Star Trek - Anmeldelse

Kan nogen oppe på Enterprise beame en højere karakter ned til os?

Du har vel set J.J. Abrams fremragende Star Trek-film?

Kirk og Spock. Den irrationelle og impulsive kaptajn og den kølige og kloge videnskabsmand. De to karakterer har båret en tv-serie, film, bøger, spil og meget andet. Modsætningen og venskabet mellem de to var måske en af de største genistreger, Gene Roddenberry begik, da han skabte Star Trek.

Så når spilæsken lover co-op spil med de to i hovedrollen, er der da også grund til at spidse ører (*host*). Det begynder også godt. Kirk og Spock kæmper sig igennem en rumstation, som skal suge energi fra en stjerne, men som falder hurtigere sammen end Morten Olsens fodboldstrategier. Hver gang stationens beskyttelsesskjold fejler, må du kaste dig i læ for solens stråling i noget, der kunne komme lige fra science-fiction filmen Sunshine. Det er set før - men det virker endnu engang.

De to venner udveksler spidse kommentarer, har en god intern dynamik og lynhurtigt har vi reddet en flot (og temmelig reserveret) Vulkansk kvindelig forsker. Det står snart klart, at den teknologi, som hun ville bruge til at skabe et nyt Vulcan med (du har vel set J.J. Abrams fremragende Star Trek-film), nu risikerer at ende som et dommedagsvåben. Det er et klassisk Star Trek-tema: En god teknologi bliver misbrugt som våben.

1

Problemerne opstår, da den i Star Trek sammenhæng ret mytiske race, Gorn, dukker op igennem et hul i universet, som den vulkanske teknologi har skabt. Gorn racen er både krigerisk og teknologisk avanceret. Det viser sig at være en uheldig kombination.

Ved første øjekast smager Star Trek rigtig meget af Mass Effect. Det er et action-adventure i tredjeperson, og kameravinklerne, banerne og styringen minder om Biowares kæmpehit. Styrer du Kirk, fokuserer spillet dels på kampene og dels på de mange muligheder med hans tricorder (mere om dén senere). Styrer du Spock, kan du gøre brug af hans berømte evner som mind meld og nervelammer-grebet (der er en grund til, at det ikke er smart at oversætte Trek-sprog, red.).

Så alt er fryd og gammen - indtil vi begynder at kradse lidt i Star Treks overflade. Selve stemningen holdes i humoristiske toner ikke mindst takket være Kirks sarkastiske beskrivelser af ting, du kan scanne og læse mere om. Det er for så vidt fint, men specielt Spocks opførsel vil hurtigt få ægte fans til at ryste på hovedet. Der er fokus på action og kampe - og ikke diplomati og snilde. At se ham hoppe rundt og kæmpe som en mandlig Lara Croft er så unaturligt som at se en intelligent blondine i Paradise Hotel.

Ved første øjekast smager Star Trek rigtig meget af Mass Effect. Det er et action-adventure i tredjeperson, og kameravinklerne, banerne og styringen minder om Biowares kæmpehit.

2

For at bryde de mange skydesekvenser op, har udviklerne ladet sig inspirere af mange andre spil. Der er de obligatoriske mini-games, hvor du skal låse op for et eller andet, der er rumkampe, og når det bliver allermest interessant, er der sekvenser, hvor de to helte skal arbejde sammen. Højdepunktet kom i mine øjne allerede i en af de første missioner. Helt i stil med Portal 2 skal de to teleportere hinanden forbi forhindringer - og da det foregår i vægtløs tilstand, skal I arbejde på hele tre akser.

Desværre er det ikke alle lånte fjer, der smykker spillet så godt. Stealth-delen minder mig gevaldigt om Splinter Cell, men styringen driller i kritiske situationer, og den kunstige intelligens er meget svær at forudsige. Undervejs får du bonuspoint for fx at komme igennem et område uden at dræbe nogen, men når en modstander pludselig dukker op lige foran dig uden nogen form for varsel, og du automatisk kommer til at skyde, stopper du hurtigt med at prøve på at gøre tingene på den intelligente måde.

Stealth-delen minder mig gevaldigt om Splinter Cell, men styringen driller i kritiske situationer, og den kunstige intelligens er meget svær at forudsige.

3

Rollespilsdelen er skrumpet ind til udelukkende at gælde opgradering af våbnene. Og det er her, at det sjove ligger. For Kirks tricorder kan opgraderes til alt muligt smart så som at blokere for fjendernes våben eller ændre granater, så de eksploderer i fjendens grimme fjæs i stedet for Kirks ulastelige frisure. Du kan også bruge den til at afsløre alternative ruter, helbrede din kammerat eller hacke fjendtlige droner, så de arbejder for dig i stedet for. Ja, lidt i stil med Bioshock...

De mange smarte tricks giver spænding og variation, som du bør udnytte. Spillet og opgaverne i missionerne er nemlig basale nok til, at du bare kunne nøjes med at skyde dig igennem alle fjenderne. Desværre er skydedelen bare ikke særligt underholdende eller udfordrende. Så brug spillets muligheder, selvom de ikke er påkrævede. Ellers bliver det for hurtigt ensformigt.

Spillet ligner noget fra Xbox 360's første år, og karaktererne er mere plastikagtige end Angelina Jolie's læber. De stive bevægelser og den ringe mimik gør det svært virkelig at leve sig ind i fortællingen, som ellers har sine interessante øjeblikke. Men når Kirk skal balancere hen over et ildhav på en smal bjælke (det er et rigtig flot ildhav - ja faktisk er ildeffekterne det pæneste i spillet) på verdens mest svansede måde, så græder min indre Trekker.

Selvom udviklerne har forsøgt at afbalancere det konstante skyderi med elementer af udforskning, eventyr og snigen rundt, er det endt som et gennemsnitligt actionspil.

4

Spillets største brøler er måske, at det lader spilleren i stikken undervejs og fuldstændig glemmer at instruere i, hvad du skal gøre. På et tidspunkt havner du i en mind meld minimission uden nogen form for forklaring på, hvad du skal trykke på. "Bliv ved med at søge" lyder det... ja tak, men HVORDAN?

Star Trek plejer at være lidt mere intelligent sci-fi end resten. Men selvom udviklerne har forsøgt at afbalancere det konstante skyderi med elementer af udforskning, eventyr og snigen rundt, er det endt som et gennemsnitligt actionspil, der lige så godt kunne have foregået i et hvilket som helst andet univers. Kan du se bort fra problemerne, og orker du at bruge mulighederne i stedet for bare at skyde først og tænke bagefter, får du et par timers OK underholdning.

4 / 10

Star Trek - Anmeldelse Jakob Paulsen Kan nogen oppe på Enterprise beame en højere karakter ned til os? 2013-06-24T17:00:00+02:00 4 10