PC-versionen

Luftkastellet, der blev sprængt

[OPDATERING] Jonatan "tester" PS4-versionen på side 3 (men er en kæmpe noob til Battlefield)

Man ved, at man skal spænde sikkerhedsselen, når DICE byder op til dans, og har man tidligere stiftet bekendtskab med Battlefield, ved man, at en sikkerhedssele højest sandsynligt ikke er nok. Battlefields kampe er nemlig lige så intense, som de er kaotiske, og multiplayerkampene med op til 64 deltagere fordelt mellem - i denne omgang - kinesere og amerikanere, kan ofte virke både uoverskuelige og uoverkommelige.

Under underfladen gemmer der sig dog en langt mere koordineret indsats, end man måske umiddelbart skulle tro, og med en genopstået "Commander" til at lede slagets gang har der aldrig været bedre mulighed for at gøre en forskel, selv som ganske få spillere.

En mastodont blev født

Da Battlefield 3 så dagens lys, var det på mange måder en genfødsel af en franchise, der ellers havde nogle år på bagen. Battlefield 3 var et grafisk og lydmæssigt vidunder, og med titlen satte DICE nye standarder for, hvad man kan forvente sig af grafik i en FPS-titel. Tidligere havde Battlefield været én blandt mange militærshooters, men efter Battlefield 3 blev serien nærmere den benchmark, hvor ud fra man målte andre shooters - der ofte aldrig nåede helt op på niveau.

Se vores multiplayer-tips til Battlefield 4 her.

Det er med den historie, Battlefield 4 er blevet lanceret, og det er med denne position in mente, at denne anmeldelse er skrevet. For lad det bare være sagt med det samme: Battlefield 4 er godt. Men er det godt nok?

Hvad skal vi med singleplayer?

Battlefield 4 bliver lanceret med en opdateret udgave af Battlelog, der er en slags interaktiv Facebook for krigshungrende gamere. Det er igennem Battlelog, du finder en server at spille på, og det er igennem Battlelog, du tilføjer dine venner og deler dine præstationer på slagmarken. Battlelog har dog fået et ansigtsløft og virker noget mere finpudset end ved lanceringen af Battlefield 3. Eksempelvis er der allerede nu mulighed for at ændre i loadout og tilpasning af dine våben, ligesom du kan gennemse utallige statistikker, og, som noget helt nyt, se din placering på lands- og verdensplan, samt - også som noget helt nyt - lave specialtilpassede missioner til dine venner (den feature vender jeg tilbage til senere).

1

Attack Boats er større skibe, der er et godt supplement mod infanteri tæt ved kysten.

Når Battlelog fungerer, er det faktisk en ret fantastisk måde at navigere i sit spil på, og brugen af en hjemmeside som "launcher" for en spiltitel tror jeg faktisk på er noget vi vil se mere af i fremtiden. Desværre er Battlelog på nuværende tidspunkt ret buggy, og statistikkerne ser derfor ikke altid ud til at passe (muligvis fordi der simpelthen ikke er indsamlet statistik nok endnu) ligesom kø-funktionen, når man joiner i fyldt server, har voldt store problemer i lanceringsfasen. Problemer der dog så småt skulle være ved at være løst.

Battlelog indeholder også sit helt eget afsnit til singleplayer-kampagnen, der i denne omgang består af 12 ret hurtigt gennemførte missioner, der - helt i vanlig DICE-stil - er propfyldt med scriptede og overdramatiserede filmsekvenser, og et plot der er så klichéfyldt, at selv en kommunalpolitikers valgtale virker innovativ. Med til kampagnen følger naturligvis også muligheden for at indsamle ligegyldige items undervejs, samt indsamle point i banerne, der kan kvalificere dig til en bronze, sølv eller guldmedalje efter endt mission. Jeg viste kort kampagnen frem, da jeg streamede Battlefield 4 for Eurogamers læsere, og som man måske kunne mærke, opfatter jeg singleplayerdelen som lidt af en parentes, der mest af alt virker som om det bare er noget, der skal være der. Kampagnen indeholder ingen egentlig udfordring, og vil man gerne spille singleplayershooters, kan jeg komme på andre, der har mere på hjerte, end hvad der er tilfældet her.

Men så kom vi online...

Battlefields fantastiske verden

For når først Battlefield åbner op for sin onlineverden, kommer både Battlelog og den fantastiske lyd og grafik for alvor til sin ret. Sceneri, eksplosioner og kampe er ganske enkelt ikke set bedre, og selvom der måske ikke er tale om noget kvantespring sammenlignet med Battlefield 3, er det stadig det bedste af sin slags. Hænger man over slagmarken i sin AH-1Z Viper (det er en helikopter), kan man tage sig selv i at tænke: "Fu** hvor er det sindssygt", når eksplosioner, krudt og kugler fra 63 andre spillere breder sig ud foran en som et smukt vævet tæppe af krig og ødelæggelse. Når man så samtidigt i sine høretelefoner kan høre lyden fra kampvognens kanon under sig, og ikke mindst eksplosionen fra projektilet der rammer 200 meter væk, er det svært ikke at være imponeret. Og så crasher du.

2

Den er god nok, det er et in-game skærmdump.

Og netop denne mulighed for momentært at trække sig ud af kampens hede og bare suge indtryk til sig fortæller i virkeligheden historien om Battlefield 4s onlinedel meget godt. Banerne giver plads til, at du kan finde din egen rytme at spille i, og selvom tempoet stort set altid er højt, foregår der så mange kampe sideløbende med hinanden, at du altid kan finde et sted, der passer lige til dit humør.

Er du til intensiv nærkamp, kaster du dig blot ind i stormens øje med et maskingevær ved din side og en trukket granat mellem tænderne. Hold dig blot for øje, at der i himlen over dig foregår en lige så intens kamp mellem jagerpiloter i toptunede jægerfly, og at du er lige så afhængig af at han, og spilleren der flyver en UH-1Y Venom (transporthelikopter) løser sin opgave, som de er af at du løser din. Når du altså ikke er crashet.

Kombinationen og muligheden for luftkamp, for nærkamp, for kamp i tanks, for at være snigskytte på toppen af et tag, eller for at tage en af de utallige andre roller, der skal udfyldes på de alsidige baner, er hvad der gør Battlefield unikt, og hvad der fortsat bærer titlen - sammen med den flotte grafik naturligvis.

Men alt det her havde vi også i Battlefield 3, tænker du. Er der slet ikke sket noget nyt? Og jo, det er der. Tilføjelsen af Levolution og genindførslen af Commanderen er begge tiltag, der ikke fandtes i forgængeren. Commander mode er en rolle, som én spiller på hvert hold kan påtage sig, og denne kan herfra fra et oversigtskort koordinere indsatsen på jorden så godt som han evner. Commanderen har mulighed for at smide forsyninger til sine allierede, sende UAV's ud på rekognoscering og endda affyre krydsermissiler og gunships, hvis han indsamler point nok. Som PC spiller er rollen som Commander måske ikke så attraktiv, men eftersom rollen også kan påtages på håndholdte enheder (så som f.eks. iPad), er der ofte ingen problemer med at finde spillere til at styre slagets gang for oven.

3

Nogen gange kan det være godt med et overblik!

Levolution er en teknologi, der gør banerne mere interaktive, og det har gjort oplevelsen af ødelæggelse endnu mere vanvittig i Battlefield 4. Alle kan huske radiotårnet, der væltede i Caspian Border, men forestil dig nu, at det er din skyld at det vælter, og ikke blot en scriptet sekvens. I Battlefield 4 har spillerne mulighed for at tilpasse omgivelserne, og det foregår både i det små og i det gigantiske.

I det små betyder det, at du i visse baner kan lave småændringer, der kan have betydning for slagets gang. Det kan være vinduer, der bliver lukket, stiger der bliver blokeret eller veje der bliver lukket af spærrepiller. I det gigantiske kan det være højhuse, der vælter eller krigsskibe, der støder på grund, og fælles for begge er det, at det ultimativt er spillerne, der styrer om - og hvornår - en levolution event skal udløses. Ændringerne kan have større eller minde indflydelse på slagets gang, men det tilføjer et interessant aspekt at banerne ændrer sig løbende under kampen, men medfører desværre også adskillige crashes.