Kirby: Triple Deluxe - Anmeldelse

Den lyserøde super-suger er tilbage

I 1992 var et helt nyt platformspil til Nintendos Game Boy under udvikling. Før det endelige design af spillets helt var færdigt, havde man lavet en simpel kugleformet karakter som stand-in. Popopo blev den kaldt. Udviklerne forelskede sig i lille runde Popopo, og besluttede sig for, at han var kommet for at blive. Sådan starter historien om Kirby, Nintendos lille, runde, lyserøde suger, som er blevet en af deres største spilhelte.

Kirby er tilbage. Mere sugende, mere lyserød og mere kugleformet end nogensinde før. Rivalen King Dedede er blevet bortført, og Kirby skal selvfølgelig ud på en episk mission, for at redde ham. Samtidig er der vokset en kæmpe bønnestage op gennem Kirbys hus og løftet det op i himlen. Han befinder sig nu oppe i skyerne i et land ved navn Floralia. Det er op til Kirby at redde Dedede og få sit hus ned på jorden igen.

Som man måske kan udlede, er det ikke historien der fylder mest. I Kirby: Triple Deluxe er det nemlig gameplayet der fortæller historien, og det skuffer ikke. Spillet er et 2D platformspil, men da Kirby kan flyve, ligger udfordringen i udforskning af banen og i det action-prægede kampsystem.

1

Fluerne basker med vingerne alt de kan, men de har ingen chance for at slippe væk fra Kirby.

Der har altid været fokus på udforskning i Kirby-spillene, mange skatte og hemmeligheder, og der har altid været mange baner der føles som labyrinter. Skatte (læs collectibles) er der dusinvis af, men kompleksiteten af banedesignet desværre er lavere, end man kender det fra andre Kirby-spil. De fleste baner føles faktisk lineære og gåderne er en smule simple. Banerne er dog smukt designet omkring 3DS'ens 3D-effekt. Ikke så sjældent ser man kirby flyve frem og tilbage i billedet, og monstrene bruger både for- og baggrund til at bevæge sig rundt i. Effekten bruges også i kamp, men mest af alt er det bare guf for øjnene.

Blandt monstre og bosser vil man finde også finde en god blanding af gengangere og nye ansigter. Man vil kunne genkende mange af de store bosser, blandt andre Whispy Woods og Kracko (Skyen med pigge), men de har alle fået et lille twist, så 3D-effekten kommer til sin ret.

For at besejre alle disse kræ bruger Kirby sin evne til at suge og sluge alt, der kommer i nærheden - og som altid stjæler han de spiste fjenders evner og klæder sig ud som dem. Sværdkæmper, ninja og cirkusklovn er blot få af alle de alter egoer Kirby kan påtage sig. Blandt alle klassikerne finder man mange nye udklædninger til Kirby, men i modsætning til de ældre spil, er deres evner mere balancerede, så der ikke entydigt er en evne, der er bedre end alle andre. Som noget helt nyt, kan Kirby få evnen til at suge så kraftigt, at træer rives op med rødder, hele lokomotiver sluges, og monstre suges ind i hobetal og spises af Kirby. Denne nye evne bruges til at variere gåderne i banerne, men den kunne sagtens undværes til fordel for mere komplekse baner.

Kirby bevæger sig med ynde og stil, men han er blevet en smule tungere, og tempoet er sat ned en smule i forhold til tidligere installationer. Udover at det en gang imellem kan føles som om, kirby har guffet sig med lidt for mange flødekager, er det nedsatte tempo ikke noget der ødelægger oplevelsen.

2

Kirby har mestret en masse nye evner, en af disse er bueskydning.

Det skal lige siges, at er du bange for pangfarver, og græmmes du ved lyden lalleglad musik, så vend om. Vi har ikke brug for dig i Dreamland. Kirby: Triple Deluxe er en fest eksplosion af disse, men overraskende nok, et af de visuelt flotteste 3DS-spil på markedet. Kirby-spil har, i min optik, altid gjort sig bedst i 2D, da meget af charmen nemt forsvinder ind i alle polygonerne - også her overrasker Kirby: Triple Deluxe positivt. Desuden er det et af de få spil, som virkelig formår, at gøre brug af 3D-effekten både visuelt og spilmekanisk.

Kirby: Triple Deluxe leverer både varen til nytilkomne og til dedikerede Kirby-fans. Et spil næsten på højde med klassikeren Kirby Super Star til Nintendos Super Nintendo. Der er masser af indhold, også efter man har gennemført det. Kirby-stemning er der i hvert fald nok af, og sidder man ikke med et smil på læben efter intro-sekvensen, og føler man ikke, at livet blev bare en smule bedre efter at have set Kirby med Cowboyhat og pisk, så bliver du nok ikke lukket ind i Drømmelandet.

8 / 10

Kirby: Triple Deluxe - Anmeldelse Anne Christina Elsberg Den lyserøde super-suger er tilbage 2014-06-26T13:15:00+02:00 8 10