Eurogamer.dk

BioShock Infinite: Clash in the Clouds - Anmeldelse

Første downloadudvidelse udkommer i dag, er en traditionel, men underholdende kamparenapakke

Lad os med det samme slå fast; dette er formentlig ikke den historiedrevne BioShock Infinite-udvidelse, du håbede på. De kommer nemlig først senere på året, dette i form af den todelte sidehistorie kaldet Burial at Sea, der omhandler Booker og Elizabeth i BioShocks undervandsdystopi Rapture.

Før vi kan sætte tænderne i disse, dog, har BioShock-skaber Irrational Games en lille overraskelse til os kaldet Clash in the Clouds. Den udkommer i dag, er en kamparena med lidet historiefortælling, og kan således passende agere tidsfordriv til de mere substantielle Burial at Sea-pakker ankommer.

I hovedtræk er Clash in the Clouds altså en kamparena, der præsenterer spilleren for en række spilmekaniske udfordringer. Hvis du som jeg holdt af kampssekvenserne i BioShock Infinite, vil du helt sikkert synes om disse. Hvis ikke, er der ikke meget at komme efter i Clash in the Clouds, undtaget en række spidsfindigt gemte hemmeligheder, der løfter sløret for en række detaljer omkring hovedspillet.

Kamparenaerne har en klassisk, bølgeopdelt struktur, hvor et antal fjender angriber over flere omgange. Vi følger igen Booker og Elizabeth, som de forsøger at holde fjenden stangen i diverse af Columbias populære omgivelser. Ved at uddele særligt kreative tæsk optjenes point, der kan sende en højere op på de integrerede leaderboards. Penge bruges selvsagt til at opgradere vigors og våben, så Booker bliver mere potent.

1

Clash in the Clouds er en kamparenapakke, hvor Booker og Elizabeth må nedkæmpe bølge på bølge af fjender. Nok ikke hvad folk forventer af en BioShock-udgivelse, men ganske god.

Det lyder alt sammen relativt velkendt, hvis man har spillet andre førstepersonsskydespil og deres DLC-pakker, men Irrational har et es gemt i ærmet, Blue Ribbon-udfordringer. Disse præsenterer dig i kampens hede for en række delmål, såsom at fuldføre på tid eller kun ved at bruge udvalgte våben, der skal opfyldes for at gøre sig fortjent til den blå sløjfe og belønner med yderligere point.

Det er et godt koncept, fordi det motiverer spilleren til at eksperimentere med de forskellige våben og vigors på en måde, det oprindelige BioShock Infinite ikke gjorde. Da det gik hedt for sig i sidstnævnte, var det for let at falde tilbage på klassiske våbenkombinationer, der gjorde en nærmest uovervindelig. I Clash of the Clouds inviteres man til at eksperimentere med alternative kombinationer, der til syvende og sidst gør det hele en tand sjovere.

Den første kamparena, Ops Zeal, er den simpleste, da den giver adgang til mere eller mindre det komplette arsenal og befolkes af nogle særdeles tomhjernede fjender. En blid start med andre ord. En af sløjfeudfordringerne her er at angribe kun fra luftskinnerne, som man kan hænge i, og det udvikler sig hurtigt kaotisk sjovt.

2

Sværhedsgraden er høj i Clash in the Clouds, undtaget første bane, der lægger op til ivrig eksperimenteren med spillets arsenal.

De øvrige arenaer er straks større og mere komplekse. Duke and Dimwit-teatret på Solider's Field, som vi besøgte i BioShock Infinites Hall of Heroes, samt Raven's Dome, der foregår i en af originalspillets tidlige sektioner, Raffle Square. Sidst, men ikke mindst, er der Emporia Arcade fra omkring halvvejs inde i Infinite. Selvom de større arenaer fordrer et højere niveau af strategi, bliver de også hurtigt relativt uoverskuelige, som fjenderne dukker op alle steder fra.

Derudover er de også langt sværere. Det lader til, at Clash in the Clouds er designet som en relativt strid oplevelse, grangiveligt inspireret af den positive tilbagemelding på originalspillets lidt tvivlsomme 1999-funktion. Bliver man slået ihjel, får man muligheden for at fortsætte mod at få nulstillet sin score, og hvis ikke det er acceptabelt, ja, så kan man starte forfra.

Når det er sagt, kan man vælge at bruge sine dyrt optjene dollars på at aktivere et checkpoint halvvejs gennem banerne for på denne måde at have en buffer mod at dø, men stadig føles hele affæren en smule hårdhændet. I de senere kampe på Raven's Dome og Emporia Arcade henfaldt jeg til mine gamle og ganske kedelige kamptaktikker fra originalspillet, og selv da havde jeg ikke en chance for at gennemføre sløjfeudfordringerne.

3

The Columbian Archaeological Society room er en skattekiste for seriens fans, som den rummer mange yderligere detaljer om Ken Levines fascinerende univers.

Alligevel er det værd at hænge i, fordi man med tilpas kapital kan åbne op for interessant information og sågar afdække hemmeligheder om Columbias fascinerende univers og dets indbyggere. I spillets hovedsæde, Columbian Archeological Society, der en form for naturhistorisk museum, kan man købe sig til figurmodeller, grafik, lydoptagelser, sange og meget mere, som seriens fans helt sikkert vil sætte pris på.

Overordnet er Clash in the Clouds dog en spøjs størrelse, ikke mindst fordi Levine og Irrational ikke på et tidligere tidspunkt har snakket om den. Den ankommer ud af det blå, og mange vil givet føle sig skuffede over, at der er tale om en kamparena og ikke en historiedreven episode, selvom værdien i pakken for $5 (30,- kr.) nu synes udmærket.

Clash of the Clouds er dog god i den forstand, at pakken udstiller BioShock Infinites fremragende kampsystem meget bedre end originalspillet, og selvom den hurtigt bliver relativt svær, kan man få meget sjov ud af at eksperimentere med de forskellige våbenkombinationer. Derudover er den perfekt for samlere, der ønsker at suge hver en detalje ud af Levines overbevisende univers.

Som en lille snack, mens vi venter på Burial at Sea, dermed, går Clash in the Clouds an, men den er næppe, hvad folk forventer af en BioShock-udgivelse.

7 / 10

BioShock Infinite: Clash in the Clouds - Anmeldelse Tom Bramwell Første downloadudvidelse udkommer i dag, er en traditionel, men underholdende kamparenapakke 2013-07-30T14:00:00+02:00 7 10

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...