Diggs Nightcrawler - Anmeldelse

Det nye spil til Sony's Wonderbook er en formidabel film noir krimi der viser vejen for AR teknologien i gaming

Mød Diggs Nightcrawler - en orm med et hjerte af guld

Det nye spil til Sony's blå bog, der bruger 'forbedret virkelighed' (AR), hedder Diggs Nightcrawler. Titlen på spillet er navnet på hovedpersonen, han er en orm, og et ret uimodståeligt charmerende og pivfrækt bekendtskab fra første side i bogen. Tænk en blanding af Humphrey Bogart, Chandlers Philip Marlowe med et twist af Sokals Inspector Canardo, dog uden den gennemgående alkoholisme, og du vil have et godt billede af hvad Diggs Nightcrawler vil med sit univers.

Hvis Wonderbook'en havde en svaghed ved lanceringen sidste år, var det selve lanceringstitlen Harry Potter: Books of Spells. På trods af det rige univers som spillet tappede ind i, blev teknologien ikke udnyttet til andet end en lidt simpel, og værst af alt, lidt kedelig, øvelse i at vende sider i bogen. Som tech-demo var det fint nok, men det blev aldrig til mere end det, fordi man ikke formåede at integrere bogens AR teknologi ordentligt i spillets handling.

Her er noget gameplay video af Stumpen der spiller Diggs. Det er håndholdt video når det er bedst.

Med Diggs Nightcrawler forholder det sig heldigvis anderledes idet spillet bruger bogen langt mere interaktivt end Harry Potter spillet gjorde. Diggs Nightcrawler, den frække, lille orm, har nemlig brug for hjælp hele tiden. Vi skal ikke afsløre handlingen her, men som man kan se i vores (hjemme)video bruges bogen af den unge gamer ('stump' som Diggs hele tiden kalder hende) til at hjælpe Diggs til at komme videre med efterforskningen af forbrydelsen.

Som alle gode detektivhistorier, bremses heltens fremgang af politiet, der, her i skikkelse af tre grise, selvfølgelig ikke helt fatter hvad der foregår og som snart bliver Diggs værste fjender i efterforskningen fordi de tror at Diggs selv er involveret i forbrydelsen. Persongalleriet er klassisk film noir med en herlig, godtroende trio af falden på halen politi-grise, melankolsk diva-sangerinde og en misforstået detektiv med et hjerte af guld.

I aktion sekvenserne bliver bogen til kontroller der bruges til at styre Diggs gennem byens gader på jagt efter den mistænkelige skygge der måske, måske ikke, har knust ægget. I andre sekvenser bruges den til at gelejde Diggs gennem et forhindringsløb.

Interaktiviteten begrænses ikke til bogen. Nogle gange bliver vores Stump bedt om at gemme sig sammen med Diggs, og så gælder det om at forsvinde ud af kameraets søgefelt. Andre gange skal Stump hjælpe med timingen når en gris skal skaffes af vejen, og det kan foregå ved at Stump råber eller klapper i hænderne når grisen er på det rigtige sted på banen.

Hvis man anmeldte spillet som et traditionelt computerspil, ville man med en vis ret kunne anklage det for at være ret lineært, men det ville være at gå forkert i byen. For når man sidder der på gulvet foran fjernsynet med bogen foran sig, opstår der faktisk ægte magi i feltet mellem fjernsynet, bogen og spilleren. Den konstante fysiske interaktion med bogen inddrager dig, 'Stumpen', og sågar tilskuerne, gnidningsløst i historien og gør dig til del af den på en måde man ikke har oplevet før med traditionelle spil. Det er selvfølgelig et spil til børn, men selv for voksne er det fascinerende at se afkommet dreje og vride og råbe sig vej gennem eventyret der i øvrigt, ligesom Harry Potter-spillet, er flot lokaliseret til dansk så selv de finurlige engelske vitser går godt igennem.

Selvom spillet er lidt kort, det tog os cirka fire timer at spille igennem, så får man god værdi for de cirka 200 kroner som spillet koster - forudsat altså, at man ejer Wonderbook'en i forvejen. Man kan nemlig. Så vidt vi kan se, ikke købe spillet alene sammen med en Wonderbook. Det betyder, at skulle man lyst til at spille det, skal man først købe en Wonderbook med tilhørende Harry Potter spil og så bliver det pludselig en lidt dyrere fornøjelse.

Diggs Nightcrawler er et spil, der dygtigt benytter AR-teknologien til at inddrage spilleren i et eventyr der både i form og indhold har charme og vid. En flot præstation.

9 / 10

Læs om vores karaktersystem Diggs Nightcrawler - Anmeldelse Martin Wiinholt Det nye spil til Sony's Wonderbook er en formidabel film noir krimi der viser vejen for AR teknologien i gaming 2013-06-05T15:30:00+02:00 9 10