Escape Dead Island - Anmeldelse

Et levende kadaver

Trods rigeligt med zombier er der ikke meget godt at sige om Escape Dead Island.

En torsdag eftermiddag på tropeøen Narapela. En zombie - vi undlader at nævne navne her - ligger på briksen hos sin psykiater. Zombien tygger bedrøvet på resterne af en studines lårben, bøvser stille og mumler så: "Professor, nogle dage kan jeg bare ikke rigtig se mig selv som zombie længere." (frit oversat fra zombie-sprog, red.)

Lige præcis dét problem har alle, der har spillet Escape Dead Island, også. Her er det nemlig ikke svært at få øje på zombier, du bliver på den måde sjældent overrasket. Problemet er nærmere at identificere dem visuelt som værende sultne udøde.

Mere om det lidt senere.

1

Escape Dead Island er et spin-off fra Dead Island-serien, som foregår på en nærliggende ø - Narapela. Her er der også et zombie-udbrud, hvilket faktisk passer spillets tre hovedpersoner rigtig godt. Cliff har taget sine to venner, Linda og Devon, med for at lave et journalistisk scoop ved at berette om zombie-udbruddet. Tingene går ret hurtigt galt (som det nu engang skal i denne genre), og Linda bliver bidt af en zombie. Cliff må prøve at skaffe en kur og får hjælp af Xian Mei, som vi kender fra Dead Island.

Herfra bliver historien noget mere uforudsigelig, og der er en psykologisk undertone, som kommer til at præge den sidste del af Escape Dead Island meget. Hvad der begynder som mindre hallucinationer udarter sig snart til at stille store spørgsmålstegn ved det hele.

Spillet forsøger at skabe uhygge undervejs, men sidstnævnte bliver godt og grundigt saboteret af spillets visuelle stil. Udviklerne har nemlig valgt at bruge cel shadet grafik, og som antydet i indledningen er resultatet rent ud sagt miserabelt. Zombierne får først detaljer nok til at ligne zombier, når du kommer virkelig tæt på - på afstand ligner de typisk tændstikmænd i en håndfuld farver tegnet med meget brede penselstrøg. Hvis det ikke var for zombie-knurren i højtalerne kunne de lige så godt bare være normale mennesker.

Escape Dead Island forsøger at skabe uhygge undervejs, men sidstnævnte bliver godt og grundigt saboteret af spillets visuelle stil.

2

Flere gange blev jeg også nervøs for, at Xbox'ens aldrende grafikprocessor skulle gå i dvale, for den bliver virkelig ikke anstrengt. Omgivelsernes få planter vokser bogstaveligt talt ud af jorden, når du nærmer dig - lige som effekter som ild og elektricitet er yderst simple. Det eneste positive ved grafikken er den ret fine dybdefornemmelse og synsvidde, når du står og kigger ud over øen fra et udsigtspunkt.

Gameplayet blander action og stealth. I store dele af spillet er der få zombier omkring dig, så fokus er helt klart lagt på, at du skal snige rundt og på den måde snigmyrde zombierne uden, at de andre kødædere hører noget. Når det endelig går galt, og du bliver overfaldet af 3-4 zombier, opstår der lynhurtigt panik på grund af det rudimentære angrebssystem.

Problemet med stealth-delen er, at zombier for det første ikke er særligt interessante at snyde - de sidder typisk og gnasker i et lig eller glor ud i luften. Desuden virker systemet langt fra altid. Fx burde du kunne tænde for radioer rundt omkring og lokke zombierne hen til radioen - men nogle gange går de bare lige forbi den. Når du som spiller ikke kan regne mekanismerne ud, forsvinder morskaben lynhurtigt.

Problemet med stealth-delen er, at zombier for det første ikke er særligt interessante at snyde - de sidder typisk og gnasker i et lig eller glor ud i luften.

3

Vælger du at gå til angreb i stedet for at snige rundt, kan du som altid bruge hurtige og tunge angreb. Men ved de hurtige angreb er der en unaturlig pause efter tre slag, som åbner op for, at zombierne kan overmande dig. Og ved de tunge angreb var jeg ofte ude for, at controlleren ikke registrerede mine tryk. Så står Cliff og blomstrer, og zombierne fælder ham lynhurtigt.

I sidste ende må du ofte ty til din pistol og dit haglgevær, og med dem svinger balancen i kampene tilbage i din favør. I modsætning til Dead Island-spillene kan du ikke selv bygge våben, men du kan dog finde bedre versioner henad vejen. Alligevel skal du ikke glæde dig ikke for tidligt, for senere i spillet stiger sværhedsgraden mærkbart, og den lille rest underholdning, der var tilbage i zombie-kampene, fordufter.

Eller måske er det allerede sket, når Escape Dead Island pludselig skruer tiden tilbage til midt-90'erne og vælger at blokere udgangen, mens du møder en specielt hård zombie. Så dukker der pludselig store betonsøjler op uden nogen forklaring eller formål ud over at gøre det sværere for dig. Den slags tankegang er noget af en kontrast til moderne, åbne spil som Far Cry og GTA.

4

Zombiegenren er kæmpestor i disse år og byder på mange fremragende spil. Escape Dead Island giver dig til gengæld ikke én eneste god grund til at slå zombier ihjel på Narapela-øen.

3 / 10