Dead Island Riptide - Anmeldelse

Dead Island: Riptide leverer mere af den samme action som forgængeren tilbød. På godt og ondt

Dead Island var et zombie-survival spil med fokus på melee-kamp med improviserede våben, som på usædvanlig vis foregik på et ferieparadis. Med denne opskrift havde den polske udvikler Techland, og deres udgiver Deep Silver, en sællert mellem hænderne, da de udgav spillet for snart to år siden. Og der var potentiale i spillet, selvom at der var mange der syntes at spillet havde sin andel af problemer. Så hvorfor ikke prøve igen?

Riptide samler op hvor originalen sluttede, og man får som spiller lov til at vælge mellem fem karakterer, hvoraf de fire er hovedpersoner fra det første spil: den omvandrende stereotyp og rapper Sam B, den kinesiske våbenekspert Xian Mei, den letpåklædte kvindelige bodyguard Purna, samt Logan Carter som er en tidligere stjerne fra amerikansk fodbold. De forskellige figurer har hver deres styrker og svagheder, og der er ligesom i etteren et skill-tree, så man kan opgradere sine færdigheder og få forskellige perks efterhånden som man stiger i level. Hvis man har karakter-saves fra det sidste spil, skulle det også være muligt at importere dem til Riptide, Mass Effect-stil.

Den nye i flokken er John Morgan, en desertør fra den Australske hær som er på et personligt hævntogt mod hans tidligere arbejdsgiver. Ikke at dette har nogen betydning, for på trods af at spillet halvhjertet forsøger at skabe interne konflikter mellem nogle af figurerne, er det simpelthen så intetsigende at cutscenes kun er et nødvendigt onde for at få historien til at bevæge sig videre. Karaktererne har omkring samme dybde som en vandpyt, og det komplimenteres bestemt ikke af de stive ansigtsanimationer som nemt kunne være et levn fra det forrige årti.

1

På den igen.

Historien er da også så simpel som den kunne være. Der er en ond mand ved navn Serpo (det havde man aldrig gættet med det navn) vil bruge zombie-infektionen som et biologisk våben, og er derfor nød til at finde ud af hvorfor nogle mennesker er immune, hvilket han kun kan gøre ved at kidnappe, bedøve og gøre andre tvivlsomme ting mod hovedpersonerne, om bord på sit skib.

De fem hovedpersoner slipper væk da skibet synker i en storm, og strander på den tropiske ø Palanai. Som også er overrendt med zombier. Surprise. Og som oven i købet er hærget af tropiske storme. Belejligt. Desuden vil militæret sprænge hele balladen i luften med en atombombe. Åh nej. Så nu er det med at slippe væk fra ø-paradis, igen.

Ligesom i det oprindelige Dead Island, er Riptide også open-world, og man har relativt frit slag på den store ø. Man har forskellige baser på øen hvor éns venner befinder sig, og hvor man kan købe udstyr, reparere våben og opgradere dem, samt at få quests af sine venner. Desværre er langt de fleste quests begrænset til "hente dette og bring det tilbage hertil". Da distancerne er lange mellem objectives, kan man rejse rundt på øen i bil, ligesom i det første spil. Til gengæld er der nu også mulighed for at transportere sig selv rundt i en båd, da store dele af øen er oversvømmet. Det hænger også direkte sammen med introduktionen af en ny type zombie, såkaldte Drowners, som hænger ud under vandet. De kan løbe lige så stærkt som Infected, forgængerens hurtige zombier (som også vender tilbage), samtidige med at de kan klatre op på din båd og kaste dig af. En pain in the ass, da man ikke kan forsvare sig fra båden når man spiller alene.

2

Udover de levende døde, kommer du også i nærkamp med adskillige vinduer i Riptide.

Da spillet, som er ment for co-op, ikke tilbyder at dine fire kompagnoner kan assistere dig som NPCs, bliver oplevelsen ikke trukket ned af dum kunstig intelligens som man konstant skal babysitte. Det betyder desværre også at nogle områder er hårudrivende svære, da det relativt åbne banedesign gør at de mange løbende zombier (ellers 'monsters' som udviklerne af uransalige grunde har døbt dem) som spillet kaster i hovedet på én, hurtigt samles til en lille horde. De kan ikke undgås uden at hoppe og springe op og ned fra afsatser, så zombierne tvinges til at rende uden om, mens man regenerer stamina. I de fleste tilfælde ender man med at dø alligevel, og det er enormt frustrerende.

Til at hjælpe os mod zombierne har udviklernet importeret Dead Island's enorme arsenal af improviserede våben. Her må man også rose Techland for alle de opgraderinger og modifikationer man kan tilføje til sine håndvåben. Det virkede i etteren og det virker nu. Der er stadig en hvis tilfredsstillelse ved at slå zombier i stumper og stykker. Og de går bestemt i stykker, da gore-systemet også er bevaret. Hoveder slås ind og lemmer skæres af.

Og bevares, man får da også lov til at lege med skydevåben, men eftersom at fjenderne man møder er i forskellige levels, nogle stærkere og nogle svagere, føles det unaturligt at nogle zombier skal pumpes fuld af huller og næsten ikke reagerer på at blive skudt, mens andre blot skal have et enkelt skud i ansigtet før de er nede. Generelt set er gun-playet ikke nær så tilfredsstillende som man kunne ønske, og de fleste af geværerne lyder som ærtebøsser.

3

I retroperspektiv skulle vi måske være taget til Thailand.

Grafikken er også et af spillets svage punkter. Riptide kører på samme grafikmotor som originalen, med minimale eller ingen forbedringer, og det ses i de dårlige textures, dukkeudseende mennesker og antikke partikeleffekter. Du kan også lige så godt vænne dig til at se den samme falde-bagover animation mange gange, for ligesom i det originale spil er der kun én.

Valgmulighederne i grafikindstillingerne er også ekstremt begrænsede, og hvis man f.eks. gerne vil have anti-aliasing på, eller øge sin FOV, er man nød til at rode med spillets filer, da man er nægtet at gøre det fra options-menuen. Man undres over hvorfor disse muligheder er udeladt når spillet i realiteten godt kan klare det. Det lugter lidt af en hurtig console-port.

Hvis du bemærkede at der gennem anmeldelsen blev sammenlignet mange gange med det første spil, så var det ikke et tilfælde. Gameplay simpelthen identisk i de to spil. Om det så er en god ting afhænger af hvor stor fan du var af Dead Island. Det kunne argumenteres at Riptide blot er en udvidelsespakke, der skal tilbyde spilleren mere af det samme, men man efterlades stadig med trang til at spørge hvorfor Techland ikke udnyttede en åbenlys mulighed for at reparere de åbenlyse mangler etteren havde.

Alt i alt er Dead Island: Riptide ikke et decideret dårligt spil. Hvis man var fan af det oprindelige Dead Islands' RPG-lignende elementer og kampsystem (og er villig til at slippe 300 kr. på Steam), og har venner at spille det med, kan man sagtens få en masse timers underholdning ud af Riptide. Men forvent ikke at der er meget nyt ved bordet.

5 / 10

Læs om vores karaktersystem Dead Island Riptide - Anmeldelse Christian Lindberg Dead Island: Riptide leverer mere af den samme action som forgængeren tilbød. På godt og ondt 2013-05-01T10:48:00+02:00 5 10