South Park: The Stick of Truth - Anmeldelse

En episk søgen efter at blive cool

South Park: The Stick of Truth er noget af det bedste jeg nogensinde har prøvet. Det er ikke for sarte sjæle. Har du lyst til at besøge naboen? Fint, men det sker altså at du finder ham i stuen, hvor han dyrker samleje med en hest eller river den af foran fjernsynet. Man kan også vælge at låne toilettet for at lægge en ordentlig hørmer, som derefter kan bruges til at smide efter sine fjender i kamp. Lyder det for syret?

Vi befinder os på den faretruende slagmark. En fjerde klasses legeplads er invaderet af voldelige krigere og dens grønne arealer er for længst farvet blodrøde. I tusinder af år har krigen hærget den uskyldige legeplads med kun et formål. At stjæle menneskenes mest værdifulde levn: Sandhedens Pind. År efter år har borgerne tryglet og tigget efter en helt, som skulle frelse dem for en forfærdelig skæbne. Men ikke længere. Ifølge stjernerne skal en helt opstå. En helt, som skal redde os alle og indtage sin retmæssige plads ved siden af Stan, Kyle, Cartman og Kenny. Sammen skal femkløveret besejre det onde. Helten, South Park's frelser, er kommet og han hedder Sir Douchebag.

2

Velkommen til Cartman's kongerige, Kupa Keep!

Spillet er et episk singleplayer og actionpræget rollespilseventyr, som stort set handler om en ting: Søgen efter at blive cool. For selvom man er forudset til at være South Park's frelser, så er man jo ikke cool nok før man har fundet en så stor vennekreds, at selv farmand ville blive stolt. Ja, denne achievement findes rent faktisk. Og så lyder spørgsmålet bare: Hvordan holder man styr på så mange venner? Svaret er simpelt og enkelt. Facebook.

Konstant som du får nye venner, vil de tilføjes på Sir Douchebag's Facebook profil, hvor de vil give spilleren hints, tips og tricks til de forskellige opgaver som skal klares. De kan også finde på at tilføje nogle så syret og platte opslag på din væg, at du næsten dør af grin. Denne plathed er prikken over i'et og selv i kamp, hvis man lige sidder lidt for længe og tænker over sit næste træk, vil dine modstandere stå og kaste kommentarer såsom "Er du snart færdig eller hvad?" eller "Gab! Jeg kunne jo nå at se TV med denne her fart!" i sylten på dig. Selv Cartman, som optræder både som The Grand Wizard og din træner, vil stå og håne dig hvis du fejler en tutorial. For selv du kan ikke være dårligere end Clyde eller Kenny. Eller kan du?

1

Når man ankommer til Kupa Keep, som er Cartmans kongerige, kan man vælge imellem fire forskellige classes: Kriger, troldmand, tyv eller jøde. Hvor, hvis man vælger den sidst nævnte, vil møde stor fjendskab fra Cartman. Hver class har deres egne unikke evner, som kan bruges i kamp. Det er altså her, i Kupa Keep, hvor du lærer alle de grundlæggende trin for overlevelse ude i det fri. For når man render rundt og udforsker nabolaget, er der en stor mulighed for at blive overfaldet af onde elvere, som virkelig ikke kan foredrage mennesker. Cartman's kongerige byder også på små boder, hvor det er muligt at sælge sine ting og købe nye, så man er bedre udrustet til de svære kampe. Og hvis man lige føler sig lidt oppustet, er det altid muligt slå en prut ved at bruge venstre museknap. Man har trods alt kun det sjov, som man selv laver.

At styre Sir Douchebag er simpelt nok. Det foregår med standardknapperne W, A, S og D. Men spillets combat system er i sig selv rimeligt komplekst og det tager en del tid før man virkelig har det siddende i fingerspidserne. For her spiller timing og strategi den største rolle. Selv multitasking er en nyttig evne, når man er nødt til at anvende fire forskellige knapper på én gang til et combo angreb. Og det bliver kun endnu mere kompliceret, når Sir Douchebag vover sig ud mere komplekse kampformer. Ét forkert træk og dine modstandere får et forspring. Men det er da også lige meget. Man kan jo bare få ham til at udføre sit Dragonshout, som er en meget charmerende og kompliceret form for magi. Eller faktisk bare en livsfarlig og gigantisk prut, som kan slå dine fjender ihjel. Bare husk på, at i de nedskrevne regler står der, at det er ulovligt at prutte på en persons kønsdele. Så er du advaret!

3

Spillets combat system er helt i top og med de hylende morsomme kampscener, så er underholdningen i den grad sikret for mange timers spilletid endnu.

Hvis du synes at begrebet "Dragonshout" lyder småbekendt, så har du fuldstændig ret. Spillet har nemlig lånt flere forskellige brudstykker af kendte spil og film, heriblandt Skyrim, hvor du i spillet også bliver omtalt som The Dragonborn. Også dele af de gamle Pokémon spil er blevet brugt. For eksempel at man skal indsamle 30 forskellige Chinpokomon, eller at man støder ind i sine fjender imens man udforsker verden. Også selve introen til spillet har lånt brudstykker af den kendte Ringenes Herre triologi, hvor Cartman, The Grand Wizard kommer ridende på en hvid hest, med sin lange troldmandsstav i hånden og sit lange sølvgrå skæg dinglende foran sig, hvor han sammen med sine menneske-følgere skal bekæmpe ondskaben.

South Park: The Stick of Truth besidder en kæmpe underholdningsværdi og det tager ikke mange minutter før man bliver helt opslugt af universet. Konceptet, det holder stik, også selvom at spillet følger det typiske "Det er kun dig som kan redde verden" plot. Men det er lige meget, for ligesom TV-serien South Park, så overlever både spillet og serien på dets humor. Og vær forberedt, for du kommer med garanti til at grine din røv i laser. Så hvis der er nogle der spørger, så kan I finde mig rullet sammen og grædende ovre i det nærmeste hjørne. Og bare rolig. Det er og bliver kun glædestårer.

Testet med et AMD Radeon R9 290X og FX-9370.

9 / 10

Læs om vores karaktersystem South Park: The Stick of Truth - Anmeldelse Sheila Stormfeldt En episk søgen efter at blive cool 2014-03-05T09:18:00+01:00 9 10