Eurogamer.dk

Eurogamer afskaffer karaktersystemet

En tal-fokuseret æra er forbi

Fra og med i dag bliver der ikke længere uddelt karakterer på Eurogamer.dk. I vores seks år lange levetid har vi anmeldt spil ud fra karakterskalaen 1-10, men det slutter nu.

Vi overgår i stedet til et nyt system, hvor anmeldelser, foruden den skrevne tekst, vil bestå af en lille opsummering placeret øverst på siden, samt muligheden for at tildele ét af tre forskellige mærkater: Undgå, Anbefalet og Essentielt.

Det er ikke nødvendigvis alle spil, der modtager et mærkat, da de kun vil blive brugt, når vi finder det relevant. Forklaring følger.

Men først, hvorfor gør vi det her, og hvordan virker det i praksis? Læs med nedenfor.

Karakterer er forfejlede

4/10. 6/10. 10/10. På Eurogamer Danmark har vi hidtil anmeldt spil ud fra en idé om, at deres overordnede kvalitet kan udtrykkes som et tal mellem ét og ti. At man kan opsummere en sagligt argumenteret, subjektivt funderet anmeldelse i én endegyldig karakter.

Det er en praksis, der selvfølgelig er langt ældre end vores brug, og som til stadighed flittigt benyttes af spilanmeldere og -medier verden over. Og, indrømmet, det er en praktisk løsning.

Et tal gør det nemt at italesætte og sammenligne spil på tværs. Det giver et umiddelbart indtryk af, hvad anmelderen i det store hele mener om spillet, og som nemt kan holdes op imod, hvad andre anmeldere har at sige om selv samme. Ja, det lille tal i bunden af hver eneste anmeldelse er hele grundlaget for, at opsamlingssider såsom Metacritic eksisterer, der har gjort det nemt som forbruger hurtigt at orientere sig om et givent produkts kvalitet.

4

Alle gamle spilanmeldelser med karakterer består efter overgangen til det nye system.

Men når det kommer til stykket, hvad siger tal så egentlig om spil, og giver det overhovedet mening at sammenfatte deres komplekse natur i én overordnet værdi, endsige sammenligne dem på tværs. Den talværdi betyder jo ikke nødvendigvis det samme for mig, som den gør for dig. Et 7/10 i min bog er ganske fremragende, to karakterer over middel, mens det for andre betyder en omvandrende katastrofe, der bedst undgås eller i hvert fald først finder vej til indkøbskurven, når det fås nedsat med 75%.

Og hånden på hjertet; hvilken logik er der i at sammenligne spil på tværs af genrer og budget med én og samme skala. Kvaliteten af indie-rollespillet skabt af én person sat op mod det kæmpemæssige action-spil produceret af flere hundrede mennesker bedømt på samme skala. Jo mere man tænker over det, jo mindre mening giver det, især når man også tager i betragtning, at alle læsere kommer med en forskellig forståelse af karakterskalaen og dens brug.

Karakterskalaen er en praksis fuld af potentielle misforståelser, og hvor tallet kommer til at betyde alt, alt for meget. Når spiludviklere aflønnes efter den samlede score på Metacritic, og Metacritic i øvrigt selv udvælger, hvem der (ikke) kan blive en del af deres system, for ikke at nævne vægtningen af din vigtighed, er vi kommet på afveje. Kommet væk fra det, en anmeldelse egentlig er, og måden hvorpå den bliver brugt.

For mig som redaktør, men også som ivrig læser af spilanmeldelser, vil det vigtigste i en anmeldelse altid være den enkelte persons oplevelse med spillet; de pointer der fremføres, samt argumentationen herfor. Den konkrete begrundelse for, hvorfor anmelderen i mere eller mindre grad synes om en given spiloplevelse, udtrykt i vendinger snarere end tal.

Derfor afskaffer vi fra dags dato karaktersystemet for anmeldelser på Eurogamer.dk, og det gør vi i fællesskab med en række af vores kolleger, dog ikke alle, i Eurogamer-netværket. Det gør vi, jævnfør ovenstående, for at bringe fokus tilbage på den konkrete argumentation for, hvorfor og hvor meget vi synes om et spil eller ej. Ved at fjerne karakteren håber vi at kunne eliminere den støj og det grundlag for misforståelser, den bringer med sig.

Mærkater skal vejlede i nyt system

Som erstatning for karakterskalaen introducerer vi et nyt system af mærkater, hvor spil, foruden den skrevne vurdering, kan modtage, men ikke nødvendigvis, ét af tre mærkater: "Undgå", "Anbefalet", "Essentielt".

1

Undgå: Udsteder vi til spil, som vi mener, man bør styre langt uden om. Spil, der grundet et helt forfejlet spilkoncept eller meget dårlig teknisk tilstand ikke på nogen måder kan anbefales. Det er heldigvis sjældent, vi støder på den slags oplevelser, men når det sker, har vi dette mærkat at bruge. Vil formentlig kun blive brugt enkelte gange på et år.

2

Anbefalet: Tilfalder spil, der udmærker sig særligt eksempelvis inden for den genre eller serie, de tilhører. Det er ikke nødvendigvis spil af tårnhøj kvalitet hele vejen rundt, men som vi af den ene eller anden grund finder anbefalelsesværdige. Vi regner med at uddele dette mærkat adskillige gange i løbet af et år.

3

Essentielt: Gives kun til mesterværker; ualmindeligt vellykkede titler, som alle med interesse for computerspil skylder sig selv at give et kig. Her taler vi om de bedste af de bedste, og derfor vil det formentlig kun ske et par gange om året, at vi tager dette mærkat i brug.

OBS. Det er som sagt også muligt for et spil IKKE at modtage et mærkat, det vil faktisk ske relativt ofte, og i de tilfælde vil anmeldelsen udelukkende bestå af den skrevne tekst, samt konklusion.

Metacritic og fremtiden

Slutteligt trækker alle Eurogamer-lande sig fra Metacritic og lignende opsamlingssider for spilanmeldelser, da vi mener, deres rolle i det samlede puslespil er er blevet sløret og tvivlsom.

Forbrugere såvel som udviklere lægger alt for meget i et spils metascore, til det punkt hvor det truer branchen på sin kreativitet og originalitet i den maniske søgen efter så høj en score som muligt. Derudover lader vores nye mærkatsystem sig ikke nemt oversætte til tal, så det ville ikke meget mening give i Metacritic-sammenhæng.

Vi håber, I vil tage rigtig godt imod det nye system, der planmæssigt skal følge os mange år frem. Det har ikke været nogen let beslutning at bryde med så mange års praksis, især ikke fordi store dele af branchen fortsat vil operere efter den traditionelle karakterskala.

Vi føler os dog overbeviste om, at et mere tekstnært fokus med kort opsummering og valgfri mærkater er den rigtige løsning fremadrettet i en branche, der er under hastig udvikling og kræver tilpasning fra udviklere såvel som medier, hvis det hele fortsat skal give mening.

- Redaktionen

Første anmeldelse i det nye anmelderformat er af Tim Schafer og LucasArts' hedengange peg-og-klik-klassiker Grim Fandango. Kig forbi og se det i brug.

Kommentarer (13)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...