Eurogamer.dk

Årets Spil 2014: Krigsspil

Nogle gange er monster det eneste der dur

Gary Grigsby's War in the West

1

Gary Grigsby er en mand der altid har lavet store spil.

Hans karriere som spildesigner starter i 1982 da han ringer til det legendariske spilfirma SSI for at gøre opmærksom på en fejl i et af deres spil. Telefonsamtalen ender med at han bliver opfordret til at lave sit eget krigsspil.

Han har siden lavet dusinvis af spil. Hans mest kendte er nok War in the Pacific fra 2004. I 2011 anmeldte vi War in the East, et remake af Grigsby's War in Russia fra 1984.

Det er ikke tilfældigt af man i wargamingkredse rent faktisk bruger betegnelsen 'monster krigsspil' om de spil det lille tremandsfirma 2By3 Games laver.

War in the East handler om hele 2. Verdenskrig på Østfronten. Spilleren styrer alle divisioner og uafhængige regimenter/brigader, følger produktionen af hver enkelt gevær, hver enkelt kampvogn fra den ruller ud af fabrikken til den kommer ud til enhederne ved fronten. Det geniale ved spildesignet er, at hvis man har bare en lille smule erfaring fra andre hexbaserede krigsspil kan man uden at kende reglerne i detaljer faktisk begynde at spille og have det sjovt som feltmarskal efter bare fem minutter. Omvendt pyramide.

War in the West udkom her lige før jul og er baseret på East-versionen.

Her tager 2By3 Games fat i krigen på Vestfronten fra 1943 hvor de allierede invaderer Sicilien til slutningen af krigen i 1945. War in the West er lavet på samme monsterskala som 'East', dvs. hver hex er 16 km (10 miles) og den normale enhed er divisionen, som efter behov kan splittes op i regimenter, og de mange støtteenheder der cirkulerede mellem korps og armeer.

Forbedringerne fra East ligger primært i afbildningen af luftkrigen. Hvor den i East var relativ simpel (ordet 'simpel' er i sig selv en meget relativ størrelse når det handler om Grigsby-spil) er den blevet væsentlig mere realistisk i West. Ja, faktisk har vi aldrig oplevet effekten af 'interdiction' i Normandiet på samme måde før i et krigsspil - det stemmer for første gang overens med de historiske rapporter som soldaterne på begge sider afleverede efter krigen. Det betyder desværre, at det ikke længere er særlig sjovt eller udfordrende at spille spillet fra den tyske side: både i Italien og Frankrig er tyskernes strategiske muligheder reduceret så kraftig, at det rent ud sagt er kedeligt at spille på deres side. Det er synd.

Til gengæld har de allierede nok at se til. Her kan man lege med de mange nye indstillinger for luftkrigen og for amfibiske operationer der gør det muligt at simulere invasionerne i Sicilien, Italien, Sydfrankrig og Vestfrankrig.

Så vidt vi ved, er tanken at de to spil, East og West, en dag skal bringes sammen i et gigantisk spil der skal dække hele krigen i Europa.

War in the West er et fantastisk spil. Det er absolut ikke for alle og der er irritationsmomenter, fx føles skalaen forkert når de allierede lander i Normandiet (16 km hexes gør hele affæren ret grovkornet), men der er ikke udkommet noget spil i 2014 der når det til sokkeholderne i ren og skær ambition.

Det er en imponerende bedrift som 2by3 Games skal have stor ros for.

Runner-up: Command: Modern Air Naval Operations

Det var Årets Simulator i 2013 (vi hopper lige kategori). Siden da er udviklingen på det, ganske som vi forudså sidste år, ikke stoppet. Hele det forløbne år har man kunnet downloade nye gratis opdateringer til spillet der har forfinet og forvandlet hvad der allerede sidste år var ne plus ultra indenfor genren. De har lige for få dage siden sendt endnu en gratis opdatering ud, version 1.06, hvori den fantastiske sø-luft-landkrigssimulator bliver endnu bedre: bl.a. er der nye indstillinger for flyoperationer (Surge and Quick-Turnaround air operations) og en endnu mere avanceret scenarioeditor.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...