Heroes of Might and Magic III: HD Edition - Anmeldelse

Hvordan forbedrer man det perfekte?

Power punch!

by

Byerne ser flotte ud, især når de er fuldt opgraderede

Jeg sidder her med våde håndflader, og sveden der drypper ned ad min pande i lårtykke stråler. Hvordan gør jeg det her? Hvordan anmelder jeg en klassiker? Nej, mere end det... En trofast ven og følgesvend i min ungdom.

Der er en god grund til, at Ubisoft har valgt at lave en HD Edition af lige præcis Heroes of Might and Magic 3, da det er seriens mest solgte del nogensinde. Som mange måske allerede er klar over, så er der kun tale om Heroes of Might and Magic 3: The Restoration of Erathia. Hvilket faktisk er noget der ser ud til at have skabt stor vrede blandt fans, hvor de beskylder Ubisoft for at ville malke kunder med nostalgi og hvad ved jeg.

Ubisoft siger selv, at de ikke har kildekoden til udvidelserne, men at de vil prøve at arbejde på det for at gøre grundspillet sjovere. Det er både modigt og rart, at de fra starten melder ud hvordan det står til med spillets fremtid, nu hvor folk sikkert havde glædet sig til også at se udvidelserne i HD. Om der så rent faktisk sker noget i fremtiden, det må tiden vise. Det ville i hvert fald være fjollet at stoppe her.

Især magi i spillet kan på bare én tur ændre en sejr til et nederlag. Du kan aldrig føle dig for sikker i et slag, selvom du sidder med en overlegen hær

kamp

Mine engle gør klar til at slagte det naive fjols, der tror jeg kan besejres af normale dødelige

Uanset hvad, kan jeg lige så godt fra start melde ud, at jeg udelukkende sammenligner denne version med den originale Heroes of Might and Magic 3: The Restoration of Erathia fra 1999, så alt der senere er kommet i form af udvidelser er 'glemt'. Jeg forstår godt mange folks skuffelse over, at der ikke er mere end grundspillet. På den anden side, hvis kildekoden er væk, så er det svært at lave så meget mere; så er det rart at der i det mindste er noget, og at Ubisoft måske så vælger at komme med noget nyt 'tilbehør' senere. I forvejen synes jeg det er modigt at de tør pille ved denne klassiker, da den massive fanbase ikke er langsom til at få kløerne ud, hvis noget er ændret til det værre.

Der er dog ingen grund til at lege Wolverine, for spillet er faktisk næsten præcist som i 1999. Ja, faktisk er det største nye den opdaterede grafik, samt understøttelse af widescreen, og så ny skriftstype. Selve gameplayet er uforandret, og spillet kommer allerede med patch 1.4 i posen.

Ligesom andre Heroes of Might and Magic spil, så har du én eller flere helte der render rundt omkring i verdenen, for at opsamle ressourcer til dine byer, og for at udforske, dræbe og erobre. Meget af tiden bliver brugt på overfladen, men de fleste baner har også et undergrundsniveau, der lokker med løfter om skjulte skatte, drabelige monstre, og lyssky civilisationer. I takt med at dine helte stiger i levels, får de nye evner, bliver stærkere, og gør samtidig din hær mere modbydelig at rende ind i for dine fjender.

Faktisk er Ubisofts største problem det, at spillet ikke har en 'random map generator', som blev introduceret med Heroes of Might and Magic 3: Armageddon's Blade

hdvssd

Du kan ændre grafikken fra HD til SD for at se hvad de har ændret

Der er otte forskellige 'civilisationer' at vælge imellem, med hver deres egne monstre, strategier og overordnede tema. Der kommes godt rundt om hjørnerne med fantasivæsener, hvor engle, dæmoner, drager og andre er at finde iblandt. Det er derefter op til dig at få samlet så stor en hær som muligt, for derefter at erobre fjendens byer. Der er gjort et fantastisk arbejde med at balancere alle civilisationerne, hvor man ikke rigtigt kan sige at én er den anden overlegen. Du regenererer heller ikke selv mana, med mindre du har evner eller artefakter der hjælper med det, så du kan ikke kaste magier indtil dine hænder falder af.

Især magi i spillet kan på bare én tur ændre en sejr til et nederlag. Du kan aldrig føle dig for sikker i et slag, selvom du sidder med en overlegen hær. Det er også et af de elementer der gør spillet så godt; du kan ikke forudse hvad der sker på næste tur. Det er især når du spiller mod andre mennesker, at det strategiske elementer kommer til udtryk. Kampe bliver virkelig en vidunderlig udfordring når det menneskelige element kommer med ind.

Selve spillet foregår på tur, hvor dig og modstanderen skiftes om at bevæge jer eller foretage andre handlinger. Dette kan også siges at være et af spillets svage sider, da en bane let kan ende med at tage flere timer at komme igennem. Det er yderst sjældent at man lige kan tage et 'hurtigt spil. Personligt elsker jeg at bruge evigheder på at udforske hele banen, så for mig er et langt spil intet problem.

De originale kampagner er med i spillet, men uden opgraderet intrografik. Jeg ville have sat pris på hvis det var der, men at det ikke er ændret synes jeg er fint nok. Det er ikke dét spillet handler om, og det havde taget en stor mængde tid at få gjort pænere. Når du i forvejen ikke tilbringer specielt meget tid med dem, synes jeg sagtens man kan tage nostalgibrillerne på og glæde sig over lidt gammelt i det nye. Hvis du får klaret dig gennem alle kampagner har du stadig omkring 50 baner du kan lege rundt med, som nok skal sørge for at sluge en stor portion af din tid før du er færdig. Man kan samtidig lige huske på, at spillet kommer med map editor og multiplayerfunktion, så du kan altid lave dine egne baner og spille med venner.

hdvsmod

Sammenligning mellem Heroes 3: HD Edition og Heroes 3 med HD fan mod

Min eneste bekymring med det hele er, at du på GOG kan købe det gamle spil + udvidelser til billigere penge (Heroes of Might and Magic 3: Complete), og samtidig nyde godt af en masse fan mods, der også tilføjer flere ting til spillet. Der er desuden allerede et 'HD Mod' lavet af fans, der dog kun sørger for at give en højere opløsning til spillet.

Faktisk er Ubisofts største problem det, at spillet ikke har en 'random map generator', som blev introduceret med Heroes of Might and Magic 3: Armageddon's Blade. Det er immervæk en feature der puster uendeligt meget liv i spillet, så det er ærgerligt at der ikke er noget lignende i denne version. Er det noget jeg vil trække ned for? Nej, for det var heller ikke i det originale spil.

Alt i alt synes jeg at Ubisoft har gjort et flot stykke arbejde, og Heroes of Might and Magic 3: HD Edition leverer det de lovede; ikke mere, ikke mindre. De har mere eller mindre bevaret alt i spillet som det var tilbage i 1999, hvis man ser bort fra grafikken, og det synes jeg kun er en god ting. Spillet ser utroligt meget pænere ud nu, og jeg håber at de har tænkt sig at fortsætte arbejdet på spillet på en eller anden måde. Det gamle spil fortjener en fremragende karakter, og det gør Ubisofts polerede version også.

Hvis du i forvejen ejer Heroes of Might and Magic 3, så synes jeg bestemt det her er et køb værd, for at opleve spillet med bedre grafik. Du skal bare være forberedt på, at der vil være forsvundet en del elementer, som du fra udvidelser og mods er blevet forkælet med. Er du derimod ny til Heroes of Might and Magic 3, så synes jeg at du bør starte med denne version, så du ikke skal kæmpe med mods for at få alt til at se bedre ud og køre optimalt. Bagefter kan du gå over til den komplette version på GOG.com og opleve spillets fulde potentiale.

Spillet blev anmeldt på PC, og er ude nu på Steam, og til tablets med iOS eller Android.

9 / 10

Heroes of Might and Magic III: HD Edition - Anmeldelse Bille Vincent Brynjolfsson Hvordan forbedrer man det perfekte? 2015-01-29T19:00:00+01:00 9 10