BioWare dæmper forventningerne til next-gen-grafik

Launchtitlerne får næppe bedre grafik end X360 og PS3

BioWare vil ikke love, at springet fra PS3 til PS4 bliver mærkbart.

Rollespilseksperterne fra BioWare beder kommende ejere af Playstation 4 og Xbox 720 om at dæmpe deres forventningerne til next-gen-konsollernes grafik. For selvom de nye maskiner får langt mere RAM og bedre grafikkort, så er der én ubeskrevet facet, der kan forhindre de nye komponenter i at blive udnyttet til fulde: stigende omkostninger forbundet med at lave nye grafikmotorer fra bunden.

Neil Thompson, der er art director for BioWare, understreger i et interview med OXM, at selvom vi kan forvente en vis forbedring, så bliver det ikke i launchtitlerne, at vi ser fabelagtig ny grafik.

- Allerede i sidste generation gav det et sæt i folk, da vi fik de nye konsoller på markedet. Vi skulle pludselig bruge langt flere folk med særlige specialer for at give folk det, de forventede. I sidste generation skulle vi levere omkring 10 gange så god grafik som tidligere, forklarer Thompson.

Det afspejlede sig tydeligt i udviklernes budgetter, hvor eksempelvis Assassin's Creed III har kostet det samme som en Hollywood-film, og hvor Bungie er vokset til et firma med over 300 ansatte.

Thompson mener på den baggrund, at vi må besinde os en smule og ikke forvente 10-20 gange bedre grafik i forhold til PS3 og Xbox 360. I så fald skulle udviklerne sælge 20-30 mio. eksemplarer af hvert enkelt spil, hvilket ikke er realistisk for andre end de største serier som Assassin's Creed og Halo.

Dog tæller det ifølge ham til den gode side, at Playstation 4 er bygget på pc-teknologi og derfor er mere udviklervenlig end PS3.

BioWare har stadig til gode at præsentere deres første next-gen-udgivelse, men manges penge ligger på, at det bliver Dragon Age 3 i løbet af efteråret eller begyndelsen af 2013.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!