Scoundrels of Skullport - Brætspilanmeldelse

Der er både koldt og korrumperet på toppen af magtens tinde, men efter mine nye rejser har jeg kun ét at sige: Grådighed er godt!

Scoundrels of Skullport er den første udvidelse til magtspillet Lords of Waterdeep, og er du helt ny til intrigerne i Waterdeep bør du først læse anmeldelsen af grundspillet. Vi sliber blot vores backstabber-dolk indtil du kommer tilbage. Spillet er tilsendt som anmeldereksemplar, og kan købes hos Fantask for 320 kr.

Scoundrels of Skullport udvider det maksimale antal spillere fra fem til seks med introduktionen af den nye fraktion, "The Gray Hands", der består af de mest episke eventyrere i Waterdeep. Eftersom antallet af agenter stadig varierer med antallet af spillere bliver spiltiden ikke øget mærkbart ved introduktionen af den ekstra spiller, og det er altid en fordel at et spil kan rumme et lige spillerantal. Ud over den ekstra spiller får man to mindre udvidelser, Skullport og Undermountain. De kan tilføjes grundspillet enkeltvis eller samlet, og bidrager hver især med en helt ny mekanik og påvirker dermed spillet på en unik måde. Vi starter med at tage en tur ned på Skullport, den skumle havn i Waterdeep.

1

Nye agenter, nye bygninger, nye quest… Magt, vidunderlig magt!

Når man vover sig ned på havnen er der altid mulighed for en god handel med nogle skumle typer, men din omgang med Waterdeeps udskud har sin egen, specielle pris. De nye bygninger og quests giver godt nok flere ressourcer end de oprindelige, men samtidig får man korruption i form af små trækranier. Kranierne lyder federe end de reelt er, da de er vist i profil og mest af alt ligner en nøgen, tyk smølf. Det ændrer dog ikke ved at korruptionen fungerer meget lig den virkelige verden: det gør ikke noget når alle har lidt, men hvis man viger for langt fra dydens smalle sti begynder det at kunne mærkes. Jo flere korruptionsbrikker spillerne har tilsammen, jo flere minuspoint giver hver enkelt brik når spillet slutter. Hvis spillerne fx har 4 korruption tilsammen giver hver brik -2 (-8 total), mens man ved en kollektiv korruption på 13 får -5 for hver brik (-65 total). Som spillet skrider frem begynder prisen for ens korruption at gå op for spillerne, og man prøver desperat at komme af med sine korruptionsbrikker. Dette gøres med en række nye bygninger og quests der har et ringe pointudbytte, til gengæld for at de tillader dig at fjerne en del af din korruption. Korruption er derfor endnu en ressource der skal administreres, i stedet for bare at være nogle "døde" minuspoint som man har set det i andre spil.

Man føler virkelig presset fra det svære valg fra korruption, da man i grundspillet har vænnet sig til at kun skulle overveje hvorvidt man skulle blokere en modstander - nu er der pludselig udsigt til store minuspoint når spillet slutter, og ens cost-benefit analyse bliver derfor kompliceret yderligere. Eftersom dette er den primære mekanisme i denne type spil formår udvidelsen at intensivere spillets grundkoncept, hvilket er et tegn på godt spildesign.

2

Den frygtede korruptions-track, hvor de onde smølfer lægger skumle planer.

Hvis man gerne vil undgå korruptionens luner kan man i stedet begive sig ned i Undermountain, de gamle dværgminer under Waterdeep som den gale troldmand Halastar Blackcloak ombyggede til brug for sine uhyggelige eksperimenter. Her er fyldt med monstre og andre grusomme skabninger, men samtidig enorme rigdomme og magtfuld magi for de der tør vove sig derned. Det er der heldigvis rigeligt med eventyrere der gerne vil, og Waterdeeps kroer er fyldt til bristepunktet med krigere og troldmænd der bare venter på at blive hyret af dine agenter. Pengene flyder frit, indflydelse og magt skifter dagligt og det er en god dag at være en Lord i Waterdeep.

Hvor Skullports formål er at udbygge den matematiske cost-benefit analyse med et ekstra lag i form af korruption er Undermountains effekt på grundspillet mere simpel: Eventyrer overalt! De mange nye farer dybt under jorden kræver mange ressourcer at komme levende igennem, og dine agenter har derfor adgang til langt flere eventyrere og mere guld end tidligere. Der er kommet så mange eventyrere til Waterdeep at de ligefrem vælter ud af kroerne, i form af Undermountains nye mekanik hvor man ofte skal placere eventyrere på andre bygninger for at få lov til selv at få nogen. Man kan fx få dobbelt så mange krigere som normalt, men kun hvis man samtidig sætter to krigere på to andre bygninger. Her står de klar til at blive samlet op af andre spillere som en bonus, men så kan man jo bare placere dem på de pladser der sjældent bliver brugt? Med mindre man placerer dem på sine egne bygninger for at lokke andre til at bruge dem, hvilket giver dig en bonus? Man kan også sætte dem på bygninger du selv skal bruge, og håbe andre ikke tager dem? Der er hermed introduceret et nyt lag i ens overvejelser når man skal placere sine kostbare agenter, hvilket er hele grundlaget for denne type spil.

3

Mange er forsvundet i Undermountains snoede gange, men de der kommer tilbage har enorme rigdomme med op fra dybet.

Det er ikke kun eventyrere og guld der er mere af, for Blackcloaks sindssyge siver op fra undergrunden og gennemsyrer hele den fordækte by. Dette ses mekanisk ved at der er lettere adgang til både at trække og spille intrigekort, og interaktion mellem spillerne er derfor i højsædet når man spiller Undermountain. Alle dine ekstra ressourcer bliver dog hurtigt sat i arbejde, og det er fedt at aflevere en stor bunke eventyrere og guld blot for at klare ét quest. Udbyttet for ens anstrengelser er tilsvarende fantastisk: Angrib en lich's gravkammer og få 40 victory points, belejr bygherrerne og tving dem til at give dig tre gratis byggekontrakter eller udryd en røverklan og træk fire intrigekort du kan spille med det samme. Det er Lords of Waterdeep - Extreme Edition.

Spillet indeholder derudover regler for et langt spil, hvor alle har en ekstra agent fra starten af. Et spil med begge udvidelser skal altid være et langt spil, men i praksis er det dog en nødvendighed at spille denne variant selv med blot én udvidelse. Hver udvidelse tilføjer tre nye bygninger fra starten, og dette kombineret med den større adgang til ressourcer medfører at kampen om pladser forsvinder hvis man ikke har en ekstra agent.

Begge udvidelserne i Scoundrels of Skullport er tematisk velintegrerede, og føles som naturlige forlængelser af grundspillet. Både korruptionen i Skullport og de mange ressourcer i Undermountain udbygger grundkoncepterne i Lords of Waterdeep, uden samtidig at forkludre dem eller gøre spillet unødigt komplekst. Man sidder tilbage med en følelse af fuldkommenhed, af at spillet hele tiden var designet til at indeholde disse elementer. Det er muligt der er både koldt og korrumperet på toppen af magtens tinde, men efter mine rejser i Skullport og Undermountain har jeg kun ét at sige: Grådighed er godt!

10 / 10

Scoundrels of Skullport - Brætspilanmeldelse Mikkel Øberg Der er både koldt og korrumperet på toppen af magtens tinde, men efter mine nye rejser har jeg kun ét at sige: Grådighed er godt! 2013-08-21T13:02:00+02:00 10 10