Diablo III: Reaper of Souls Ultimate Evil Edition (PS4) - Anmeldelse

Dødsjovt eller dødens pølse på konsol?

Når nu man ser at der er en anmeldelse af Diablo III igen (ja, igen), så er der nok en del af jer derude der tænker; "hvorfor anmelde ét spil to gange"? Det er der simpelthen et kort og fint svar på: derfor. Diablo III: Reaper of Souls Ultimate Evil Edition kan fås til PlayStation 3, Xbox 360, PlayStation 4 og Xbox One. Det er derfor seriens første optræden på konsol, og det er faktisk ikke en helt skidt én af slagsen.

Diablo III udkom - som de fleste ved - til PC for noget tid siden. Reaper of Souls fulgte efter, og tilføjede - på bedste Diablo-vis - et femte akt, samt en ny klasse i form af den paladin-lignende Crusader. Til gengæld går vi ikke for meget i dybden med selve historien og tiltagene der også blev tilføjet til PC, da disse sager allerede er forklaret på fornemste vis i Janus' PC-anmeldelse. Derimod kigger vi på forskelle og styrker/svagheder i konsolversionen, og ikke mindst om det fungerer for os med controllere og svedige håndflader, fremfor tastatur og museskader.

Vi lægger ud med det gameplay-mæssige. Kerne-elementet i Diablo altid har været klik og smadr, og det ville være synd at sige, at formularen har ændret sig - for det har den virkelig overhovedet ikke. Hvorfor skulle den også det? På konsol sidder vi alle med en controller i hånden, og i modsætning til mus og tastatur, så føles det faktisk meget intuitivt og "lige ved hånden"-agtigt. Havde man forventet det? Næ, men tro på disse ord: det fungerer pisse godt. Og så er der endda co-op!

1

Et eksempel på layoutet i din inventory. Her er det så skills-fanen man kan se.

Diablos interface er blevet konsol-venligt, og det er en god ting. Ja, ikke bare en god ting, men faktisk en nødvendighed. Det havde været en anelse træls at navigere gennem labyrint-lignende metoder, bare for at drikke en enkelt af dine hundredevis health potions. Det er til gengæld nemt nok i sig selv - man trykker bare på L1/LB, og vupti, så er der rød væske i mavsen og lidt ekstra liv igen. Fedt nok. Et andet godt eksempel på en ligetil kommando er town portals. Skulle man ønske at returnere til de sikre omgivelser igen, så kræver det bare et tryk på højre piletast, og ti sekunder senere er man tilbage i byen. Der er blevet tænkt på knappernes shortcuts, og det kan virkelig mærkes i spillet.

Flere gode eksempler på konsollens venligtsindede styring findes i form af "dodge"-mekanikken. Man kan simpelthen undvige fjenders angreb, bare ved at rykke i en hvilken-som-helst retning med højre analog-pind. Fungerer det? Ja, det fungerer pisse godt. Det ender næsten med at blive en vane, at lave rullefald hele vejen gennem kortets ruter, for det føles som om at det går hurtigere (men det gør det faktisk ikke). Denne dodge - eller undvigelsesmekanik - Derudover er aktive skills blevet knyttet til stort set hver knap på controlleren, så der er let adgang til at smadre sig frem, eller lægge de traps man nu skal.

Din inventory styres med knaptryk og bevægelser med de analoge pinde, og det fungerer sådan set ret flydende. Man bruger trods alt en del tid i oppakningens Tilgængeligheden er nemlig tilstede, og Blizzard har gennemtænkt hvordan man optimalt giver konsolspilleren en behagelig oplevelse. Vi husker vist alle, de knapt så lækre inventory-systemer der på tvivlsom vis har fundet vej til konsollerne gennem tiden, og det dræber virkelig spillets flow, hvis man ikke bare lige kan tjekke sine ting i ny og næ uden at blive irritabel. Dine skills - aktive såvel som passive - kan ændres med få bevægelser og knaptryk, mens man ligeledes har et glimrende overblik over sine items der ligger og flyder i den nærmest bundløse rygsæk man render rundt med.

Gameplay-mæssigt er spillet som man kender det. Blizzard har gjort et godt stykke arbejde med at overføre Diablo-ånden til konsol, og man sidder ikke med nogen "light" version af spillet, som man ellers kunne have frygtet. Som nævnt er styringen sublim, mens spillet i sig selv er en fryd at opleve. Af små irritationer er der få der kan nævnes, men grafikken - uanset hvor funktionel og effektiv den er - ser ikke så fantastisk ud, som man kunne have håbet.

Vi har her et nyt stykke maskineri i form af en PlayStation 4, og man bør kunne opleve næste generations bedste grafiske præsentationer på dette lille monstrum. Det får man dog ikke helt fornemmelsen af, at der bliver fremvist. Mens banerne og kampene i sig selv er flotte og til tider ret store og travle, så er det knapt så kønt når man trykker på pause, og oplever sin figur i en low-res udgave af noget, der egentlig kunne have været kønnere. Nu tænker i sikkert derude; "jamen det er jo pauseskærmen du taler om!", og ja, det er det. Men det er lidt træls at få ondt i øjnene, hver gang man lige skal tilbage til hovedmenuen, ikke? Bare fordi det ikke er noget gameplaymæssigt relevant i sig selv, så er det stadig lidt ærgerligt, at den eneste gang man ser sin karakter i "fuld størrelse", skal være en præsentation der mildest talt er halvslattent sat sammen.

2

Et eksempel fra pause-menuen

Foruden denne ene lille irritation, så er banerne flotte og varierede med god stemning. Monstrene kommer med deres latterligt irriterende elemental-angreb på flot vis, og spillet formår at smid knap 50 djævelske sataner i hovedet på dig - på éen gang. Det skaber sjove slag og kamp om at få stablet den bedste combo på benene. Slår man nemlig mere end 10 monstre ihjel i træk, er der bonus i form af experience multiplier. Skønne sager. På trods af de mindre kønne teksturer der kan fremkomme, så klarer spillet sig virkelig godt når det kommer til stabile framerates.

Med fare for at traske for meget rundt i spillets layout, grafiske mangler og styrker, samt dodge-mekanikkens skønhed, så er den lokale co-op funktion værd at tage med. Du hørte rigtigt: der er kraftstejlme mulighed for at spille op til fire(!) på samme skærm. Er det luksus? Ja, det er det. For hvem vil man allerhelst opleve Diablos grumme verden med? En eller anden nar fra de varme lande og et fjols fra den anden side af grænsen, der spiller "Boten Anna" over sin mikrofon ved enhver lejlighed? Nej, det er jo dine bedste kammerater fra virkeligheden! Det er en mangelvare i nye udgivelser, at der ikke er mulighed for splitscreen eller lokal multiplayer på et eller andet niveau. Blizzard har til gengæld endnu engang vist overblikket, og skabt en singleplayer-oplevelse, der sagtens kan nydes til fulde med godt selskab af de bedste venner på sofaen.

3

Der kan blive meget travlt på skærmen

Alt i alt er Diablo III: Reaper of Souls - Ultimate Evil Edition ikke nogen større forandring fra PC-udgaven. Man må dog tage hatten af for det fantastiske layout, der bare er gennemtænkt og fantastisk godt udført. Derudover er det vigtigt at tage med, at co-op er en fryd i sig selv. Når man kan lalle rundt med fjoget fra folkeskolen, som man kalder sin bedste ven, så er der altså bare en helt ny dimension der bliver tilføjet til spillet. Teamwork kommer i højsædet, og de højere sværhedsgrader bliver knapt så grumme at tackle.

Man skal lede længe efter et RPG, der formår at bruge controlleren så intuitivt som Diablo III. Det er en decideret fryd at tage spillet frem, og hakke sig frem igennem de utallige baner man nu kan komme igennem. Med en kampagne der holder dig på tæerne i et godt stykke tid, og den efterfølgende Adventure mode der giver spillet den lækre glasur man egentlig nyder allermest, så har man her en af de fineste RPG-oplevelser på den nye konsol-generation. Med den lokale co-op funktion går man aldrig galt i byen med en kammerat eller flere ved sin side, og underholdning er der rigeligt af. Der er virkelig noget for enhver smag. Diablo III: Reaper of Souls er mere end værdig til konsol, og skulle man være typen der ikke kan lide denne slags gameplay, så er det bare ærgerligt: Diablo er nemlig bare pisse godt. Husk endelig at tjekke Janus' PC-anmeldelse af spillet, hvis historien og de mere grundlæggende elementer skal med.

9 / 10

Diablo III: Reaper of Souls Ultimate Evil Edition (PS4) - Anmeldelse Mads Pedersen Dødsjovt eller dødens pølse på konsol? 2014-09-10T11:06:00+02:00 9 10