Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes - Anmeldelse

Plastisk og magisk, men knapt så fantastisk

Som landskabet ser ud i disse dage, så er der en horde af "realistiske" spil der konstant melder sin ankomst, mens de mest farverige og anderledes oplevelser efterlades til en mindre skare af mennesker. Disney Infinity forsøger at gøre op med dette, og i samme ombæring, så benytter spillet lejligheden til, at vise de mest magiske perspektiver frem fra Disney-skuffen.

I bedste "Skylanders" stil, så hører der en NFC læser med i startpakken, med tre plastik-figurer i ganske høj kvalitet. Disse figurer kan man så placere på pladen, og derefter spille med som man behager. Der er en vis charme over figurernes karikerede udseende, og de passer fint ind i Disney Infinity universet.

For at få de basale elementer på plads, så er der som nævnt en NFC-læser, hvorpå man placerer sin ønskede figur, og der er selvfølgelig mulighed for at placere to, for derigennem at spille lidt split-screen med sin kammerat/kusine/mormor eller hvem der nu skulle have lyst til at være med. På denne plade skal der ligeledes placeres en "playset", der dikterer hvilke figurer du kan bruge, og hvor du vil befinde dig. Her menes der at man f.eks placerer sit Avengers playset fra startpakken, og spiller derfor Avengers historie-delen med de figurer der er kompatible med denne del. Der er mulighed for - i nogle tilfælde - at indsamle mønter, så man kan benytte figurer fra et andet playset. F.eks kan Rocket Raccoon fra "Guardians of the Galaxy" spille med hos gutterne fra Avengers, og Iron Man kan flyve med rundt i banerne fra Guardians of the Galaxy. Dette giver en god variation, samt et friskt pust til et spil der ellers risikerer at blive for stillestående. Det vender vi tilbage til om lidt.

1

Iron Man skyder frostmonstre på bedste badass-manér

Når man snakker gameplay i Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes, så foregår spillet i forskellige dele af Marvels univers - alt efter hvilket "playsets" du er i besiddelse af. Med i startpakken, hvor Avengers playsettet medfølger, skal man kan hjælpe Nick Fury og S.H.I.E.L.D med at bekæmpe frostmonstre og redde byen fra en iskold undergang. Byen er ganske åben, og man opfordres til at udforske de mange gader og stræder der er at finde - og dette er endda et af de sjovere ting at tage sig til. Med det sagt, så er det en ærgerligt grå oplevelse at begive sig rundt i byen, og man ønsker hurtigt mere variation i både missioner såvel som ting at tage sig til ved siden af. Der er ikke meget ved at flyve/løbe/svinge sig rundt i det åbne bylandskab, når det hele føles så ens og lemfældigt placeret. Der er heller ikke meget genkendelsesglæde i byens gader, da den eneste rigtige seværdighed er Avengers-tårnet, der er kendt fra både film og tegneserier.

Hvor spillets historiedel halter en smule, så er det til gengæld i den såkaldte "Toy Box", at Disney Infinity virkelig viser sine styrker. Her kan man skabe lige hvad hjertet begærer (selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser), og man kommer virkelig til at mærke hvor kræfterne er blevet fokuseret.

2

Man kan (over)pynte sit eget hus i Toy Box

Med temaer som bjerglandskab, by, ørken, racerbane og flere andre, så kan man kaste sig ud i mange forskellige kreationer - om de så passer ind i temaet eller ej. Hvis man kort skal ridse op, hvad Toy Box er for en størrelse, og hvordan konceptet virker, så kan man forestille sig et landskab lidt á la Minecraft, hvor man i stedet for at grave og overleve, bare får lov til at ændre og tilføje alverdens Disney og Marvel sager. Et eksempel kan være at smide det velkendte slot fra Askepot ind i banen, og lave en racerbane der går igennem og udenom slottets område. Fjender kan ligeledes tilføjes, og al XP der optjenes i Toy Box overføres direkte til historiedelen - om man vil kalde det snyd, eller en effektiv måde at opgradere sine helte på, det må man afgøre med sig selv.

Dine helte kan nemlig opgraderes og stige i level - helt op til level 20 - og på vejen optjene point til nye angreb og andre effektive boosts. Dette giver spillet en dybde, der ellers desværre føles lidt fraværende. Ganske vist er det sjovt at stige i level, men i historiedelen er der for meget af det samme til, at man faktisk orker at kværne sig vej derigennem. Derfor redder det spillet lidt, at man har mulighed for at kaste sig rundt i Toy Box-delen, og samtidig optjene disse opgraderinger ved at flyve hovedkulds ind i en flok af Aladdins røvere, og videre til en massakre af kortspils-vagter med en lille grøn helikopter.

3

Sådan ser det ud, når man opgraderer sin helt

Med alt sagt, så er spillet underholdende og en forfriskende oplevelse, der er givende på nogle punkter, og knapt så underholdende på andre. Desværre er det dog ikke spillets ensformighed i historien - eller mangel på variation deri - der genererer mest, men mere tanken om, at man har ramt lidt ved siden af demografien. Spillet er ualmindeligt komplekst for de yngre spillere, og med alt taget i betragtning, så har vi selv siddet og overvejet hvordan nogle af funktionerne virker. Det er dog ikke noget man skal tage så tungt, da man egentlig kan finde løsninger på det meste i sidste ende.

Kan man lide Disney, og nyder man at lege superhelt i Marvel-universet, så er spillet anbefalelsesværdigt - omend mest for Disneys evne til at gøre sin Toy Box del til en ægte legekasse. Grafikken spiller som det skal, og giver en god følelse af "tegneseriehed", mens superheltene fra Marvel præsenteres i troværdig stil. Der er timevis af hygge at finde i spillet, men man skal ikke forvente nogen dybdegående historie eller fantastisk innovation i genren. Har man en ven ved sin side, så er det nok her, man finder den mest optimale underholdning, mens en singleplayer gennemspilning hurtigt efterlader ønsker om mere at tage sig til.

6 / 10

Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes - Anmeldelse Mads Pedersen Plastisk og magisk, men knapt så fantastisk 2014-11-06T20:33:00+01:00 6 10