Eurogamer.dk

Forza Motorsport 5 - Anmeldelse

Skal kølerhjelmen poppes?

VROOOM

Mens stuer i resten af verden har rystet til lyden af brølende V12-motorer og lugtet af den imaginære dunst af brændt gummi siden november sidste år, er Forza Motorsport 5 på hjemlige breddegrader først netop sluppet ud af starthullerne sammen med ankomsten af Xbox One på dansk jord. Samtidig er den kulørte og popsmarte lillebror, Forza Horizon 2, netop landet til stor hyldest fra blandt andet vores egen sofa-chauffør, Janus. Kan FM 5 stadig spille med musklerne næsten et år senere, og er der nogen grund til at købe 'oldingen' fremfor det dugfriske Horizon, er nogle af de spørgsmål, jeg kaster mig hovedkulds ud i at besvare.

Det første, der rammer dine sanser efter at have startet spillet op for første gang, er Top Gear-værten Jeremy Clarksons sprøde engelske røst, der malerisk erklærer sin kærlighed til biler, mens skærmen fyldes af slow-motion billeder af mekaniske bæster, der kan få selv en ambitiøs bankkonto til at træde sig selv over tæerne. Der dvæles heldigvis ikke ved livets tarvelige uopnåeligheder, da du to sekunder efter bliver bedt om at stige ind i en skrigorange McLaren P1 og blæse gennem Prags gader uden tanke på modstandere, tider eller andre trivialiteter - udelukkende for at mærke køreglæden ved at sidde bag rattet. Grafikken er knivskarp; solens bløde stråler krænger sig udenom Prags talrige spir og kirketårne ind gennem din forrude og bader kabinen i et gyldent skær, genskinnet i kølerhjelmen skinner klart igennem som efter en Guld-vask med ekstra voks og bilens kurver er runde og elegante. Der er ingen tvivl om, at forrige generations visuelle begrænsninger har fået baghjul af Xbox Ones mere slagkraftige indmad.

3

Forelsket ved første blik

Selvom jeg ofte føler mig som lidt af en racerkører, når jeg tager det tresporede sving på Bispeengsbuen én km/t hurtigere end loven tillader, fandt jeg hurtigt ud af, at jeg ikke er nogen ørn på en racerbane. Det er dog ikke nogen hindring i FM 5, der selvom at være placeret i den seriøse 'racing simulator'-genre, har et hav af forskellige sværhedsgrader og hjælp til styringen af bilen. På det nemmeste niveau er der tegnet en optimal linje på hele banen, og bilen bremser ned af sig selv, hvis du har været lidt for ivrig på speederen op til et sving. Det er et godt sted at starte, hvis du skal have styr på de basale elementer og tillader alle at være med (på nær min åbenbart motorisk hæmmede kæreste, der til den hvinende lyd af flænsende metal brugte rabatten som følgesnor indtil jeg i afmagt og panik flåede controlleren fra hende). På de midterste niveauer skal du klare det meste selv, mens bilen kun kan snurre rundt i en cirkel og hvæse på de sværeste niveauer (min erfaring). Mekanisk er spillet meget tilfredsstillende. Vejgrebet føles godt, og med tilføjelsen af separat vibration i 'trigger'-knapperne har du en tæt føling med bilens acceleration og bremser. Når du kommer godt rundt i et hårnåle-sving eller en chikane, sidder du tilbage med en fed fornemmelse i kroppen, og når bilen står stille med rygende kølerhjelm samt manglende kofanger i rabatten, fordi du havde for meget fart på i svinget, ved du godt, at det var din skyld. Succeser og fejltagelser føles altid fair.

Efter at have kysset undersiden af bilenglenes fødder i McLaren-introsekvensen, bliver du hevet ned igen på mere jordnært niveau, når din første, selvejede bil skal vælges (ovennævnte var desværre kun til låns, og man kan let forestille sig en skælmsk grinende Clarkson, sætte foden på speederen og efterlade dig tilbage i en cancerfremkaldende benzinsky). Det tager ikke mange ræs og turneringer før tegnebogen tillader, at du får fyldt garagen op med et par nye biler. De dyreste og hurtigste af slagsen, der får din indre 4-årige dreng til at hoppe og danse, koster dog en del klejner, og kræver lidt større arbejde. På trods af det er spillet meget fladt fordelt på de forskellige bilkategorier, og du kan med en målrettet indsats hurtigt få adgang til toppen af bilhierarkiet. Dette vil uden tvivl tiltale dem, der ikke kan vente med at få fingre i slæderne med flest hestekræfter og bedste topfart, men det sætter samtidig lidt skår i glæden, da glædesfølelsen ved at have kæmpet for at opnå fortjenesten ikke rigtig eksisterer. Jeg er personligt stor fan af den klassiske progression fra den amatøragtige start i sardindåser med hjul, gennem medium-klassebilerne for først efter mange timers ildelugtende gamersved under armene og begyndende leddegigt i håndleddene at nå cremen af bilverdenen. Måske er det mine egne masochistiske tendenser den er gal med, men jeg vil gerne, som i virkeligheden, have lov til at drømme om storhed, fremfor som i FM5 at få den foræret alt for hurtigt.

2

Var det noget med sådan en fætter i garagen?

Spillet praler af ikke at have computerstyrede modstandere, hvilket er en sandhed med modifikationer. I stedet for at være forudprogrammerede, er dine modkørere baseret på rigtige spilleres kørsel i form af såkaldte 'Drivatars' (Ja, det gør også ondt på mig). Hver enkelt spiller inklusiv dig selv har en online repræsentation, der opfører sig ligesom dig med måden du kører på, hvordan du klarer dine sving, bremser etc. Det gør ræsene mere organiske, men også langt mere tilfældige. I modsætning til de i reglen artige AI's, lader rigtige mennesker fløjlshandsken blive på hylden og viser sig at køre som gale spritbilister. De møver, hamrer ind i siden på dig i sving og kan finde på at bremse pludseligt op uden grund. Hvad der burde være en positiv tilføjelse har for mig ofte ført til store frustrationer, og forekommer som mere skade end gavn.

Da FM5 udkom sidste år fik det store kritikerhug for at have skåret kraftigt ned på indholdet med kun 200 biler og 14 baner i forhold til FM4's mere bugnende arsenal af 500 biler og 26 baner. Som vi ved læger tiden og patches gudskelov alle sår, og der er siden udgivelsen løbende blevet tilføjet en del biler og 3 nye baner, hvor blandt andet den gamle kending Nürburgringen har fået lov til at være med igen. Selv med tilføjelserne er det svært at snige sig udenom, at mængden af baner er lige lovlig tynd, og derfor bliver det gentagne gensyn med de samme baner en anelse repetitivt. Udviklerstudiet Turn 10 burde også vendes på vrangen for at have implementeret mikrobetalinger så skamløst i spillet. I næsten alle menuer kan du ved et knaptryk få muligheden for at optjene erfaringspoint og penge hurtigere, hvis du er villig til lige at investere lidt ekstra i spillet. Har du ikke nok af spillets valuta til at købe din Audi R8? Jamen så betal da tyve rigtige, danske kroner og få den med det samme. Det skal pointeres at alt kan købes med penge optjent i spillet på 'ærlig vis', men det er absurd at mikrobetalingselementet er så synligt og allerstednærværende i et fuldpris-spil.

4

Udsynet fra førersædet

Lydsiden er prangende og bombastisk, måske til den lidt for storladne side. Det føles lidt forkert at blive belønnet med lyden af skingre operette-stemmer og højtflyvende symfoniorkestre, når din lille Fiat 500 er tøffet i mål på sidstepladsen med dagens frugt og grønt stadig hvilende trygt i indkøbsposerne på bagsædet.

På trods af sit ene år på bagen, er Forza Motorsport 5 stadig en potent, høj-oktan racer-simulator, der med kun enkelte bump på vejen kommer rigtig flot i mål. Hvis du er tilhænger af løsslupne, festlige gaderæs med knald på farverne er Horizon det åbenlyse valg. Lyder det for overfladisk og arkade-agtigt til dig, finder du her et spil for den seriøse gamer, der godt kan lide at skære sekunder af sine tider på verdenskendte baner, finjustere mekanikken og beundre detaljerigdommen i nogle af verdens dyreste, meste ikoniske og betagende automobiler. Den 'menneskelige AI' er irriterende og den frække implementering af mikrobetalinger er et par dybe ridser i lakken, men det er ikke nok til at forpurre et spil, der emmer af kærlighed til motorsport og hurtige biler. Har du behov for at forbinde transport med andet end en kedelige cykeltur hjem fra arbejde i silende regn, så smid Forza i Xbox'en, smæk sømmet i bund og drøm dig væk til en verden, hvor alt under 200 km/t er for tøsedrenge.

8 / 10

Forza Motorsport 5 - Anmeldelse Malthe Wandall-Holm Skal kølerhjelmen poppes? 2014-10-03T13:00:00+02:00 8 10

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...