Sherlock Holmes: Crimes & Punishments - Anmeldelse

Mesterdetektiven kæmper mod moralsk forfald.

Det kan synes mærkeligt at hylde et spil i Sherlock Holmes-serien, der efterhånden er nået op på sit tiende afsnit. Uden rigtig at få seriøs omtale, har udviklerne Frogwares hemmeligt formået at skabe en af genrens allerbedste adventurespil og med udgivelsen af seriens nyeste udspil, Crimes and Punishments, når serien nye højder, både visuelt og narrativt.

Det er umuligt at se bort fra det faktum, at Crimes and Punishments er et decideret flot spil. Spillet er det første i serien, der er baseret på Unreal-motoren og det har medført, at både karakterer og omgivelser, tager sig ualmindeligt godt ud. De dystre gyder og victorianske bygninger er både smukke og ildevarslende og det stærke visuelle design er med til, at skabe en gennemført stemning, der henfører spilleren til Sir Arthur Conan Doyles klassiske værker.

1

I modsætning til seriens sidste udspil, er Crimes and Punishments bygget op omkring en række små, lukkede fortællinger. Det fungerer faktisk rigtig godt og får spillet til at fremstå som en interaktiv tv-serie, hvor hver sag bliver afrundet efter et par timer. Man når aldrig at blive træt af de forskellige sager, der i stedet er både intense og spændende. Dette understøttes også, af den velskrevne dialog og det stærke stemmeskuespil. I denne udgave er Sherlock også transformeret fra kedelig nørd, til en mere livlig og skarp detektiv, der ikke er bange for at stikke lidt til den gode Watson.

Seriens gameplay handler stadig grundlæggende om, at indsamle forskellige spor og afhøre vidner. Undervejs kan man stoppe en samtale for at zoome ind på forskellige parametre ved den person man snakker med, som kan være en detalje i tøjet eller et mistænkeligt sår. Det får spillet til at minde en del om BBC's populære Sherlock-serie med Benedict Cumberbatch, der har nærmest overnaturlige deduktive evner, og det er bestemt ment som et stort kompliment, da det giver spilleren en dejlig følelse af, at være en mesterdetektiv. Spillet er ikke synderligt udfordrende, men giver alligevel en tilfredsstillende følelse af, at træde i rollen som Sherlock Holmes. I modsætning til tidligere spil, er Crimes and Punishments også en mere strømlinet oplevelse. Det betyder, at man nu kan bruges Sherlocks evne til at fokusere uendeligt og det gør det noget lettere, at finde de forskellige spor i miljøerne.

2

Crimes and Punishments er et særdeles solidt spil, men den absolut stærkeste tilføjelse er, at der ikke er nogen egentlig sandhed i de forskellige sager. Efter at have indsamlet spor, skal man selv konstruere en sekvens, der viser hvordan forbrydelsen kunne være begået. Undervejs kan man dog også støde på spor, der indikerer, at forbrydelsen måske moralsk set kunne være retfærdiggjort og det er op til spilleren at vurdere, om man vil bringe detaljer frem i lyset, eller om man, på baggrund af en moralsk vurdering, vil skjule forbryderens sande identitet. Dette fungerer rigtig godt og giver de forskellige historier en ekstra dimension.

3

Sherlock Holmes er et geni og det er derfor som sådan ikke vanskeligt at løse de enkelte sager, men ved at introducere moralske overvejelser som et reelt gameplayelement, forstærkes spillerens involvering i sagerne markant. Det kan føles en smule underligt ikke at få en endegyldig konklusion på hver fortælling, men hvad man mister i umiddelbar tilfredsstillelse, vinder man gennem de ofte vanskelige overvejelser man som spiller er nødt til at gennemgå undervejs i hver sag. Crimes and Punishments er noget så sjældent som et spil, der får sin spiller til at føle noget, i stedet for blot at være den person, der trykker på knapperne for at igangsætte næste mellemsekvens og det er i sig selv prisværdigt. Heldigvis er Crime and Punishments også et ganske fremragende adventurespil.

8 / 10

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments - Anmeldelse Johannes Wørts Mesterdetektiven kæmper mod moralsk forfald. 2014-10-31T07:00:00+01:00 8 10