Madden NFL 15 - Anmeldelse

Kan Madden tackle endnu et år på NFL-tronen?

Richard Sherman er årets cover-star. Første gang dreadlocks er at finde på Maddens forside.

Det der med amerikansk fodbold på konsol, det har længe været en underlig størrelse. Siden EA opkøbte rettighederne til NFL, og 2K måtte melde sig ud af kampen om amerikansk fodbolds bedste virtuelle repræsentation, så har kvaliteten og indholdet svinget lidt. Vi har nogle år fået dybdegående karrierer, og andre gange fået en mere flydende spilstil og endda "noob-funktioner", så selv uvidende gamere kunne nyde sporten fra sofaens sikre omgivelser.

Resultaterne har varieret igennem årene, og der er ingen tvivl om, at EA ville have godt af lidt konkurrence på NFL-fronten. Kigger man på et spil som FIFA, så ser man nemlig intet mindre end den mest succesfulde fodboldserie på markedet - og det med god grund. Man kan desværre ikke altid sige det samme om Madden, og efter sidste års halvfesne "Madden NFL 25", så sidder vi nu med den naturlige efterfølger; Madden NFL 15. Forvirrende titler, hvis man ikke lige er klar over seriens 25-års jubilæum sidste år. Man efterlades naturligvis med en vis nysgerrighed om, hvad Madden vil kalde deres spil, når det nu engang udkommer i 2025. Men det må vi lade EA om at finde ud af til den tid.

Man introduceres til Madden NFL 15 igennem en længere intro-sekvens, der i essensen placerer dig i styresædet for Carolina Panthers mod Philadelphia Eagles. Der bliver gjort meget ud af den pompøse optakt til kampen, og man får virkelig fornemmelsen af god stemning på gameday. Er man dog typen der foretrækker at hoppe direkte ind i spillet med så lidt som muligt i vejen, så er det også muligt, da man blot kan trykke "skip" og derefter havne i hovedmenuen. Der er bare en lille detalje man ikke kan komme udenom; skulle intro-sekvensen slukke lysten til at spille spillet, så ved man hvilke forventninger der er til resten af Madden NFL 15. For i bund og grund, så lever og ånder Madden for de flotte præsentationer og lækre grafiske detaljer, og stiller gameplayet på en pedestal, der knapt lever op til den store pre-game hype. Jo jo, spillet er super sjovt og flydende, men hvis man ikke er fan af de mange spilstop, og de evigt lange kampe online (6 minutter per quarter), så er det måske en dårlig idé at hoppe ud og smide kolde kontanter i Maddens retning hos den lokale spilpusher.

1

Tarzan

Som sagt er den virtuelle udgave af amerikansk fodbold lidt en sjov størrelse. Grænsen mellem sportssimulator og glorificeret NFL-porno er ganske tynd, og selvom det er et spil der kan underholde de fleste, så vil fans af sportens mest komplicerede og gennemtænkte taktikker måske føle sig en anelse snydt. EA har haft travlt med at gøre spillet flydende og tilgængeligt, og derfor er der selvfølgelig endnu engang blevet justeret lidt hist og her. Resultatet er funktionelt, men efterlader alligevel nogle små huller. I dette års udgave af Madden er fart en afgørende faktor i mange situationer, og det defensive spil har fået en lille overhaling, således at man besidder en solid kontrol over sine spillere - både i form af nye kameravinkler og muligheden for selv at styre sin ønskede spiller i defensiven.

Især fartens betydning er at mærke. De mest robuste og velkendte quarterbacks kan faktisk føles som sekundære valg, hvis ikke de er hurtige nok i spurten efter en snap. Man står pludselig med en QB som i det store hele er glimrende, men hvor hans styrker bliver trukket ned af det faktum at vedkommende er møg langsom, og det kan resultere i uheldige sacks og situationer der hurtigt bliver lidt stramme. Man skal dog være vis om, at følelsen af at kaste en perfekt bullet pass til sin wide receiver stadig er intakt - og så er det endda ligetil. Det er lækkert og nemt at holde styr på sine spillere, og ikke mindst deres løberuter (som indrømmet kan blive meget forvirrende uden lidt hjælp i form af et grafisk overlag), og det gør Madden NFL 15 til et af de mest tilgængelige udgaver af serien i nyere tid.

2

Gå væk, jeg har min egen bold

Hvis man snakker om det defensive, så er nøgleordet kontrol. Du kan skifte mellem flere kameravinkler, hvoraf nogle af de nye vinkler er ganske effektive (som de jo skal være). Du kan endda se din defensiv med et kamera placeret som var du modstanderens QB. Dette giver et anderledes overblik over spillet, og en chance for at ryge i flæsket på modstanderen ekstra hurtigt. så længe du læser modstanderens snap tilpas hurtigt. I det defensive spil, så er det især vigtigt at time sine løb. Du får nemlig en lille fordel i form af mere rum at løbe i og lidt ekstra power, skulle du være så god at tilrettelægge en blitz eller anden form for defensiv play med et hurtigt afsæt. Det kan vende spillets gang i løbet af en enkelt down, og man får også her en følelse af belønning der efterfølges af et lille "kick".

Vi kan virkelig ikke komme udenom det faktum, at spillet er hamrende flot. Det er en forbedring på sidste års Madden NFL 25, og kampene ligner noget der er taget ud af TV. Detaljerne er lækre; tatoveringer kan ses på spillere med tilladelse fra deres respektive tatovører, hjelmene skinner og bliver slidt på ægte football-manér, og banen er smukkere end nogensinde før. Animationsmæssigt ser spillerne ligeledes helt fremragende ud, og der er selvfølgelig gjort en lille tand ekstra for de største stjerner, således at de ligner deres virkelige jeg.

3

Is på mate, jeg løb bare ind i dig med vilje.

Ser vi på et af de vigtigste punkter i spillet, nemlig indholdet og hvad spillet byder på, så sidder Madden NFL 15 inde med nogle gode sager. Karrieredelen er der stadig, MUT er der, online osv. Man risikerer ikke at gå i stå med manglende indhold, og skulle man vælge at starte en karriere som enten spiller, træner eller ejer af klubben, så er der især her, en hulens masse tid man kan smide i spillet. MUT - eller Madden Ultimate Team - fungerer meget godt, og man har efterhånden et godt overblik over holdet, såvel som de mindre detaljer som taktik, formation og mentalitet. Man bare desværre savne en af de bedre spildele i Madden, nemlig karrieredelen der indholdte ægte draft-muligheder såsom IQ-test og paratviden der skulle afgøre en - for eksempel - QB's egenskaber på banen. I dette års udgave vælger man en baggrund og rolle, og derefter leder man efter en klub, der så placerer dig i en del af hierarkiet, alt efter hvor god din spiller er.

Alt i alt er gameplayet solidt, grafikken super lækker, og indholdet mættende. Madden NFL 15 føles og spiller som en virkelig god omgang amerikansk fodbold, men det føles også som en lidt "dum" version af selve sporten, da det læner sig mere op ad en arkade-oplevelse med simulator-glasur, fremfor en vaskeægte NFL-simulator med dertilhørende arkade-elementer. Det er lidt en skam, for Madden NFL 15 indeholder det sædvanlige "flash" og hårdtslående soundtrack der akkompagnerer sporten godt, men det hele bliver lidt for meget efter en rum tid. Charmen ved spillets pre-game præsentationer forsvinder hurtigt, og man føler det er en obligatorisk pine der ikke kan skippes, med det samme problem ved halvlege. Veludført er det, men irriterende er også et ord der kan beskrive spillets mere pompøse og storhedssøgende momenter.

Er man en fan af sporten, eller bare passioneret omkring NFL, så kan Madden NFL 15 uden tvivl anbefales. Spillet giver en skøn oplevelse på sofaen med gode kampe og en kammerat ved siden, men de ekstremt lange online-kampe tager en mindre krig at komme igennem. Vi har noget for enhver smag, og det er meget godt. Desværre går der - som nævnt tidligere - en del af de mere taktiske genistregs-agtige øjeblikke i grøften, til fordel for mere effektive spillere og en mere simpel eksekvering, der resulterer i en meget flydende men lidt tynd gengivelse af sporten. Det er godt for nogle, og de fleste vil sikkert gerne bare hoppe ind i spillet og nakke nogle gode bolde afsted, men hardcore fans af den mere dybdegående del af sporten må nok tage til takke med en anelse mindre tilfredstillelse. Det er ikke nemt at bedømme et spil, der ikke oplever umiddelbar konkurrence fra andre repræsentationer af sporten, men derfor skal Madden NFL 15 ikke snydes for en flot karakter alligevel. Madden NFL 15 er nemlig fremragende flot, en anelse irriterende, sjovt og sidst men ikke mindst en værdig next-gen entré.

Sidder du og tripper efter at spille noget hamrende flot "football", så er Madden NFL 15 det bedste - og vel nok eneste - vi kan anbefale - en virkelig solid oplevelse.

8 / 10

Madden NFL 15 - Anmeldelse Mads Pedersen Kan Madden tackle endnu et år på NFL-tronen? 2014-09-15T08:59:00+02:00 8 10