Eurogamer.dk

World of Warcraft: Warlords of Draenor - Anmeldelse

Landet for længe siden

Warlords of Draenor tager World of WarCraft tilbage til sine rødder.

For 35 år siden tog Grommash Hellscream, den daværende leder af The Horde, imod tilbuddet om at drikke dæmonblod, der udover at give hans race større bøffer og en grøn kulør, også henkastede orkerne til slaveri, underlagt The Burning Legion. Det er den forklaring, forældre i årtier har brugt, når den undrende ork-unge med store, runde øjne nysgerrigt har stillet spørgsmålet: "Mor, hvorfor er jeg egentlig grøn?".

Men som vi ved er mange fantasy-universer ikke blege for at manipulere med den overordnede tidslinje, selv i sådan en grad, at dét som står nedskrevet i de støvede historiebøger, ikke længere holder stik.

I den femte udvidelse til masserollespillet World of Warcraft introducerer Blizzard en ny tidslinje, hvor Grommash, udover at afslå den jernindholdige sjus, formår at kæmpe sig fri fra dæmonernes lænker. Han bruger tilmed denne lejlighed til at stifte The Iron Horde, der efterfølgende forsøger at invadere Azeroth ved at bruge The Dark Portal til at rejse i tid og rum.

Image 2

I den femte udvidelse til masserollespillet World of Warcraft introducerer Blizzard en ny tidslinje.

Spillere bliver nu kastet ud i et modangreb, der har til formål at hindre invasionen fra den anden side af portalen. Anført af Warcraft-universets mest legendariske navne, deriblandt Thrall og en yngre Khadgar, drager man i al hast til det ukendte land, Draenor, hvor utallige orkere er i højeste alarmberedskab, og ukendte kræfter anes i det fjerne.

Selve modangrebet besidder et fantastisk momentum, hvor quests udleveres, udføres og afleveres på farten. Spillere stormer først og fremmest gennem Tanaan Jungle, et subtropisk område, som er besat af The Iron Horde.

Her møder man en række forhindringer, der løses lige så hurtigt, som de opstår, da de hektiske omgivelser indikerer, at man kan alt andet end at tage en pause. I løbet af modangrebet løftes sløret for, hvilke lede sataner udvidelsen bringer med sig. De får hver især deres "30 Seconds of Fame" med en ny form for individuel, lille cinematisk mellemsekvens.

Den mest bemærkelsesværdige tilføjelse er de omtalte Garrisons, der fungerer som hver spillers personlige fæstning. Her udfoldes muligheder for eksempelvis at forbedre hver karakters professioner og åbne op for særlige opgaver i forskellige dungeons.

I hver garnisons rådhus er et nyt metaspil at finde, hvori man har mulighed for at sende sine trofaste følgere på forskellige tidsbaserede missioner. Hver af disse missioner foregår altså bag kulisserne, og man har derfor fri mulighed for at foretage sig andet, imens andre udfører noget af ens arbejde.

Garnisonen er en finurlig tilføjelse, som giver en sjov følelse af at være hjemme, selvom det ikke er der ens hearthstone fører til.

Image 3

Garnisonen er en finurlig tilføjelse, som giver en sjov følelse af at være hjemme, selvom det ikke er der ens hearthstone fører til. Det er særdeles underholdende, at man det ene øjeblik rekrutterer en ny følger, efter man har hjulpet dem et sted i Draenor, for derfor i næste øjeblik at se vedkommende vade rundt i ens egen fæstning og hilse med et lille vink.

Opgaveløsningen har fået et solidt spark bagi i form af en ny, områdebaseret questing. Enkelte arealer i hver del af Draenor har nemlig særlige bonusgøremål, der belønner spilleren, hvis en række mål opnås inden for geografiske grænser.

Imens dette er en udmærket, og ganske underholdende tilføjelse, er måden, hvorpå opgaverne bliver udført, fortsat præget af den samme generiske form for opgaveløsning. "Slå 10 bjørne ihjel, og kom så tilbage og få en ny mission i samme stil, blot med fugle". De seneste par år er der foretaget en række innovative tiltag i udførelsen af quests for netop at råde bod på ovenstående gentagelser.

Disse enkelte tilfælde af forbedringer, såsom at bemande kanoner eller udføre opgaver på hesteryg, er i sig selv underholdende nok, men Warlords of Draenor er heller ikke den WoW-udvidelse, der bringer den endegyldige løsning på de generiske og evigt genkendelige quests, der altid har præget spillet.

Opgaveløsningen har fået et solidt spark bagi. Enkelte arealer i hver del af Draenor har nemlig særlige bonusgøremål, der belønner spilleren, hvis en række mål opnås inden for geografiske grænser.

Image 8

En række nye dungeons er naturligvis fulgt med udvidelsen, og i takt med at ens levels stiger, viser det sig rent faktisk at være sværere end først antaget, både i normal- såvel som heroic-udgaverne, hvilket er noget, mange har længtes efter. Det kan være, at vi rent faktisk får en enkelt crowd-control-magi at se?

Selvom udførelsen af de nyere dungeons ikke ligefrem stråler af nyskabelse, er de stadig forbløffende underholdende og formår fortsat at sætte en helt unik stemning, der adskiller sig fra resten af universet.

De første to raids lander den 3. december, altså ca. to uger efter udgivelsen af Warlords of Draenor, så indtil videre kan man kun håbe på udfordrende og spændende indhold derfra.

Udforskningen af de forskellige områder er blevet en større og langt mere væsentlig del af oplevelsen, idet en række unikke skatte er gemt rundt omkring i Draenor. Udover chancen for en lille skilling findes også sjældent udstyr, eller måske endda nyt legetøj til den nyligt implementerede legetøjskasse. De små skatte gør det virkeligt umagen værd lige at tjekke rundt i alle afkroge, når man besøger et nyt område.

Når først man går på opdagelse i Draenor, er det tydeligt at mærke den mængde af arbejde, der er lagt i ens omgivelser. Der er altid imponerende natur at se på i landskabet, eller noget nyt at tage stilling til på ens vej, hvilket i sig selv kan være en nødvendighed, da der nemlig ikke er udsigt til andre transportformer end de landbaserede.

Denne femte udvidelse til Warcraft-universet fokuserer på indlevelse og på spillerens oplevelse igennem spillets samlede indhold. Warlords of Draenor er et vellykket forsøg på at hive World of Warcraft tilbage til sine rødder.

Image 7

Lyden i Warlords of Draenor skal have særlig kudos. I tidligere udvidelser har dele af kritikken lydt på et anonymt og nærmest intetsigende lydspor, og man var ofte fristet til helt at slå det fra for at hente sin musik andetsteds. Nu er skiven vendt, bogstaveligt talt, og spillet har fået en anden lyd. En symfoni af iscenesættende toner, der kan tvinge selv de mest bitre veteraner til at indleve sig i World of Warcraft på ny.

En måned inden Warlords of Draenor udsendte Blizzard en sidste patch, der vendte op og ned på Mists of Pandaria. Dette satte spillere ind i de reguleringer, den nye udvidelse ville baseres på, hvilket gav spillere god tid til at vænne sig til det nye fundament til World of Warcraft.

Det har resulteret i, at denne femte udvidelse til Warcraft-universet fokuserer på indlevelse og på spillerens oplevelse igennem spillets samlede indhold. Warlords of Draenor er et vellykket forsøg på at hive World of Warcraft tilbage til sine rødder.

9 / 10

World of Warcraft: Warlords of Draenor - Anmeldelse Emil Elsberg Landet for længe siden 2014-11-17T20:00:00+01:00 9 10

Kommentarer (18)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...