Eurogamer.dk

Velocity 2X - Anmeldelse

En fremragende fusion af to genrer

Et af de strammest designede og mest djævelsk vanedannende actionspil nogensinde, som formår at blande to klassiske genrer med stor succes.

Velocity 2X er et af mine absolutte yndlingsspil. Det har hidtil været eksklusivt til PlayStation, men nu kan Xbox One- og PC-ejere også få lov at prøve kræfter med det, der efter min mening er et af de meste elegante actionspil nogensinde. I den anledning bringer vi her min oprindelige anmeldelse.

Mit 15-årige jeg ville have kaldt Velocity 2X for et af de bedste spil, der nogensinde er lavet, fordi det elegant formår at kombinere to af halvfemsernes vigtigste genrer, det vertikalt scrollende skydespil og det horisontalt scrollende "løb-og-skyd"-actionspil. I Futurlabs nyeste spil til PS4 og Vita møder Ikaruga Turrican i skøn forening, til tonerne af et smukt soundtrack fra Joris de Man og James Marsden. Med sine rene, futuristiske linjer ser det også knivskarpt ud, og den fjerlette styring afrunder en helstøbt oplevelse. Under det lettilgængelige action-ydre ligger der dog også en djævelsk speedrunner, og derfor er mit 34-årige selv også voldsomt begejstret. Det her er klart et spil, der ender på min liste over årets bedste titler i 2014.

1

Spillet har også et puzzle-element, hvor du skal skyde disse tal i den rigtige rækkefølge for at deaktivere kraftfelter.

Du spiller løjtnant Kai Tana, menneskelig Quarp Jet-pilot og teleporterende, laserskydende og herligt rapkæftet badass, som efter et uheld i det ydre rum bliver udstyret med cybernetiske implantater, der gør hende i stand til utrolige ting. Her bliver hun involveret i en større konflikt med Vokh'erne, en race af selvfede, dominerende rumvæsner, som tror, at de kan få fingre i hendes teknologi og desuden lige kværne vores hjemplanet, når de nu er i gang. Kai er dog på ingen måde enig, og det er der kommet 50 baners voldsom action ud af. 2X er det andet spil i serien, og lige som i forgængeren skal du navigere dine Quarp Jet opad i klassisk 2D-arkadestil, mens du skyder med laser fremad eller kaster bomber i fire retninger. Det skal gå så hurtigt som muligt, så du kan også booste fremad og præcisions-teleportere gennem vægge. Undervejs skal du huske at samle overlevende op, som befinder sig i små rumkapsler, og hvis du vil opnå den bedste score, skal du skyde alle fjender og smadre alle objekter på din vej. Der er en hårfin balance mellem dine evner og banernes logik, som gør spillet utroligt udfordrende og intenst.

Du spiller løjtnant Kai Tana, menneskelig Quarp Jet-pilot og teleporterende, laserskydende og herligt rapkæftet badass.

2

Den meget farverige grafik og effektive lyssætning giver den helt rigtige stemning.

Ovenstående havde det første spil dog allerede, så derfor er det godt, at Futurlab har fusioneret gameplayet med en hel ny del. Kai Tana kan parkere sit rumskib i luftsluser, og her skifter spillet gear og bliver til et sidescrollende 2D-skydespil, som blander Metroids udforskning med Turricans hurtige action. Vores heltinde kan nu skyde med laser i alle retninger, eller også kan hun bruge sin riffel, der også kan affyres mens hun boost-løber. Hun kan desuden teleportere over korte afstande eller kaste sin teleporter og derefter teleportere, hvilket tager mere tid, men giver mulighed for at nå gennem smalle passager eller nå høje placeringer. Når man ser en god spiller i aktion, bliver spillet til en hyperaktiv dans af farver og eksplosioner, når Kai tonser gennem banerne med sin teleporter og skyder vildt omkring sig. Futurlab har brugt et relativt begrænset udvalg af fjender, men de kræver alle specifikke strategier, og i kombination med det fremragende banedesign går det hele op i en højere enhed.

Noget af det bedste ved Velocity 2X er, at det aldrig spilder tiden. Der er hyperaktivt knald på, hele vejen.

3

Kais teleporter skal ofte kastes gennem farlige passager.

Noget af det bedste ved Velocity 2X er, at det aldrig spilder tiden. Der er hyperaktivt knald på, hele vejen. Det er den centrale pointe i gameplayet, men det stråler også ud i alle dele af spillet. Når du fyrer op for det første gang, smides du næsten øjeblikkeligt hen på startskærmen, ser en lille introsekvens og bang, så er du i gang. De første ti baner lærer dig spillets grundlæggende elementer undervejs, de næste 15 lærer dig at kombinere dem, og de sidste 25 udfordrer dig. Her er ingen klodsede vejledninger og halvhjertede startermissioner, alle baner er designet med kirurgisk præcision til at give dig udfordringer, selv når du senere vender tilbage med finpudsede evner og blod på tanden, klar til at løbe, teleportere og skyde dig fra alle fjolserne på highscorelisten. Banerne er desuden opdelt i tre kategorier, som giver ekstra variation, nemlig Search and Rescue, hvor du primært skal redde overledende, Hostile Forces, hvor der skal ekspederes Vokh i hobetal og den meget intense Critical Urgency, hvor du skal booste dig hurtigst muligt igennem banerne. Det er et af de reneste, subtilt variererede og mest intelligente spildesigns, der længe er set. Computerspil i destilleret og koncentreret form.

Velocity 2X - Anmeldelse Jonatan A. Allin En fremragende fusion af to genrer 2015-08-22T12:00:00+02:00 5 5

Kommentarer (4)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...