Er du bange for at få tæsk i StarCraft 2?

Eurogamer.dk ser nærmere på 'ladder anxiety' og det, Blizzard vil gøre mod fænomenet i Heart of the Swarm

Det kan være frygtindgydende at rykke fra Bronze til Silver i StarCraft 2. Blizzard vil gøre det mere behageligt i udvidelsespakken Heart of the Swarm.

For mange hundrede tusinde mennesker er det naturligt, at StarCraft 2 er et ultrasvært, hardcore multiplayerspil, bygget til sydkoreansk eSport med lynende hurtige reflekser. Men for andre, der oftest bare er ganske normale fans af RTS-strategi, er mødet med spillets multiplayerfunktioner frygtindgydende.

De lider af 'ladder anxiety', angsten for at træde op på rangstigen og vurdere sig selv i forhold til andre. Det er dem, der ganske vist har mod på at spille mod andre mennesker, men som ikke tænder på at kæmpe sig til tops og blive totalt nedgjort af stærkere modstandere.

Heldigvis for dem vil Blizzard bruge den martsaktuelle udvidelsespakke, StarCraft 2: Heart of the Swarm, på at indføre nye tiltag, der skal gøre det nemmere at kæmpe mod 'ladder anxiety'.

- En af vores største udfordringer med StarCraft 2 har været, at spillet er skabt til eSport, men at det ikke kun er et eSport-spil. Når jeg tænker tilbage på, hvordan jeg har oplevet eSport-spil, også før det første StarCraft udkom, har det tit været en oplevelse af forvirring og overrumpling af alle nyhederne om eSport, udtaler Chris Sigaty til Eurogamer. Han er production director bag StarCraft-serien.

- 'Ladder anxiety' er et udtryk, som vores community har opfundet. De fortæller os, at hver gang de træder ind i spillet, er de meget nervøse for at rykke op i Gold eller ned i Bronze. Den slags er bestemt ikke meningen. Det sjove i StarCraft 2 er, at det er spil om at forbedre sine evner. Når du ser tilbage på dine første spil, vidste du sikkert ikke, at du skulle blokere rampen til din base eller hyre nok arbejdere til at få en økonomi op at køre, uddyber han.

Blizzards kamp mod 'ladder anxiety' betyder, at holdet vil bygge en stribe nye funktioner ind i Heart of the Swarm, der udelukkende har til hensigt at øge folks interesse i multiplayer. Den vigtigste er en ny 'Training Mode', hvor du kan spille forskellige scenarier med hver enkelt race. De bliver gradvist sværere og tvinger dig til at lære teknikker, der er vigtige for at vinde på onlinescenen. I første bane skal du eksempelvis samle ressourcer og opbygge en økonomi.

- Det begynder i det små. Du spiller første Terran-bane og skal bare gøre som der bliver sagt. Hvis det ikke lykkes første gang, bliver du bare ved, indtil det lykkes dig at klare opgaven. Tingene kommer hurtigt op i gear og bliver mere teknisk, når du kommer til anden bane. I tredje bane er du klar til at kæmpe mod en menneskelig modstander, der lige er trådt ind på rangeringssystemet. Du kan også bare kæmpe mod computere, forklarer Sigaty.

Fra Training Mode kan du hoppe videre over på AI Challenge, hvor spillet laver en computermodstander med en sværhedsgrad svarende til spillerens. Der er ni forskellige former for sværhedsgrad, og du kan finjustere hver enkelt kompetence, eksempelvis om modstanderen bruger rushing eller en mere generel spillestil.

Fra AI Challenge slutter udvidelsen af med Unranked Play, hvor du spiller mod andre mennesker uden at blive målt og vejet på din præstation. Et nyt levelingsystem giver dig belønninger for at arbejde målrettet med de nye funktioner.

- Tilbagemeldingerne fra folk, der har testet træningsfunktionerne, er ret klare: folk bliver motiverede og får lyst til at prøve onlinekampe. Især, når de slår en computermodstander for første gang. Det er det, jeg synes er allersjovest ved StarCraft. Det er de små, konstante forbedringer. Jeg har ikke noget behov for at vise folk, hvor jeg ligger på rangstigen, men derimod har jeg behov for at se, at jeg bliver bedre til at bygge og udnytte figurerne, fortæller Sigaty om de nye funktioner.

StarCraft 2 bliver først sjovt, når man opdager, at det er spil om at blive bedre

StarCraft 2 production director Chris Sigaty

Ingen af disse nye funktioner bliver blandet sammen med singleplayerkampagnen i Heart of the Swarm. Sigaty understreger da også, at denne del er lige så vigtig og har fået lige så store udviklingsressourcer som de nye træningsting. Blandt strategispillets hardcorespillere er der en overraskende fordeling mellem 50%, der bruger deres tid på kampagnen, og 50%, der kun spiller multiplayer. Nogle kampagnespillere har aldrig rørt multiplayer. De er der kun for at opleve striden mellem Jim Raynor og Sarah Kerrigan.

Heart of the Swarm begynder, hvor Wings of Liberty slap. Kerrigan er sluppet fri af zergernes indflydelse og har kun én ting i hovedet, nemlig at få hævn mod Emperor Mengsk. Hun rejser på kryds og tværs af galaksen for at samle soldater til sin hær. Den nye udvidelsespakke har 20 missioner med nye planeter, baner og figurer. Igennem rejsen stiger Kerrigan i level som en brugerstyret 'hero'-enhed, som du styrer i stort set alle missionerne. Hun kan nå hele vejen til level 60.

StarCraft 2 har sin base i The Leviathan, der er et kæmpe zergrumskib. Her kan du opgradere dine enheder, så zerglings eksempelvis får større hastighed eller bedre udrustning. Du kan også gå på ekstra missioner, der forbedrer dine enheders evner yderligere.

Wings of Liberty og Heart of the Swarm har i alt 60 timers singleplayer, når du spiller dem i streg.

Overfor Eurogamer.dk gør Sigaty meget ud af at påpege, at kampagnen i Heart of the Swarm er ekstrem vigtig for hele udgivelsen.

- Denne gang har vi en meget lang kampagne, især når vi sammenligner med andre spil på markedet. Wings of Liberty og Heart of the Swarm har i alt 60 timers singleplayer, når du spiller dem i streg, forsikrer han.

Blizzard blev ellers anklaget for at presse citronen, da de splittede StarCraft 2 op i tre selvstændige spil med hver sin kampagne. Sigaty mener dog, at Blizzard har gjort kritikken til skamme ved at lægge så stort indhold i hvert spil.

- Vi har lavet mange spændende nye ting i Heart of the Swarm, som får spillet til at skille sig ud fra Wings of Liberty. Det havde vi ikke været i stand til uden vores udvidelsesmodel. Vi gør vores bedste for at række ud til hver enkelt spiller og give dem en fed oplevelse.

Det lykkedes også Eurogamer at afsløre, at Sigatys yndlingsracer er Zerg og Protoss, og at ventetiden derfor er forfærdelig for ham.

Heart of the Swarm udkommer den 13. marts i Europa. Du kan købe pakken for 279 kr. eller en kombination af Wings of Liberty og Heart of the Swarm i Blizzards onlinebutik.

Artiklen er skrevet ud fra et besøg hos Blizzard i Paris. Blizzard betalte for rejsen og logi.

Kommentarer (2)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!