Command: Modern Air/Naval Operations - Preview

Ny søkrigssimulator på vej

Standard NATO symboler. Tjek.

dawn patrol

Dawn Patrol var et klassisk Harpoon begynder scenario.

Der var engang i 1970'erne et brætspil kaldet Harpoon. Det var et koldkrigsspil der handlede om slaget om Atlanten i den forestående 3. Verdenskrig. Tom Clancy lod sig inspirere til at skrive bogen The Hunt for Red October. Senere, i 1989, tog man reglerne fra brætspillet og gjorde dem til et PC-spil der blev meget populært blandt wargamere. Der kom flere udgaver af det, men det stod snart klart at spillet stagnerede. Ejerne af Harpoon-spillet ønskede ikke at lægge navn til en nytænkning af spillet som ville udnytte de muligheder computerens stadig kraftigere processorer gav.

I de sidste par år vi fulgt med på sidelinien mens en international gruppe entusiaster har arbejdet på at udviklet på en åndelig arvtager til Harpoon.

Command: Modern Air Naval Operations er både strategispil og simulator. Scenarierne i spillet rækker fra simple sammenstød mellem patruljebåde, som for eksempel det klassiske Dawn Patrol scenario, der typisk var det første man spillede i det gamle Harpoon. Tre norske patruljebåde støder sammen med tre sovjetiske patruljebåde i havet ud for Norges kyst. Spillerens job er at styre de tre skibe, beslutte hvornår man tænder radersystemerne og de andre sensorer for at finde ud af hvor fjende er. Det lille scenario kunne koges ned til hvornår man affyrede Penguin anti-skibsmissilerne. Succesen afhænger af hvem der først fik indsamlet nok sensordata om modpartens skibe til at give missilerne en rimelig chance for at ramme.

vietnam 1968

Sydvietnam, 1968, operation Market Time er ved at begynde.

Command: Modern Air Naval Operations er rasende ambitiøst. Det foregår i realtime, med mulighed for at speede tiden op, og scenarierne kan i princippet strække sig over flere uger. Spillet simulerer temperaturlag i vandet der påvirker sonar, konvergenszoner, saltindholdet og en masse andre ting der påvirker ubådskrigen. Alle sensorsystemer på alle platforme er simuleret med stor realisme, helt ned til den essentielle Eyeball Mk 1 sensor der altid får et smil frem.

Databasen indeholder skibe og fly helt tilbage til Koreakrigen og hypotetiske våbensystemer frem til 2020'erne. Hvad med at styre slagets gang over Vietnam i 1960'erne fra Yankee Station ude i Tonkin bugten? Eller det første søslag i verden der blev afgjort med missiler mellem Syrien og Israel i 1973?

Vi har spillet det i en måneds tid nu og Command indeholder mange lovende elementer.

De store scenarier, der kan inkluderer flere hangarskibsgrupper og landbaserede flystyrker, er voldsomt komplekse men for at imødegå problemerne med mikromanagement er Command er bygget op omkring et smart missionsbaseret design. Man tegner en firkant på kortet, for eksempel en CAP (combat air patrol), og så tilknytter man fly til den. Der er mange parametre til missionen, hvor mange fly der skal være på vingerne, hvilket loadout de skal have og så videre, og så kan man i princippet lade missionen passe sig selv. I praksis viser vores erfaring at et succesfuldt luft-til-luft engagement kræver en del museklikkeri fra spillerens side hvis det skal forløbe fornuftigt. Det kan hurtigt blive en smule uoverskueligt i de scenarier hvor man har hundredevis af enheder.

database example

Her ses et tilfældigt opslag i den gigantiske database.

Med en landkort der omfatter hele verdenen, ubarmhjertig realisme og uendelig mange muligheder for at lave spændende scenarier i den medfølgende editor tyder alt på, at Command: Modern Air Naval Operations bliver en succes blandt wargamere og folk der er nysgerrige omkring hvordan en luftkrig over for eksempel Syrien ville se ud fra kommandobroen på en amerikansk (eller dansk) skib.

Det udkommer til PC i slutningen af september 2013.

Kommentarer (12)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!