Eurogamer.dk

Legend of Grimrock II - Anmeldelse

Større, friere, men lige så oldschool

Tilbage I det moderne gameplays stenalder, også kendt som 1991, sad to drenge klistret til en 14" CRT-skærm, som viste endeløse labyrintiske gange og skumle monstre, som D&D-fans ville kunne nikke genkendende til. Den ene styrede, og den anden - undertegnede - bladrede i spillets guidebog, for dengang var internettet kun en svag hvisken på kobberlinjerne, og Eye of the Beholder, som spillet hed, var nærmest umuligt at gennemføre uden hjælp. Akkeja, børnlille, det var dengang, de kunne lave ordentlige, udfordrende spil om udforskning af mugne katakomber. Ikke som nu, hvor alt har en indbygget pædagog, som nærmest spiller for jer.

1

De nye åbne miljøer giver spillet en tiltrængt variation

De gamle dyder lever dog videre, for den lille finske indieudvikler Almost Human udgav i 2012 Legend of Grimrock, som til stor glæde for de to nu aldeles voksne drenge fra dengang slet ikke leflede for det moderne publikum. Fuldstændig som i Eye of the Beholder styrer man et team af fire eventyrere, der fanges i en underjordisk labyrint og skal forsøge at slippe helskindede ud, og al bevægelse foregår på et gitter, som om man gik på et kvadreret stykke papir, således at man kun kan vende sig i ryk på 90 grader og bevæge sig fra felt til felt som en bonde på et skakbræt. Det kan måske undre dem, der er vant til børnevenlig 360 graders bevægelsesfrihed, men sådan var det ikke i de gode, gamle dage. Og sådan er det stadig ikke i fortsættelsen, Legend of Grimrock II.

3

Du skal forberede dig på at fare vild en hel del, men det er også charmen ved udforskningen

Hvor det første spil kun foregik i underjordiske gange, udvider efterfølgeren handlingen til også at finde sted under åben himmel, men ellers er det den samme nådesløse, oldschool oplevelse. Spillet går direkte til sagen uden nogen form for hjælp eller dikkedarer, og du kan enten overføre dit hold fra etteren eller lave et nyt. Hvis du er typen, der ikke ved, at du skal have to krigere i forreste række og to distancekæmpere i bagerste, kan du sagtens komme til at lave et hold, der ikke har en chance for at overleve strabadserne, og det er der ingen hjælpefunktion eller advarselsmeddelelse, der fortæller dig. Så ved man, at det er alvor.

Hvor det første spil kun foregik i underjordiske gange, udvider efterfølgeren handlingen til også at finde sted under åben himmel, men ellers er det den samme nådesløse, oldschool oplevelse.

Fans af rollespil vil dog instinktivt finde sig hjemme i spillets karaktergenerator, og det er hurtigt og smertefrit at skabe et hold af eventyrere, som kan forsøge at tackle udfordringen. Historien er kun en vag undskyldning for at slagte monstre og løse gåder. Dit hold strander på øen Nex, hvor en eller anden har efterladt små noter, der provokerende leder jer fremad, men det er lettere sagt end gjort. Grimrock II forventer, at du har tændt for de små grå helt fra starten, og selv de allerførste monstre kan udradere hele dit hold, før det går op for dig, at du skal højreklikke på dine våben for at angribe. Udforskning er nøglen til overlevelse, og det bliver hurtigt tydeligt, at Nex er én stor djævelsk udtænkt labyrint, som absolut ikke har i sinde at opgive sine hemmeligheder uden kamp. Samtidig skal du også holde øje med dit holds velvære, og de skal have mad jævnligt for at kunne holde sig på benene. I kamp kan de også komme til skade og blive ukampdygtige, hvilket kun kan rettes op på ved særlige blå krystaller, som findes på udvalgte steder.

2

Spillet formår i høj grad at skabe stemning, mystik og overraskelser om hvert et hjørne

Der vil være dem, som ikke forstår de gammeldags designvalg, men i disse Dark Souls-tider bør spillet appellere til flere end bare nostalgikere.

Der vil være dem, som ikke forstår de gammeldags designvalg, men i disse Dark Souls-tider bør spillet appellere til flere end bare nostalgikere. Grimrock II giver dig den oplevelse, som min kammerat og jeg havde i 1991, bare med tidssvarende grafik og lyd. Det kræver både fingerfærdighed, omtanke og en sund logisk sans at besejre Nex, og man må tage hatten af for dem, som gør det på egen hånd uden at søge hjælp i walkthroughs eller på YouTube. Grimrock II har så mange lag af gåder og sammenhænge, at det let bliver overvældende, men det er det, der gør rejsen magisk. Almost Human har åbenlyst også haft et større budget denne gang, så flere af spillets miljøer er decideret imponerende at se på, samtidig med, at de beholder retrolooket. Miljøerne under åben himmel tilføjer en del mere variation, end det første spil havde, og det klæder oplevelsen. Man ved aldrig, hvad der venter om det næste hjørne, og der gemmer sig hemmeligheder overalt.

Det er sjældent at se et spil, der er så sikkert i både stil og fokus. Der er dog øjeblikke, hvor spillet fester lige lovlig meget, som var det stadig 1991, og det nådesløse design gør, at man på frustrerende vis kan komme til at smide ting væk, som skal bruges meget senere, men hvis man ønsker et rendyrket rollespilsoplevelse, som vor far lavede dem, så er det en del af charmen. Det er stadig et nicheprodukt, men hvis du har mod på en rejse fyldt med magi, klamme edderkopper, oldgamle ruiner, uforståelige maskinerier, zombier, troldmænd, hekse og gnækkende gnomer, så leverer Legend of Grimrock II varen i rigt mål.

8 / 10

Legend of Grimrock II - Anmeldelse Jonatan A. Allin Større, friere, men lige så oldschool 2014-10-21T11:38:00+02:00 8 10

Kommentarer (2)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...