LEGO City Undercover - Anmeldelse

Frækkere end politiet tillader

Vil det lykkes Chase McCain at sætte Rex Fury bag tremmer? Få svaret i LEGO City Undercover.

Traveller's Tales' LEGO-spil har i snart ét årti underholdt børn og barnlige sjæle med deres elegante gameplay, charmerende humor og klodsede æstetik. Og meget asymptomatisk for årlige udgivelser er de stort set kun blevet bedre med hver ny version, som det britiske spilfirma gang på gang har fundet dygtighed til at ekspandere og videreudvikle konceptet.

Alligevel var det langt fra givet, at den seneste og hidtil mest ambitiøse satsning, LEGO City Undercover, ville blive en succes. Den Wii U-eksklusive titel så tvivlsom ud i tidlig billed- og videomateriale, og, ja, alene målsætningen om at skabe et LEGO-spil i Grand Theft Auto-målestok gav anledning til skepsis. Nok har LEGO-spillene set en naturlig evolution i omfang; fra simple A -> B-missionstrukturer til først hub- og senere pseudo open world-verdener, men at skabe et overbevisende sandkasseunivers for spilleren frit at udforske, er et sjældent mesterstykke.

Alene målsætningen om at skabe et LEGO-spil i Grand Theft Auto-målestok gav anledning til skepsis

1

Brikken over i'et

At det er alligevel er lykkedes Traveller's Tales at komme i mål, og mere til, med LEGO City Undercover, skyldes først og fremmest et nøjsomt studium af sit forbillede, GTA, men også en selvsikkerhed på egne spilmekaniske styrker.

LEGO-spillenes fokus på indsamling og udforskning synes som skabt til GTA-spillenes fri sandkassestruktur; med mange hundrede kvadratmeters sprudlende metropol at sprede de hemmelige LEGO-klodser og skatte på, nemlig, føler man stor motivation for at gå på opdagelse. Og det betaler sig. Hver en skyskrabertop, hver en sten i skoven, hvert et gadehjørne synes bedækket med glitrende LEGO-klodser af forskellig art, nogle mere værdifulde end andre, men alle med konkret anvendelighed. Man går aldrig forgæves, med andre ord, men belønnes for at udforske den verden, der ligger for ens fødder.

Var det ikke for den jævnlige reminder; at kun ved progression gennem spillets hovedhistorie, får man adgang til de mest hemmelige afkroge af LEGO City, og Traveller's Tales kunne lige så godt have sparet sig for besværet med manuskriptforfatning, scriptede mellemsekvenser og indtalt stemmeskuespil.

Nok er narrativet som taget ud af gængse gangsterfilm, men spændingskurven, karakteriseringen af de enkelte figurer og ikke mindst den hæsblæsende, chokerende slutning, er topklasse

2

Men det ville også have været en skam, fordi spillets fortælling om den hjemvendte politibetjent Chase McCaines jagt på LEGO Citys altoverskyggende nemesis, Rex Fury, er overraskende veludført. Nok er narrativet som taget ud af gængse gangsterfilm, men spændingskurven, karakteriseringen af de enkelte figurer og ikke mindst den hæsblæsende, chokerende slutning, er topklasse. De små vil ingen problemer have med at skelne helte fra skurke, men trods manglende ambivalens kan voksne sagtens klukke med over spillets mange referencer til populærkulturelle værker: Godfather, Starsky & Hutch, The Shawshank's Redemption for at nævne et par.

Den narrative oplevelse, dog, er overstået på 10-12 timer, hvilket betyder, de resterende 80 bruges på at gå på opdagelse og samle klodser. En udfordring, der involverer mere end blot trasken gennem LEGO Citys vekslende geografi. Små gåder skal løses, hvis de mest værdifulde klodser skal i hus, og selvom de aldrig bliver specielt vanskelige, kræver de en vis portion kognitivt arbejde. I klassisk Zelda-stil giver nye evner adgang til yderligere områder, så mange gåder er også et spørgsmål om at aktivere den rigtige evne på det rigtige sted.

Endelig fungerer Wii U-tavlecontrolleren som et interaktivt skattekort, der nøje udpeger, hvor man bør søge efter den næste hemmelighed. Som I alle gode samlerspil, derfor, behøver man ikke have en walkthrough ved hånden, ej heller at gå glip af særlige klodser, som kun er tilgængelige momentvis undervejs. Spillet skal nok lede en den rette vej uden at forære det hele væk.

Gaderne er befolket med forskelligt udseende LEGO-figurer, alle med hver deres agenda, og motorvejene spækket med kreative fartøjer, der svinger, dytter og overhaler sig vej gennem hverdagen

3

Et klodset metropolis

Ud over sit elegante spildesign fortjener LEGO City ros for sit pulserende univers. Gaderne er befolket med forskelligt udseende LEGO-figurer, alle med hver deres agenda, og motorvejene spækket med kreative fartøjer, der svinger, dytter og overhaler sig vej gennem hverdagen. Den lokale jernbane binder bro mellem storbyen og de tilstødende landområder, ligesom færgeruterne giver adgang til afsidesliggende øgrupper.

Som i de mest omfattende GTA-spil kan man frit køre, sejle, flyve rundt mellem de mange lokationer, og selvom den faktuelle målestok måske nok er en anelse mindre, har man det indtryk, at LEGO City er en endeløs guldmine af sjove oplevelser.

Hvor tidligere LEGO-spil har været bundet op på fremmede licenser så som Star Wars, Harry Potter og senest Ringenes Herre, er det forfriskende at se, hvordan LEGO City holder sig inden for Billund-koncernens egen æstetik; LEGO City-serien, der har været blandt hænderne på danske børn og LEGO-entusiaster i flere årtier. Kombineret med det karismatiske figurgalleri giver det Undercover en selvstændighed, de tidligere spil ikke i samme omfang besad.

LEGO City Undercover er ikke blot det hidtil bedste LEGO-spil, Traveller's Tales' har bedrevet; det er en gedigen konsolsælger

4

At det tekniske niveau, der her demonstreres, ikke er imponerende, især sigtbarheden på distancerede objekter, samt manglende billedkantudjævning, springer i øjnene, gør ikke det store. Selv de tunge, heldigvis sporadiske, loadingsekvenser er at tilgive, når resten er pakken er så helstøbt.

LEGO City Undercover er ikke blot det hidtil bedste LEGO-spil, Traveller's Tales' har bedrevet; det er en gedigen konsolsælger, der takket været overbevisende spildesign og charmerende universbygning formår at stå mål med selv Rockstars hyperpopulære gangsterspil.

9 / 10

Læs om vores karaktersystem LEGO City Undercover - Anmeldelse Mark Elsberg Frækkere end politiet tillader 2013-05-02T17:01:00+02:00 9 10