Assassin's Creed 3 - The Tyranny of King Washington

Kongens fald

I en alternativ fortolkning af verdenshistorien blev George Washington ikke præsident, men en tyrannisk konge. Og han skal nakkes!

Der er en klar aura af eksperiment over den nye udvidelse til Assassin's Creed 3, The Tyranny of King Washington. Ikke nok med, at den med sin alternative verdenshistorie er totalt på flugt fra alt, der faktisk foregik i tiden efter Den Amerikanske Revolution. Selve leveringsmetoden bliver også anderledes end vi er vant til med DLC-udvidelser. Ubisoft deler plottet ind i tre akter, der vil udkomme med en måneds mellemrum.

Første del hedder The Infamy, hvor en forvirret Connor fra Assassin's Creed 3 vågner op til en forandret verden. Du tager de første skridt ud i verden, hvor du opdager, at landskabet har forandret sig til dyster mørke efter kroningen af Kong Washington. Nej, ikke præsident Washington, men Kong Washington! Han har mistet forstanden efter en bid af Apple of Eden, og på påfaldende vis er det Connors mor, der har sat sig for at stoppe ham.

I udvidelsen har Ubisoft tilladt sig at glemme alt det, der foregik i Assassin's Creed 3. Connor husker ikke længere, at han er en assassiner eller for den sags skyld hedder Connor. I stedet hedder han det, han altid har heddet - Ratonhnhaké:ton. Hans opgave er også mere simpel end det gængse AC-halløj, for her er der én konkret trussel og ét omdrejningspunkt, som du skal få has på. Der er ikke de moralske konflikter mellem Templars og Assassins, kun mordet på den gale Kong Washington.

1

Assassin's Creed møder Ghost Recon.

Selve den historiske George Washington fik ikke den bedste præsentation i Assassins Creed 3, men i Tyranny er han langt værre. Han er blodig, brutal og har storhedsvanvid, og man mærker tydeligt, at Ubisoft har følt sig befriet og ønsket at lire de historisk korrekte detaljer om USA's spæde start af. I meget af AC3 føltes det som en turistrundfart i verdenshistorien, da du skulle tvinges fra én person til én anden uden den nødvendige tid til en meningsfuld samtale. Det forandrer sig en anelse i Tyranny.

Den alternative tidslinje giver også en særlig form for frihed. Ubisoft har tilføjet nye hallucinogener i form af forgiftet te, som giver dig meget voldsomme sanseindtryk. I Infamy kan du få to separate kræfter, der begge er inspireret af ulve. Med den første kan du forklæde og camouflere dig, mens du med med den anden kan hidkalde en ulveflok. Flokken kan angribe tre fjender på én gang, hvorefter du må vente til cooldown-tælleren når til 0.

Forklædningsmekanismen er dog ikke specielt vellykket. Den giver dig nogle fordele i visse situationer, men dræner også en smule af dit helbred, når du bruger den. Du slipper heller ikke for mange af de klassiske Assassins Creed 3-øjeblikke, hvor du træder ved siden af og sætter alarmen i gang. I stedet kan forklædningen hjælpe dig med at kravle fra ét sted til et andet, fx fra en busk til en vogn. Der er også nogle enkelte gåder, der kræver ulveforklædningen for at kunne løses.

2

Ubisoft fandt på idéen med Kong Washington efter brugerfeedback.

Spillet foregår i en væsentligt mørkere atmosfære end det hidtidige Assassins Creed 3. Størstedele af Infamy finder sted i det kolde vinterlandskab på den amerikanske Frontier, hvor du får øjnene op for Washingtons ugerninger. Fuglene spiser af de forfrosne lig, og hjulene på dine hestevogne maser sig igennem talrige døde dyr, der ligger skjult under sneen. Husene er brændt til jorden. Landsbyboerne skyder om sig i vilden sky, for de er bange. Bange for Washington.

Geografisk set foregår Tyranny på et meget lille område af det store AC3-kort. Det er et bevidst valg fra Ubisofts side, for først i næste måned med premieren på anden akt, The Betrayal, kommer vi besøg i selve Boston. Den sidste del foregår i New York, når The Redemption kommer om to måneder. Ud over selve hovedfortællingen har hver enkelt udvidelse en række sidemissioner, hvor du skal angribe fragtruter, hjælpe landsbyboere og samle Memories. Det skal skabe en forbindelse til selve Assassins Creed 3, nu hvor de formelle forbindelser til hovedspillet er kappet.

En masse funktioner fra AC3 er endda helt fjernet fra Washington-udvidelsen. Crafting er væk, jagt er begrænset til nogle enkelte, vilde dyr, og der er ingen møntfod til at købe ting eller butikker. Du begynder med det absolut nødvendige isenkram og kan kun få fat i bedre ting, hvis du dræber eller gennemsøger skattekister.

3

Ubisoft eksperimenterer en hel del med Tyranny-pakken.

Musikken består af flotte, nye melodier fra Lorne Balfe. De er komponeret specifikt til det alternative univers, og i mange af de vigtigste scener er musikken altafgørende for, at det pudsige plot vækker eftertanke og følelser. Men faktisk er plottet i stand til at stå på egne ben. Det er lidt mærkeligt i starten, men før du har set dig om, kommer du ind under huden på den alternative verdenshistorie. Selvom Ubisoft tager en række friheder med fortællingen, så er det meningen, at de tre episoder skal være en del af selve Assassins Creed-mytologien. Og når man tænker på, hvordan AC3 sluttede, så er Washington-idéen ikke en af seriens mærkeligste.

Tyranny er vældig tempofyldt og actionmættet, og det minder om alt det, der er godt ved Assassins Creed. Det er et eksperiment, og eksperimentet lykkes. Pakken byder på nye gameplaymekanikker og en frisk stribe ekstra missioner, som holder ved i knap 2,5 timer. Det er som sagt meningen, at Washington-fortællingen skal leve i tre akter, hvoraf The Infamy er det første kapitel. De to næste kommer om hhv. én og to måneder. Det er en glimrende afstikker og ovenbygning på AC3, for hvis man kan vedkende, at AC3 tog serien tilbage til sin tidligere storhed, så er Tyranny med til at skyde universet helt til tops.

8 / 10

Læs om vores karaktersystem Assassin's Creed 3 - The Tyranny of King Washington Tom Phillips Kongens fald 2013-03-11T08:24:00+01:00 8 10

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!