Drømmer vi om virtuel omnipotens?

Et kig bag facaden på en genopstanden sci-fi-perle

c:\>cd GOG.com System Shock 2 c:\>sociopathic_ai_entity_shodan.exe

Se på dig selv, hacker. En patetisk skabning af kød og blod, prustende og stønnende søger du vej gennem mine korridorer. Hvordan skal du dog udfordre en perfekt, udødelig maskine?

Sådan indleder den kunstige intelligens SHODAN en af nyere tids mest indflydelsesrige skydespil. Et citat, der først og fremmest excellerer ved sin narrative iscenesættelse, men i lige så høj grad ved sin satiriske kommentar på os computerspillere og vores evige kamp mod kunstige fjender, der tilsyneladende opererer ud fra ufejlbarlig matematik og logik.

Ja, er der noget, der i særklasse kendetegner Irrational Games og Looking Glass Studios' System Shock 2, er spillets intelligente, nærmest poetiske, tilgang til en genre, der så ofte henfalder til spilmekanisk fordummende simplicitet pakket ind i nok bombastisk, men idéforladt æstetik bundet op på fortolkninger af den vestlige verdens krigsmageri.

Ikke at det ikke kan være interessant, men det er nu engang befriende, når kreativiteten får frit spil og de konventionelle rammer udfordres. System Shock 2 udstråler således et sjældent mod til at eksperimentere, og selvsikkerhed til at provokere, hvilket gør det til en akkurat så inspirerende og relevant oplevelse i dag, som det var, da spillet udkom for snart fjorten år siden, i 1999 for at være eksakt.

1

Der var engang, før genmodificerede småpiger og levende dykkerdragter, en kunstig intelligens, og den var ond... meget ond. Faktisk så ond at den slog ihjel for sjov.

Et shockerende gensyn

At vi tager System Shock 2 op til revurdering her, i en krydsning mellem en anmeldelse og et retrospektiv, skyldes, at spillet i sidste uge, for første gang siden sin oprindelige udgivelse, er blevet genudgivet.

Den digitale distributionstjeneste GOG.com slog i onsdags fødderne væk under alle, da de pludselig meldte spillets genopstandelse. System Shock 2 var nemlig i en årrække fanget i et juridisk tovholderi mellem EA og Meadowbrook Insurance Group, der købte rettighederne til spillet efter Looking Glass Studios' konkurs i starten af 00'erne. Takket være et diplomatisk mesterstykke, dog, lykkedes det altså tidligere på ugen GOG.com at sikre spillet et digitalt genoptryk, og hvilken bedre lejlighed til at (gen)opleve SHODAN's tyrranniske, men dybt fascinerende bekendtskab?

Nu tænker du måske. Hey, spillet er jo i softwareregi en nær arkaisk skabning. Det er for pokker fra før årtusindeskiftet. Frygt ikke... Dygtige System Shock-entusiaster har i årene, der er gået, vedligeholdt spillet med kodeoptimering, nye tekstur- og figurpakker samt understøttelse af moderne skærmopløsninger og -formater.

Derfor er spillet audiovisuelt ikke den hærgede skabning, man ellers kunne frygte. GOG-versionen kommer endda med de mest basale af modifikationerne allerede installeret, så man behøver ikke gøre meget andet end at downloade og køre den eksekverbare fil, når spillet er købt, og så er man i gang.

2

Har man det svært med insekter eller lignende kryb og kravl, vil System Shock 2 være et grusomt bekendtskab. Her en åbenlys hyldest til Aliens-trilogien.

SHODAN skal det gøres

For de uindviede er System Shock 2 et skydespil set i førsteperson. Det følger en unavngiven soldat, G65434-2, på mission for at genskabe ro og orden ombord den tophemmelige rumfærge Von Braun. En fremmed entitet er ved at overtage kontrollen med skibet, og kaptajnen, den kunstige intelligens Xerxes, har for længst opgivet at få bugt med krybet. Ikke alle opgiver så let, heriblandt Xerxes sociopatiske AI-kollega SHODAN, og dermed starter et velskrevet, nervepirrende science-fiction-horror-epos, der har op til flere overraskelser gemt i ærmet.

Er man bekendt med Irrational Games' øvrige arbejde, først og fremmest 2007's BioShock, vil man føle sig øjeblikkeligt hjemme i System Shock 2, med hvilket Ken Levine og co. grundlagde fundamentet for de senere undersøiske eskapader.

Begge er den tænkende mands skydespil. Designet er spækket med inspiration fra rollespilgenren, hvorfor man ud over ildkamp må tage stilling til bl.a. udstyrshåndtering, evneudvikling og udforskning undervejs. Banerne er hidsigt scriptet, men alligevel så dynamiske, at de kan angribes på forskellige måder. Høj pistolføring er en valid strategi, men de sparsomme mængder ammunition fordrer nødvendigvis en vekselvirken af taktik. Sikkerhedsudstyr kan hackes til egen fordel, og biologisk modificering af en selv giver adgang til en lang række psykiske evner, der ville gøre enhver jedi-kriger misundelig. Almægtig bliver man dog aldrig, så det er om at vælge sine præferencer med omhu, når nye evnepoint købes via terminaler placeret omkring i banerne.

På mange måder er System Shock 2 mere utaknemmeligt end sine spirituelle efterfølgere, et resultat af sin mere komplekse spilmekanik, men også sin dunkle æstetik, der er langt mere trykkende end selv et Rapture i forfald. Von Braun-skibet er som taget ud af Ridley Scotts Alien, med alenlange korridorer afløst af grandiose terminalrum med blinkende skærme, der som oftest melder SECURITY BREACH DETECTED!

3

Lighederne med BioShock er slående, fra spilmekanikken til banedesignet og den narrative udvikling. Der er dog langt fra idealisten Andrew Ryan til sociopaten SHODAN.

En konstant rumlen fra Von Braun-skibets monstrøse hurtigere-end-lyset-motorer afløses sporadisk af Xerxes eller SHODAN, når de broadcaster dommedagsagtige meddelelser over samtaleanlæggene. System Shock 2 giver et sjældent overbevisende indtryk af isolation, som man mutters alene søger at redde dagen, samt hitte ud af, hvem der egentlig er på ens side, og hvem der blot prøver at styre en som var man en marionetdukke. Would you kindly...

Der er meget godt at sige om System Shock 2, selv her fjorten år senere. Et ambitiøst spil, der var forud for sin tid, og som grundlagde, hvad der skulle blive Ken Levine og Irrational Games' store mainstream-gennembrud otte år senere. Et oplagt spilhistorisk bekendtskab, dermed, som optakt til Levines næste shock-spil, BioShock Infinite, der udkommer om halvanden måned til pc- og konsol.

Køb System Shock 2 på GOG.com

Fanskabt værktøj til vedligeholdelse og modificering af System Shock 2

Kommentarer (2)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!