Eurogamer.dk

Super Smash Bros. for Wii U - Anmeldelse

Lige til et blåt øje

I fare for knockout, men det nye Super Smash Bros. for Wii U holder sig akkurat på fødderne.

Super Smash Bros. er blandt Nintendos tunge drenge. En af de store millionsællerter, der tænder julelys i øjnene på enhver regnskabsafdeling. Samtidig er de fan-service på den helt store klinge, henvendt Nintendos store skare af dybt inkarnede følgere.

Derfor er der selvsagt megen bevågenhed, hver gang et nyt Super Smash Bros. ser dagens lys. I år tæller det hele to gange, først i forrige måned, hvor Super Smash Bros. udkom til Nintendo 3DS, og nu her ved udgangen af november måned, hvor Super Smash Bros. for Wii U udkommer til Nintendos hårdtprøvede hjemmekonsol.

At Smash Bros.-udvikler Sora Ltd., med den evigt unge Masahiro Sakurai bag roret, har haft to spil at skele til på ét og samme år, mærker man tydeligt i de færdige produkter. Først 3DS-versionen og nu Wii U-udgivelsen synes uden en klar vision og fokus, som om Sakurai og co. har gabt over for meget, dette i forsøget på at differentiere versionerne nok fra hinanden til, at folk køber spillet to gange.

Men det er ikke på den traditionelle facon, som at der er for lidt indhold. Tværtimod. For Super Smash Bros. for Wii U nærmest flyder over med indhold. Foruden flere figurer og baner er mængden af spilmuligheder skruet i vejret, problemet er bare, at kun et udsnit af dem i praksis er sjove at spille.

Super Smash Bros. for Wii U nærmest flyder over med indhold. Foruden flere figurer og baner er mængden af spilmuligheder skruet i vejret.

1

Classic har fået et tiltrængt pust, der med sin randomisering og dynamiske sværhedsgrad er det mest underholdende i spillet. Event-brættet, der består af unikke udfordringer, hvor specifikke krav skal opfyldes for at gennemføre, er også en sjov og afvekslende måde at lære figurer og spillet at kende.

Det nye Smash Tour, til gengæld, er et skuffende bekendtskab. 10 minutters mere eller mindre tilfældigt spil, hvor de medvirkende tosser rundt på et bræt, Mario Party-style, for at samle figurer til den endelige showdown, virker som unødigt fyld. Det Angry Birds-inspirerede Target Blast er også en fattig klon af Rovios Angry Birds, der hurtigt mister interesse. 8-spiller Smash er også ren kaos og de færreste, foruden at kunne samle otte spillere, vil synes, at det reelt set er sjovt.

Derudover er der en masse gengangere, såsom Home Run Contest, Endless Smash og Adventure Mode, men det forbliver mestendels uændret og tilbyder kun midlertidig distraktion fra hovedspillet.

Alle de forskellige spildele bindes sammen af et meta-belønningssystem bestående af trofæer og figurtilpasninger, og hvorvidt man finder disse interessante afgør i høj grad, hvor meget tid man gider bruge på single-player.

2

Alle de forskellige spildele bindes sammen af et meta-belønningssystem bestående af trofæer og figurtilpasninger, og hvorvidt man finder disse interessante afgør i høj grad, hvor meget tid man overhovedet gider bruge på single-player-delen. Trofæerne er tilpas detaljerede til, at de er sjove at samle, men det kan godt ærgre, at Nintendo ikke har videreudviklet det fra tidligere versioner. Figurtilpasningerne, herunder med amiibo-understøttelse, fungerer udmærket for casual-spillere, men når de alligevel ikke kan bruges kompetitivt, vil det for mange være spild af tid at investere i disse.

Nuvel, Super Smash Bros. har altid være store spil, især de to seneste i rækken, men kvantitet over kvalitet spøger i højere grad her end tidligere. Om det skyldes det omfattende projekt med at udgive to versioner på én og samme tid identiske og forskellige fra hinanden inden for kun to måneder, eller det faktum, at fans forventer et større, mere omfangsrigt Smash for hver udgivelse, er svært at sige. Måske begge fakta i virkeligheden gør, at vi står med det mest ufokuserede Smash til dato.

Dets oppustethed taget i betragtning, er Super Smash Bros. for Wii U måske alligevel det bedste i rækken. Det skyldes i særdeleshed en finjusteret spilmekanik og tempo i selve kampene. Det er en tand mere teknisk, og noget hurtigere, end Wii'ens Brawl, men bibeholder mange af de skøre indslag fra selvsamme. Det betyder, at både konkurrence- og hyggespillere vil finde sig fint til rette. De nye figurgalleri, hvor langt flere end tidligere kommer med såkaldte counters, altså modangreb, har også tilføjet en ny dimension til kampsystemet, der gør, at ikke kun de mest aggressive længere vinder.

Dets oppustethed taget i betragtning, er Super Smash Bros. for Wii U måske alligevel det bedste i rækken. Det skyldes i særdeleshed en finjusteret spilmekanik og tempo i selve kampene.

3

I det hele taget er elegancen i Super Smash Bros. for Wii U's kampsystem mageløs. Som kampspil er det relativt simpelt at lære, der er ikke mange flere end 12-16 evner per figur at lære, men alligevel rummer det en enorm kompleksitet og dybde, der gør, at folk kan spille i mange år og stadig lære nyt. At udnytte sin figur i henhold til modstander og bane er en elegant og sjov process, som kun få kampspil formår at kopiere.

Dertil kommer, at Nintendo langt om længe har givet serien en kompetent onlinedel, der ikke dræbes i netværksforsinkelse og tabte forbindelser. Med så hurtigt et spil, hvor der konstant skal reageres på sekunder, kræves en solid infrastruktur, og den er nogenlunde på plads. Mod fremmede på den anden side af atlanten er det selvsagt frustrerende at spille, men mod andre fra samme region mærker man ikke den store forskel fra lokal og internetbaseret spil. Det i sig selv er en kæmpe sejr.

Nintendo har langt om længe givet serien en kompetent onlinedel, der ikke dræbes i netværksforsinkelse og tabte forbindelser.

4

Endelig er det gået op for Nintendo, hvor interessant Super Smash Bros. egentlig er set ud fra et esports-mæssigt synspunkt. Foruden at kunne kigge med, når andre spiller, samt satse mønter på disse kampe, er det muligt at downloade optagelser fra spillere, samt dele særlige øjeblikke med andre via omfattende billederedigeringsværktøjer.

Med fremtidige opdateringer i sigte, der blandt andet lover mulighed for at deltage i officielle turneringer direkte via spillet, virker fundamentet til at være lagt for et kompetent esport-støttet spil.

I det store hele må vi altså konstatere, at Super Smash Bros. for Wii U er et kompetent, hvis ikke det bedste, indslag i serien. Det grundlæggende kampspil, mekanikken og balanceringen figurerne i mellem er sublim, og med mulighed for at spille online ikke længere kun henvendt dem, der kan samle fire spillere i en sofa.

En skam, derfor, at Nintendo samtidig har kastet så mange halvfærdige idéer ned i spillet, at det giver et ufokuseret, halvfærdigt, indtryk af den samlede pakke. I fare for knockout, så at sige, men det holder sig akkurat på fødderne.

8 / 10

Super Smash Bros. for Wii U - Anmeldelse Mark Elsberg Lige til et blåt øje 2014-12-02T16:00:00+01:00 8 10

Kommentarer (4)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...