Guns of Icarus Online - Preview

Ikke særlig interessant introduktion til et, forhåbentlig, større epos om luftskibe

Læg venligst mærke til den allestedsnærværende gummihammer

Guns of Icarus er et onlinespil der foregår i et steampunk univers. Spilleren tager rollen som én af fire besætningsmedlemmer af et luftskib. Der er tre roller på luftskibete: pilot, skytte og ingeniør. Man kan opbygge sin karakter og specialisere sig i ét af de tre jobs. Guns of Icarus er et spil der er lige ved og næsten i alle henseender.

Det er et pænt spil, ja, man kan sågar sige at det er stemningsfyldt, og ja, konceptet er lovende, men i dets nuværende tilstand er det ligeså nærende som et pølsehorn fra 7 Eleven. Det eneste man kan i spillet er forskellige overfladiske skirmish- og deathmatch scenarier og RPG elementet, der mere end antydes bør være der, er totalt amputeret. Man bliver nærmest vred over al det potentiale man ser i alle afkroge af spillet - i nogle af loadingskærmene, for eksempel, antydes for eksempel en rig baggrundshistorie, men for øjeblikket er det ren vinduespynt.

Guns of Icarus er fedt på den der 'hvorfor er der ikke nogen der har lavet det før' måde. Konceptet er genialt og der er lidt for enhver smag. Selvom man vælger en specialisering kan alle sådan set lave alt på skibet. Der er dog visse 'perks' som opnår ved specialisering der betyder at det kan give mening at lade folk holde sig til deres specialiteter.

Hvis man er til flyvning kan man tage roret på et af de smukke luftskibe og bruge de samme evner der skaffer dig levende gennem en dogfight i World of Planes eller Il-2 Sturmovik, og bruge dem til at manøvrere rundt om de andre luftskibe så dine skytter kan få et rent skud ind på de andre eller til at holde sig på det fjendtlige luftskibs 'six-o'clock' længe nok til at dine folk kan bringe den massive front kanon i spil.

Skytterne kan få stillet tørsten efter pew-pew med det store arsenal af kanoner man kan udstykke luftskibene med. Ballistikken er nogenlunde tilfredsstillende, men her ville man klart ønske at de gik lidt i dybden.

Ingeniør tjansen er ikke noget at skrive hjem om. Når noget er gået i stykker man fatte sin gummihammer og banke løs på det indtil det virker igen. Man sætter pris på tanken, det er ofte sådan man reparerer sine egne dimser derhjemme, men det virker lidt ulogisk og værst af alt er det ikke særlig udfordrende. Når det er sagt er der selvfølgelig en logik til hvilke ting man reparerer først på et luftskib der er på vej ned i flammer (nej, ikke kanonen) og der er ingen tvivl om at dine evner til at banke på ting med en gummihammer er meget værdsat af dine tre kammerater på luftskibet.

Kampene i Icarus går alt for hurtigt. De statelige luftskibe er forbløffende manøvredygtige og lette at få op og ned i fart og det er som om luften (beklager ordspillet) går lidt ud af epikken når alt går så stærkt. Spillet ville vinde ved at sætte farten lidt ned på det hele og lade strategien råde lidt mere. Fysikken luftskibene imellem ville også vinde ved lidt granulering. Kollisioner ser lidt tilfældige ud og det føles ikke rigtig som om det er massive luftskibe der støder sammen, ligesom følelsen af at flyve også kunne trænge til lidt kærlighed. Skibene gynger ikke meget, der er ikke så meget knirken som man på en eller anden måde ville forvente af den slags sammenflikkede luftskibe og i det hele taget er stemningen på skibet hurtigt optaget og glemt.

Men den fladeste (undskyld ordspillet) fornemmelse er dog hvor luftigt (øv, et ordspil) spillet føles i dets nuværende form. Det skriger simpelthen på en singleplayer kampagne der kombinerer RPG baseret eventyr spil med de sublime luftskibe. En slags Pirates of the Caribbean (Sid Meyer versionen) med luftballoner i stedet for skibe eller et steampunk Skyrim. Mindre kan også gøre det, men ideen er så god at den fortjener mere end det her.

Vi kunne godt have lavet en decideret anmeldelse af Guns of Icarus, det er trods alt sat til salg på Steam, men den vil vi gerne have til gode. Spillet har så meget potentiale, at det på en måde er synd, at anmelde det på baggrund af den anæmiske online skirmish mode der er det eneste Guns of Icarus har på menuen lige nu.

Vi os glæder meget, rigtig meget, til at vende tilbage til et Icarus med adventure-mode og en lækkerbidsken af en singleplayer kampagne.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!