Yoshi's New Island - Anmeldelse

Ny ø, gamle ideer

Hvis du kniber øjnene godt sammen, så kunne Yoshi's New Island til 3DS godt ligne forgængeren Super Mario World 2: Yoshi's Island, en af Nintendos store klassikere fra midt i halvfemserne. Men hvis du åbner gluggerne på vid gab, bliver det hurtigt tydeligt, at der er et eller andet, som ikke stemmer. Det går som en Yoshi, det rækker tunge og lægger æg som en Yoshi, og... det ér faktisk en Yoshi. Men der er ikke skyggen af en original tanke eller stil i dette fossil af et spil.

Det er da heller ikke Nintendo selv, men den næsten uprøvede tredjepartsudvikler Arzest, som står bag løjerne her, og det forklarer en del. De har lyttet efter i timen og lavet et spil, hvori selve gameplayet grundlæggende set lægger sig så tæt op af originalen, at der burde udstedes et polititilhold. Et eller andet sted kunne det også have fungeret, da det oprindelige Yoshi's Island er 18 år gammelt og aldrig rigtig har fået en værdig opfølger, så mange 3DS-fans vil aldrig have stiftet bekendtskab med det. Problemet er bare, at det oprindelige spil var enormt elegant udført, både fra et visuelt og designmæssigt synspunkt, og det nye spil har hverken forståelse for det ene eller det andet, selv om det på alle måder leger kongens efterfølger.

bleh

Spillet har sine øjeblikke, men slet ikke i samme grad som originalen.

Til at begynde med virker alt ellers lovende. Endnu en gang spiller du Baby Mario, som denne gang strander på Yoshiernes ø og skal lede efter Baby Luigi. Mario er en ganske aktiv baby, men han har ikke fået udviklet sine legendariske evner til at hoppe og smadre sten med de bare næver endnu, og det opdager en gruppe Yoshier, som forbarmer sig over ham. Reelt set styrer du derfor en af de nuttede dinoer, som transporterer vores lille helt afsted mod sin fortabte brormand. Yoshi kan hoppe og svæve en lille smule, og han kan hoppe på fjender og smadre sten lige som Marios voksne inkarnation fra andre spil. Ud over dette kan han også række sin lange tunge ud og fange fjender, som han enten kan spytte ud igen eller sluge, hvorefter de bliver til et æg, som han kan skyde med. Æggene har forskellige farver, og du kan bytte om på rækkefølgen af dem manuelt, da de skulle have forskellige effekter på forskellige fjender. Problemet er bare, at det er besværligt, og at der stort set aldrig er nogen reel grund til det. Det er lidt Yoshi's New Island i en nøddeskal. Tingene fungerer, men Nintendos underbyggende logik og forståelse for banedesign blev tilsyneladende ikke opdaget og støvet af under Arzests arkæologiske udgravning af originalens gameplay.

egg

Okay, drenge. Nytænkning! Et enormt æg? Okay, så er det fyraften!

Resultatet er derfor et spil, som er så let, at jeg omkring bane 5-1 kun var død en 5-6 gange og var i besiddelse af 80 ekstraliv. Det skal dog nævnes, at dette var foregået uden at samle alle de ekstrating, som man traditionen tro skal finde. Det er en noget anden sag at få fat i de små stjerner, røde mønter og blomster, som perfektionistiske spillere manisk må og skal indsamle for at opnå 100 % gennemførsel af spillet (jeg kigger på dig, Mark Elsberg!), men i modsætning til fx Super Mario 3D World er det lidt en pine og en plage at finde dem. Spillet gør det enten utroligt åbenlyst, hvor de hemmelige ting er, eller også vælger det at placere dem et sted, hvor du ganske enkelt ikke har en chance for at få fat på dem uden at gennemspille hele den pågældende bane igen. Det er lidt som spil, hvor jorden pludselig falder væk under fødderne på dig, hvorefter du falder til den visse død, mentalt ledsaget af et klassisk Nelson-"haa-haa" fra Simpsons. Efter min mening er det bare provokerende spildesign, medmindre det er spillets præmis, og den udnyttes. I et spil som Yoshi's New Island er den slags bare belastende.

minigame

De uinspirerende minispil hjælper ikke på det overordnede indtryk.

Arzest skal dog have ros for at have genskabt følelsen fra originalen. Yoshi's evner er stort set perfekt genskabt, og mekanikken med, at Baby Mario flyver væk i en boble, hvis du bliver ramt, hvorefter du skal fange ham igen, er stadig ganske sjov. Men der er stort set intet nyt, ud over at Yoshi nu kan få en række kæmpe-æg, som kan smadre prædefinerede dele af banen, og at du kan spille nogle dårlige minispil, som gør brug af gyroskopet i 3DS'en. Hvis nu banedesignet havde været genialt, havde jeg ikke haft problemer med det, men vi snakker desværre uinspirerede og forbløffende ensformige områder, som slet ikke byder på det overflødighedshorn af ideer, vi finder i Nintendos bedste spil. Og så er det efter min mening grimt som arvesynden. Ja, vi forstår godt, at Mario er en baby, og at spillets visuelle tema derfor er er børnetegninger, men originalen var et pixelleret mesterværk i digitalt farvekridt, og et af de første spil, som virkelig gjorde indtryk på mig ved at have et helt unikt grafisk udtryk. Og New Island? Det ligner lidt, at man gav en chimpanse nogle vandfarver fra tilbudshylden i Netto og bad ham om at genskabe originalen. Med al respekt for vores humanoide slægtninges artistiske talent, så er jeg ikke fan af resultatet. 3D-effekten er næsten ikke-eksisterende, og lyden klarer sig heller ikke meget bedre. Marios vræl går meget hurtigt fra det charmerende til det enerverende, og musikken rangerer fra hyggelig klimpren til en bizar samling ubestemmelige lyde, som var vi vidne til en elendig improviserende acid jazz-gruppe i de sene tressere.

gyselig

Farvepaletten er ofte direkte skræmmende.

Jeg er hård ved Yoshi's New Island. Det er et funktionelt platformsspil af den gennemsnitlige skuffe, og der er glimt af Nintendos magi i den præcise styring. Der skal nok være spillere, som hygger sig ganske fint med det, men vi havde forventet meget mere fra fortsættelsen til en klassiker end en generisk oplevelse, som aldrig forsøger at levere mere end det velkendte, men ofte bare ikke formår det. Der skal mere end dette til, hvis Yoshi-serien ikke skal ende som et fortidslevn.

5 / 10

Yoshi's New Island - Anmeldelse Jonatan A. Allin Ny ø, gamle ideer 2014-03-16T08:00:00+01:00 5 10