Kentucky Route Zero Act III - Anmeldelse

Obskurt, bizart, genialt

Jeg troede ikke, at Kentucky Route Zero kunne blive smukkere end Act II, som vi anmeldte for næsten et år siden, men der er en grund til, at der går så lang tid mellem indslagene i Cardboard Computers fascinerende og meget mystiske serie. Act III har i stilhed sneget sig ind på vores diske, og det er ikke blevet mindre obskurt, fascinerende og dragende i mellemtiden.

3

Skummelt som altid, mere dragende end nogensinde.

Conway og Shannon bevæger sig stadig rundt på den transdimensionelle landevej, som vi efterhånden kender som The Zero. En vej, der går i ring, men som aldrig bider sig selv i halen, et paradoks, som man som spiller kun kan undres over. Men det er og bliver derfor, at man skal spille dette spil. Mysteriet. Følelsen af at være et sted, som virker velkendt, en falmet version af det nostalgiske americana, som vi som medieforbrugere er så vant til at se i vores underholdning og pop art, men så alligevel forkert. Fremmed. Skræmmende. Overraskende. Man undres konstant over narrativet. Er det genialt? Indforstået sarkasme? Eller er det hele i virkeligheden bare en abstrakt oplevelse, man skal lade sig rive med af?

Denne gang kommer vi tættere på et svar, da spillet begynder at lege med ideen om grænserne mellem fantasi og virkelighed, mellem det analoge og det digitale, mellem mennesker og maskiner. Helt i starten af Act III skal gamle, slidte Conway til lægen, som tilsyneladende vælger at sætte hans ene ben af og erstatte det med noget, der ikke tilhører ham, og som bare ligner en lysende knogle. Ingen af de andre figurer løfter et øjenbryn, og resten af tiden må Conway bare forholde sig til, at sådan er tingene nu. Det er symbolik af en kaliber, som vi skulle skrive lange opgaver om på universitetet. Men det holder, fordi hele spillets univers understøtter det. Man kan aldrig tage noget for gode varer i Kentucky Route Zero, og derfor bliver rejsen så fascinerende. Dit svar på, hvorfor Conway synes, at hans ben ikke længere tilhører ham, er måske anderledes end mit, men det vækker tanker på et helt andet plan, end vi er vant til i langt de fleste spil.

1

Kender I det, når man får amputeret sit ben, og ingen reagerer på det?

Igen melder spørgsmålet sig dog. Er der rent faktisk tale om et spil, eller er det en interaktiv historie? Selve gameplayet er bare en simpel motor, der driver narrativet frem, og ikke omvendt. På papiret er dette et adventurespil, og du peger og klikker dig også lystigt frem, men der er ingen komplicerede gåder og ingen svære forhindringer. Denne debat har raset lige siden Myst udkom i sin tid og blev kritiseret for at være en digital turistrejse med gåde hist og pist, men Kentucky Route Zero har ikke engang deciderede problemer, der skal løses. Det gør dog ikke meget, for spillets leg med den narrative struktur er så involverende, at man glemmer det. Som i de tidligere kapitler er det op til dig at vælge ikke bare, hvad alle hovedpersonerne siger, men også hvem der skal tale, og hvornår. Det ville være meget synd at afsløre, hvor Act III tager dette koncept hen, men det er noget af det mest geniale, undertegnede nogensinde er stødt på.

2

Herinde foregår der helt magiske ting, der får nakkehårene til at rejse sig.

Tredje akt af Cardboard Games bizarre serie er klart det bedste hidtil. I sin korte løbetid på to-tre timer har denne episode to helt sublime øjeblikke, som man bare skal lade skylle ind over sig, og det er mere, end man kan sige om mange store spil i fuld længde. Vent bare, til du ser, hvad der sker inde på baren The Lower Depths, som Shannon og Conway besøger undervejs sammen med to helt nye og ganske fantastiske bekendtskaber. Samtidig har manuskriptets skrivestil udviklet sig fra det lidt stive og overtænkte til noget, der hviler helt i sig selv og sin højpandede, men alligevel selvironiske leg med metafiktionen. Det er en sætning, der enten vil tiltrække folk eller skræmme dem væk, men dét er Kentucky Route Zero i en nøddeskal.

9 / 10

Kentucky Route Zero Act III - Anmeldelse Jonatan A. Allin Obskurt, bizart, genialt 2014-07-15T12:00:00+02:00 9 10