Banished - Anmeldelse

Et spil om balance

Banished ser smukt og idyllisk ud, men bare vent til pesten kommer

Den mørke middelalder. En tid præget af sygdomme, politisk ustabilitet og religiøs fanatisme. Udskældt af den efterfølgende tids renæssancesnobber, for at bruge religion til at føre samfundet ud i teknologisk stagnation. Alligevel elsker vi at fortælle historien om den mørke alder, og de folkelige overleveringer, i form af ridderviser og Heltesagn, kvidrer også om det eventyrlige og romantiske i middelalderen. Kommer du efter heltemod uden grænser og dånende skønjomfruer, så vend om. Indiespillet Banished tager nemlig fat i den barske del af middelalderen. Skab en middelalderby og mål din succes i hvor mange der overlever vinteren, for vinteren er altid på vej.

I Banished styrer du folks liv. Du starter med en gruppe mennesker, der alle er sendt i eksil. I ankommer til en barsk ny verden uden forsyninger. Overlev. Din vigtigste opgave er at lede dit folk - vel at mærke uden de dør af sult eller kulde. Så må man i gang med at tilfredsstille ens folks mest basale behov. Vi har hørt det før. Ja faktisk fungerer de fleste city-builderspil på samme måde. Indie-udvikleren og enmandsstudiet Shining Rock Studios har dog valgt at bringe genren tilbage til sin pureste form.

1

Alt er skønt om sommeren, men er de klar til vinteren?

Du starter spillet med ti arbejdere. Sammen skal i overleve. Du styrer dem, fortæller hvilke ressourcer de skal udvinde og hvilke erhverv de skal bestride. Livet er dog langt fra en leg i Banished. For da høsten skal i hus, dør din kvindelige bonde lige i fødselssengen, og dine arbejdere sulter. Da du ikke lige har hugget nok brænde, dør flere af kulde. Ja selv hvis du har nok mad og brænde kan ulyksalighederne indtræffe. Sygdomme, ildebrand og andre katastrofer lurer altid i horisonten. Alt dette gør spillet noget udfordrende, men alle katastrofer kan afværges, hvis man formår at lave et eminent bydesign. Intet mindre.

Spillet har en meget realistisk tilgang til det at bygge en by. Materialer skal manuelt transporteres frem og tilbage af arbejdere. Alle materialer han høstes fra spillets start, og der er ingen penge involveret. Handel består udelukkende af byttehandler. Du betaler ikke penge for bygninger eller løn til dine arbejdere. Der er ingen krig i Banished. Spillerens eneste kontakt med anden civilisation er gennem handel. For bygger du en havn, kan handlende besøge din by, og du kan handle dig til dyr; så du kan producere kød og uld, og frø; så du kan plante forskellige slags grøntsager. Dine arbejdere bliver nemlig glade, hvis de spiser varieret.

Alt dette leder mig hen på spillets virkelige succes - spillet om balancen. For du skal kunne balancere som en linedanser for at lykkes i Banished. En konstant balance mellem dit evigt formerende folk, en konstant udvinding af råstoffer, produktionen af nødvendige remedier og mad. Der er intet helle, selv ikke hvis du stopper med at bygge flere huse, så din befolkning ikke kan formere sig. For så dør de bare af alderdom, og du står uden en generation, der kan tage over. Du skal altid være på vagt. Altid være forberedt. Når du endelig formår at opbygge en stabil produktion, og du kan bygge en ekstravagant bygning, fx en skole, hopper du op og ned i stolen.

2

En fyldt kirkegård og tomme gader - så kom vinteren atter til Banished (og sikkert også pesten).

I de fleste strategispil og bysimulationer starter man med de simpleste bygninger. Vil man rykke videre, skal ens befolkning have en vis levestandard. Først derefter kan man opnå teknologisk avancement. Dette element har altid sikret, at spilleren har en løst defineret vej han skulle bane sig igennem, så man ikke starter med at bygge 1:1 kopier af pyramiderne, og først efter fjenden har brudt muren ned barakker. I Banished er der ingen guidede ture. Efter er par meget overfladiske tutorials, bliver man sluppet ud i det golde landskab med sine arbejdere. Du kan bygge alle bygninger lige fra begyndelsen. Der er ingen toknologiske gennembrud eller opfindelser, som udvider arbejdernes byggerepertoire.

Der er intet såkaldt endgame i Banished. Når du har bygget alle bygningerne, kan du kun udvide og optimere dit spil. Spillet bygger ikke op til nogen stor pompøs finale. Du ender ikke med at have den kinesiske mur inden for bymuren. Hvis du lykkes, vil du se livet komme og gå, årstiderne skifte, og generationer overleve bare fordi, det er det, mennesket nu engang gør. Dette lyder godt filosofisk, men manglen på slutspil forkorter hvert scenaries levetid, hvilket gør hvert scenarie betydelig kortere end i andre bysimulationer. Banished er til dem, der ønsker en udfordring hele vejen igennem, til dem, der ikke har lyst til kortere scenarier end i andre spil og til dem, der ser det smukke i livets gang.

8 / 10

Banished - Anmeldelse Anne Christina Elsberg Et spil om balance 2014-03-04T21:03:00+01:00 8 10