen for at starte den igen, så det atter kan blive dag. Her støder han på sære skabninger som den ethjulede robot Zum-Zum og den store robotkonge, og spørgsmålet er, om han kan få rettet op på det hele, eller om skovplaneten skal have en evig nat.

2

Hele historien, som i alt varer 30 minutter og er opdelt i tre kapitler, er fortalt i rim, som enten læses op på fornemmeste vis af Knutzon eller af spilleren selv. Dermed fungerer det fint som en interaktiv godnathistorie, hvor børnene undervejs kan løse helt simple gåder, som fx at samle Sofus' raket ved at trække dele hen på den.

Den smukke, særprægede og lidt farlige tegnestil vil helt sikkert være noget, der kan fange opmærksomheden hos de små og adskille spillet fra andre børnespil på markedet. Det samme gælder den udprægede danske humor og tilbagelænede stemning.

Sofus og Månemaskinen er klart et af de bedste bud på underholdning i børnehøjde på iPad.

Sofus og Månemaskinen - Anmeldelse Jonatan A. Allin Månen tur-retur 2015-03-24T12:00:00+01:00 4 5