Lara Croft and the Temple of Osiris - Anmeldelse

Den sexede arkæolog er tilbage

monstersama

Behold, du bliver spist!

Startscenen består af barmfagre Lara og hendes evigt trofaste rival Carter Bell, hvor de denne gang befinder sig i den Egyptiske ørken, og som sædvanlig jagter artifacts. De begiver sig ind i et forladt gravkammer i en pyramide, hvor de støder på den legendariske 'Staff of Osiris', og tro det eller ej, trods Laras 'Don't!' er Carter selvfølgelig dum nok til at slentre hen og gribe staven. Værsgo, you just unleashed the wrath of Seth.

Carters lille handling har den mindre attraktive konsekvens at frigøre 'The God of Chaos' Seth fra hans dybe gravkammer, og i samme stund vække Isis og hendes søn Horus. Forbandet og frustreret skal Lara og Carter nu forsøge, med hjælp fra Isis og Horus, at finde og samle alle delene af Osiris (Isis' loverboy), så han kan genopstå og løfte forbandelsen mens han samtidig lige flueflicker Seth i ét go. Kort fortalt, herfra ruller snebolden ellers og du har bare at løbe stærkt, for du er lige blevet smidt ned i underverdenen. Held og lykke!

osiris

Det er hårdt at finde alle delene af Osiris

Efterfølgeren til Guardian of the Light byder på et nyt hæsblæsende eventyr, og det bliver en livlig-men-kort fornøjelse, som efterlader dig sulten efter mere. Denne gang serverer Crystal Dynamics single og multiplayer mode, med op til 4 spillere i co-op på én gang. Dog skal det siges at det byder på en masse forvirring når det kommer til kameravinklen, som jeg kommer ind på lidt senere. Det hele er kombineret med en lækker palette af egyptisk mytologi og et lækkert soundtrack, som nok skal sørge for at spændingen forbliver intens igennem hele spillet.

Man skulle tro at fire år kunne gøre en større forskel end de egentlig gør, med hensyn til grafikken og generelle gameplaymuligheder, men i det mindste lever Lara op til sin titel som Tomb Raider denne gang, modsat hendes forrygende ø-eventyr i Guardian of the Light. Undervejs skal man hjælpe Lara og Co. med at bekæmpe legendariske guder og skabninger, som virkeligt er gennemførte.

På trods af at det hele er præget af det overordnede egyptiske tema (læs: Gyldne og beige farver), så har Crystal Dynamics stadig formået at involvere flere elementer i form af mosbeklædte ruiner, tilstødende bjerge og amfiteater, komplet med palmetræer og rester fra tidligere arkæologiekspeditioner. Gameplayet er med andre ord ren frådseri og guf for dine øjne.

Efterfølgeren til Guardian of the Light byder på et nyt hæsblæsende eventyr, og det bliver en livlig-men-kort fornøjelse, som efterlader dig sulten efter mere.

sun

Glødende kugler gør dig glad og varm indeni

Desværre er det mest kun overfladisk at spillet sejrer: I løbet af de 9 timer det tog mig at gennemføre spillet, crashede det 3-4 gange med computergenstart til følge. Jeg oplevede også flere gange at våben eller battle funktionerne ikke fungerede optimalt, hvilket jo resulterer i en mindre-skæg oplevelse, når du styrter i døden fordi der er bugs i spillet, eller når du vader direkte igennem en massiv murstensvæg og derefter også styrter ned i afgrunden til en grusom og pinefuld død.

Til gengæld, hvis vi kort ser bort fra de bugs, så håndterer spillet død på en behagelig måde: Du kan dø 600 millioner gange og det er aldrig 'Game Over', og dine run-ins med mid-level bosser tager også hårdt på dit liv: 4 slag og bum, du er død. Det tilføjer spænding og gør en mere sulten efter at nakke bøllerne.

En af mine pet-peeves med Temple of Osiris er nok primært at det hele påståeligt skal finde sted i en forladt pyramide i Egypten, hvor det er mig en gåde hvordan i hede hulens navn de årtusinder-gamle guder har en clean britisk accent.

spike

At være arkæolog er ikke ufarligt

En af mine pet-peeves med Temple of Osiris er nok primært at det hele påståeligt skal finde sted i en forladt pyramide i Egypten, hvor det er mig en gåde hvordan i hede hulens navn de årtusinder-gamle guder har en clean britisk accent. Jeg synes godt at udviklerne hos Crystal Dynamics kunne have brugt lidt ekstra krudt på deres rendition af de egyptiske guder, da de alle på finurlig vis har anskaffet sig en nået-nær-perfekt britisk accent, selvom de burde have en snørklet accent der minder mere om det gamle Egypten. Ganske vist, så er det en ubetydelig detajle for selve spiloplevelsen, medmindre man godt kan lide at være lidt flueknepper-style som undertegnede.

Men, uden tvivl, mit aller største problem med Temple of Osiris er helt og aldeles tohundrede-procent kontrolsystemet og det skide isometriske perspektiv. Ja ja, Guardian of Light var identisk med sit perspektiv, men for pokker hvor er det tydeligt at styringen bedst hører til på en konsol. For det første, i hvilket univers giver det nogensinde mening at løbe ligeud ved at trykke på to knapper samtidigt?

Måske kunne en lillebitte del af mig acceptere det, hvis det isometriske perspektiv forblev stillestående, og ikke teede sig som en kameramand på crack. Når kameravinklen ikke fastholdes under eksempelvis chasing scener, så bliver det hele en smule besværligt og jeg kan garantere dig for at du sidder tilbage dybt frustreret. Og jeg er ikke engang nået til co-op mode. Forvirring. Frustration. Grå hår. Grådkvalte skrig. Dét er hvad du får ud af co-op mode med split-screen. For nej, kameraet følger jer ikke hver især, næh nej du, den udligner forskellen mellem jer, så dit aim bliver skudt helt ud i galaksen, og du mest af alt får lyst til at tage tastaturet og kaste det ud af vinduet. Noget af en oplevelse!

glow

Essentielt er Lara Croft and the Temple of Osiris et stort puslespil, som leverer det det skal. Gameplayet er lækkert og underholdende, og de forskellige puzzles, som er optional challenges, byder på en masse hygge og udforskning af templets kroge, men så er den heller ikke længere. Man skal samle en masse gems for at unlocke nyt gear og du bliver selvfølgelig også belønnet ved fast kills. Som et must-have i et spil som har en lækkerbisken som Miss Croft i hovedrollen, bliver du også tildelt en bred vifte af outfits, hvis nu den traditionelle skimpy short-and-tank kombi ikke tiltaler dig. Så hvis du elsker puslespil og Lara - og ikke forventer noget i stil med Tomb Raider 2 - så køb spillet. (Eller måske vent et par uger til de har fikset PC-bugsne)

8 / 10

Lara Croft and the Temple of Osiris blev anmeldt på PC. Spillet er ude nu.

Lara Croft and the Temple of Osiris - Anmeldelse Nadia Mouritzen Den sexede arkæolog er tilbage 2014-12-14T17:00:00+01:00 8 10