Rambo: The Video Game - Anmeldelse

Det er ligesom på film

John Rambo er tilbage.. med muskler og bue spændt!

Vi har set det før, og det kommer nok til at ske igen. Men bare rolig! Det er ikke unormalt, at gamle film bliver bragt til live igen, og de antageligt gode minder bliver vækket fra deres søvn og bragt til forhør med de nye oplevelser. Det er en gammel tradtion, og denne gang er det filmene om Rambo, der står for skud.

Normalt ville de fleste betragte det unaturligt at begynde et spil med at give protagonisten en militær begravelse, men dette er tilfældet i Rambo: The Video Game. Spillet tager afsæt i de tre oprindelige filmtitler, navnligt First Blood, Rambo og Rambo III. De mest mindeværdige scener fra filmene bliver genfortalt som heltegerninger ved begravelsen, og danner således ramme for spillets forskellige baner.

Spillet er bygget op omkring det klassiske on-rails-shooting-system, hvilket betyder, at det meste karakterbevægelse bliver foretaget automatisk. Dette medfører blandt andet, at man som spiller ikke har noget ord at indføre, hvad angår ruten, Rambo tager igennem krydsilden.

2

Når Rambo udlader sit vredesråb, går alt i slow-motion, og hans blodtørst slippes for alvor løs.

Det er selvsagt at der skal skydes fjender i store mængder, og når chancen byder sig, sker det inden for et enkelt skærmbillede af gangen, hvor op til ti fjender er synlige. Om man så fatter AK-47'eren og laver et spray over skærmen, eller skyder toppen af deres delvist skjulte knolde af med en håndpistol, er en konstant følelse af overlegenhed til stede. Især når man forlader den nu blodrøde slagmark, og bliver præsenteret for det næste hold af skydeskiver, der venter på at blive mejet ned.

Selvom man for det meste bliver ført ved næsen, har Rambo muligheden at udnytte terrænget som dækning, hvilket især bliver brugbart når ens magasin er tomt. Denne funktion er integreret ganske finurligt ind i kampen. Det foregår nemlig igennem en cirkel, som sættes i gang, når reload-knappen trykkes. Afhængigt af hvor præcis spilleren er til at stoppe markøren inden for de inddelte felter, bliver ammunitionen derefter uddelt. Klassisk Gears of War, og det virker!

I enkelte missioner optræder lovmænd og civile i spillet, hvilket bringer en smule diversitet til spilstilen da man er nødsaget til at stoppe op fra sin massakre, og lige tænke over om det er en ven eller fjende man sigter på. Der er derfor ikke tale om et spil, hvor man blindt skal skyde alt der giver en lyd fra sig.

4

Der er mange tænkelige måder at gribe kommende eksekvering an. Rigtig mange. I denne omgang må vi nøjes a-tasten.

Desværre er det langt fra hele spillet, der består af denne slags hektiske ildkamp. En stor del af spillet foregår nemlig igennem Quick time Events, hvilket i den grad er en skam. Det virker paradoksalt, at man i et spil indtager rollen som Rambo, en karakter der er repræsenteret som omnipotent, er nødsaget til at udføre hans mest overlegne handlinger igennem enkelte tastetryk. Hvis dette ene klik mislykkedes, mister Rambo livet i splitsekundet efter, og den urørlige status man har vænnet sig til, bliver frataget på et øjeblik.

Så om det er Rambo eller hans fjender, der går levende fra kampen, afgøres af et enkelt klik, mens de snedige og handlekraftige evner som vi kender Rambo for, er fravalgt.

Integreret i spillet, finder man et banalt, men ikke desto mindre tilstedeværende pointsystem. Afhængigt af hvor præcist spilleren rammer med spillets våben, de førnævnte hastige tryk, og hvilken sværhedsgrad der er valgt, tildeles point til opgradering af Rambo og hans evner. Der er bl.a. mulighed for at forbedre Rambos evner med forskellige typer våben, eller forøge varigheden på hans vredesbrøl.

Problemet ligger dog i, at opgraderingerne ikke gør den mest mærkbare forskel i spillet. De giver stort set ingen følelse af, at Rambo er stærkere end før, hverken fysisk eller igennem sine våben, hvilket er ærgeligt, da det er den eneste form for gevinst, spillet giver.

3

Selvom man foretrækker at gå listigt til værks, kan det på ingen måde betale sig i Rambo: The Video Game.

I sjældne tilfælde får spilleren muligheden for at vælge, hvordan Rambo skal gå til værks. Valget står imellem at snige sig igennem banen, så vidt muligt, eller at brage så larmende og opmærksomhedskrævende, som han plejer, igennem missionen. Valget alene er glimrende, hvis ikke det var fordi, muligheden for at snige sig igennem banen er lig med flere quick time events.

Rambo: The Video Game gør derfor et nævneværdigt forsøg på at skabe en mulighed for at tage skyggernes vej, men som spiller opnår man bare aldrig følelsen af at være særlig "let på tå". Dels fordi at al styring som nævnt er automatiseret, men delvist også grundet det faktum, at Rambo bare ikke kan lade de tunge skyts være. Derfor formår man aldrig at gennemføre en mission i det skjulte, på den måde som det i første omgang var tænkt.

Det mærkes tydeligt, at der bliver fedtet for fansene af den originale filmserie i Rambo: The Video Game. Udover de nærmest identiske handlingsforløb, er der tilmed lagt de originale stemmer ind over spillets dialog og tale. Denne del gør desværre mere skade end gavn. Bevares, brudstykkerne kan fremprovokere en smule nostalgi for enkelte, men generelt set giver det spillets dialog et præg af ringe lydkvalitet. Det bemærkes især, når den oprindelige dialog tilsyneladende ikke er tilstrækkelig, og nye friske optagelser bryder 80'ernes mikrofonstøj med helt klare og skarpe stemmer.

Der er ingen tvivl om, at Rambo: The Video Game mest af alt er henvendt fans af de originale film, både fordi de to handlinger er tæt på identiske, men også på grund af den store mængde mindeværdige elementer fra scener i filmene, der vil kunne give et ekstra skud billig nostalgi fra 80'ernes actionbrag. Det retter dog ikke op på de fejl og mangler, spillet desværre besidder, der resulterer i et mindre glædeligt gensyn med John Rambo.

Testet med et AMD Radeon R9 290X og FX-9370.

4 / 10

Læs om vores karaktersystem Rambo: The Video Game - Anmeldelse Emil Elsberg Det er ligesom på film 2014-02-28T08:00:00+01:00 4 10