Eurogamer.dk

The Sims 4 - Anmeldelse

Cogito ergo sum

Selvom der er mange forbedringer i The Sims 4, efterlader det et overord- net indtryk af et fragmenteret produkt.

The Sims 4 er mange ting. En fremragende simulation, et virtuelt dukkehus, hvor drømme, eller mareridt, kommer til live og hvor man kan prøve alt det, livet ikke byder en. I den henseende er The Sims 4 en succes. Men det er også et flop, især hvis man er blandt dem, der har brugt mange år, og penge, på at følge seriens udvikling. Som garvet kending fremstår det nemlig tomt og lidt som en skygge af sin forgænger, The Sims 3. Der mangler noget, og denne fornemmelse varer ved spillet igennem. Forklaring følger.

Først og fremmest bemærker man manglen på en lang række kernefunktioner, som kendetegnede dets forgænger, eksempelvis "Lav en stil" eller "Lav en samling". Her var det muligt at inddele alle genstande i egne kategorier, så de altid var lige ved hånden. Ingen af ovenstående er inkluderet i The Sims 4, i stedet er de erstattet af en søgefunktion, som kun fungerer nogenlunde, da man ikke altid finder, hvad man søger efter. Udover at være til gene, gør det oplevelsen mindre personlig, fordi man ikke har samme valgfrihed til at designe simmere og hjem i detaljer.

1

Den største skuffelse ved The Sims 4 er dets tilbagevenden til en lukket, mere fragmenteret verden, hvor simmerne må 'teleportere' mellem steder.

Et andet centralt element, som har fået kniven, er den åbne verden. Da Maxis introducerede en åben verden i The Sims 3, var det næsten surrealistisk, og noget de færreste havde turde drømme om. Men alligevel skete det til stor applaus fra de mange Sims-spillere verden over. Den åbne verden gjorde det praktisk talt muligt at designe sit Sims-univers, sine nabolag, som man ønskede, men dette er nu slut.

I The Sims 4 er der kun plads til 4-5 husholdninger i ét nabolag, med mindre man sletter allerede eksisterende, hvor man før kunne klemme en 30-40 stykker ind i ét nabolag. Derudover genintroduceres de mange loadingskærme, som plagede The Sims 2. Hver gang en simmer skal forlade sin grund, bliver man præsenteret for en loadingskærm, og foruden det er irriterende at vente, resulterer det i et mere fragmenteret, urealistisk univers. Når en simmer eksempelvis skal på arbejde, forsvinder han/hun ud i horisonten, hvor man i forgængeren kunne følge hele vejen til og fra.

Fra et grafisk synspunkt når Maxis heller ikke helt i mål med The Sims 4. Selvom den tegneserieagtige grafik er prangende og helstøbt, strider den lidt mod deres koncept om et mere realistisk Sims. Det er selvfølgelig en smagssag, og fra et teknisk synspunkt er The Sims 4 en opgradering, men den nye stil gør, at simmerne mere end tidligere er karikaturer på mennesker snarere end troværdige gengivelser.

2

Den grafiske stil i The Sims 4 er mere karikeret og tegneserieagtig end tidligere.

The Sims 4 er dog aldrig for alvor i fare for at falde fra hinanden. Den grundlæggende simulation af livet fungerer strålende, og dem, der spiller The Sims for spillets skyld, vil helt sikkert ikke blive skuffet. Det er sjovt som altid at føre en simmer gennem livet, fra barnsben, senere i arbejde og endelig deres sidste stund som pensionist.

Den største forbedring kommer i form af følelser. Simmerne er nu, ligesom mennesker, styret af deres følelser. Alt, hvad de foretager sig og stræber efter, dikteres af deres humør. Man er som spiller derfor ikke længere helt selv herre over, hvordan den enkelte simmer skal leve sit liv. Hvis man ønsker det, kan man slå selvstændige handlinger fra, men dette anbefales ikke, da de ellers bare vil stå og vente på, at du foretager dig noget på deres vegne.

De selvstændige handlinger fungerer nemlig strålende. Man har ikke længere den samme forældrerolle, som man havde tidligere. Simmerne er nu i stand til selv at tænke, handle og interagere med verden, og de gør det bedre end nogensinde før. Multitasking, som ellers er noget af en udfordring for den menneskelige race, er nu ganske naturligt for disse humørsvingende simmere. Nu er det eksempelvis ikke længere et problem for dem at spise og snakke samtidig med de ser fjernsyn, hvilket gør det hele lidt nemmere for både simmere og spilleren.

3

Det nye humørsystem er solstrålehistorien ved The Sims 4. Aldrig har simmerne opført sig så virkelighedstro, og man føler virkelig med dem.

Vi kan også konstatere, at Maxis har gjort et spektakulært arbejde, når det kommer til udfoldelse af simmernes følelser. Man er ikke et sekund i tvivl om, hvordan de egentlig har det. Alt fra små sure miner til smækken med døre er fantastiske underholdningselementer, som gør spillet markant bedre. Vi kunne ikke undgå at more os over situationer, som når en vegetar-simmer ved en fejl får smagt på et stykke kød og vedkommendes ubehag står malet i ansigtet. Disse udtryk er så veludførte og humoristiske, at man får lyst til at fremkalde dem alle. Den nok største succes ved The Sims 4.

Ellers er der primært blevet plads til forbedringer i form af grænsefladens udformning. Den er blevet forenklet, og selvom det virker uoverskueligt og forvirrende i starten, så fungerer den nye grænseflade markant bedre end den, vi kender fra de tidligere Sims-spil. Det gælder især "Lav en Simmer", som har fået et markant bedre design. Man trækker blot i den legemsdel, man ønsker at ændre på sin simmer, og spillet justerer tilsvarende. Det gør det sjovt, legende og mere personligt at lave en simmer, ja, faktisk er det et spil værd i sig selv.

Det nye genetiksystem i spillet er også virkelig stærkt udført. Børn får nemlig skænket de samme ansigts- og kropstræk som deres forældre, ligesom søskende på imponerende vis også får samme træk som hinanden. Det gør det eksempelvis muligt at lave tvillinger og andre sjældnere familiesammensætninger, og gør det sjovt at følge en families udvikling over generationer.

4

Med den nye gallerifunktion kan man dele og hente egne og andres kreationer. Det har The Sims-fans ventet længe på.

Endelig fungerer den nye tilføjelse "Galleri", hvor man kan dele alle sine kreationer med resten af Sims-fællesskabet, glimrende. Direkte integreret i spillets grænseflade er det som en leg at dele og hente egne og andres simmere og huse. Den funktion har Sims-fans skreget på i mange år, og nu er den her.

Alle forbedringerne taget i betragtning virker The Sims 4 desværre som et fragmenteret produkt. Tidligere funktioner er pillet ud, mens nye er kommet til, og det gør det svært for alvor at anbefale The Sims 4 over sin forgænger. Man får den mistanke, at spillet, en DLC-pakke eller fem ude i fremtiden, kommer til at stå på tronen af The Sims-serien, men i skrivende stund kan man med fordel vente.

6 / 10

The Sims 4 - Anmeldelse Sheila Stormfeldt Cogito ergo sum 2014-09-14T19:00:00+02:00 6 10

Kommentarer (3)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...