Steel Beasts Pro PE - Anmeldelse

Prøv den simulator som den danske hær bruger til at træne kampvognsbesætninger

Her er alt til den moderne kampvogns aficionado

Her kommer en anmeldelse af et spil der er virkelig gammelt. Det er også ekstremt dyrt. Det udkom for 13 år siden, det koster 125 dollars og vi beklager forsinkelsen, men det har bare været virkelig svært at komme i gang med. Sådan er der bare nogle spil der er.

Faktisk er det ikke rigtig et spil. Og dog. Steel Beasts Pro PE er en gamer-udgave af et værktøj som mange hære har købt til at træne besætninger i at køre og kæmpe i deres pansrede køretøjer. Det danske forsvar var de første til at købe det til at træne soldater til at kæmpe i Leopard kampvognene. Og beviset: du kan køre en helt igennem dansk Leopard kampvogn med danske betegnelser inde i 3D interiøret og dansk tale fra besætningen. Lidt af en sjældenhed i vores anglofone verden.

bradley

Ørken scenarier er gode i SB fordi landskabet er simpelt.

Steel Beasts er en realistisk simulation af hvordan det er at køre en moderne kampvogn, bruge dens våben og koordinere kampvognenes indsats på slagmarken med de andre våbentyper. Spillet er derfor skabt med netværksspil for øje hvor det er meningen at der skal være instruktører der løbende styre slagets gang, om man så må sige. I gamer-versionen er der også singleplayer missioner og mange flere kan downloades fra nettet.

Se videoer af dansk Leopard i aktion her.

Så føler du trang til at genopleve Oberst Lars og hans håndgangne mænds indsats under Operation Bøllebank, ja, så er det her måske lige noget for dig. Men der er lige et par småting du skal vide inden du griber til muldvarpeskindet og kører dankortet igennem for 125 kolde amerikanske dollars. Steel Beasts stritter imod. Det er ikke et ubetinget venligt program.

For det første skal man være forberedt på at grafikken langt fra er tidssvarende. Den er, hvis man skal være venlig, funktionel, og hvis man skal være grov, så er den så grim, at den kan give mig tårer i øjnene (særligt hvis jeg lige har spillet Achtung Panzer).

map

Kortet er et avanceret planlægningsværktøj med et utal af menuer.

Men hvis man er endt med at spille Steel Beasts, og betalt de mange penge for det, så betyder det nok ikke så meget alligevel om de seneste grafiske gizmos er implementeret. Eller gør det?

Udvikler kræfterne er lagt et andet sted i Steel Beasts. Og hvor er det så? Kernen i Steel Beasts er en multiplayer kampsimulator hvor hver spiller tager rollen som kampvognskommandør og/eller delingsfører. Ja faktisk kan man påtage sig rollen helt op til bataljonschef, men på det niveau er der meget at se til.

Spillet skyder ingen genveje når det kommer til at simulere arbejdsmiljøet og procedurerne for de kampvogne man kan køre i. Som kommandør er man bl.a. ansvarlig for måludpegning gennem de forskellige sigtemidler (termisk, periskop), ammunitionsvalg, taktisk indsats og koordination med andre enheder, mens man som skytte skal lære at bruge lasermåleren korrekt og generelt pege kanonen i den rigtige retning. Det er overraskende let når alt virker som det skal, hurra for moderne computerteknologi, men når ting begynder at gå i stykker, og det har de jo tendens til når der er krig, ja så bliver tingene hurtigt mere komplekse. For eksempel skal man lære at skyde uden uden lasermåler, den går nemlig hurtigt i stykker, og det er ikke let når man bliver bedt om at ramme bittesmå mål på tre kilometers afstand der ikke gider stå stille.

t72 interiør

Sådan ser en T72M1 ud indeni.

Det er stort set muligt at opstille enhver form for moderne krigsscenario i Steel Beasts; lige fra vejsidebomber til fuld skala kampe mellem store pansrede styrker. For eksempel er koldkrigsscenarier ganske populære, ligesom det af en eller anden grund er populært at genskabe de ret ensidige kampe mellem den, alt andet lige, tapre irakiske republikanergarde og de uovervindelige amerikanske panserstyrker under Operation Desert Storm.

Listen af køretøjer som man kan køre er ganske omfattende og tæller forskellige versioner af Leoparden, Abrams, Bradley'er, Pizarro, russiske kampvogne og sågar klassikere som M113'eren.

Steel Beasts er ikke bedre end de scenarier der bliver lavet til det. De bygget op omkring et sofistikeret system af 'triggers', udløsere, der kan ændre fjendens planer dynamisk under en kamp afhængigt af dine handlinger på kamppladsen og et typisk scenario foregår ved at man konstant skifter mellem at sidde i kampvognen og kigge på kortet der viser ens enheder hvor blandt meget andet koordinerer artilleristøtte og så videre.

8

Leoparden kommer i mange varianter.

Personligt har det aldrig helt fået tændt mig. Det er egentlig ikke fordi grafikken er oldnordisk. Det havde ikke behøvet at betyde noget, hvis spillet havde været i stand til at lave landskaber med samme kompleksitet som i virkeligheden. Men det er grafikken for simpel til og det er her problemet ligger. Den manglende grafik sætter noget autenticitet over styr når den udlægger virkeligheden som den gør. En markedsplads i Irak, for eksempel, hvor man skal holde øje med vejsidebomber og terrorister, er i virkeligheden et forvirrende sammensurium af civilister, farver og støj, mens det i Steel Beasts bliver et stille, livløst laboratorium. Og når man tager til Europa er der grønne græslandskaber der bølger blidt op og ned, udstrakte skovarealer (som virker fint), men derudover er der ikke meget der kan distrahere udsynet gennem din Thermal Image Sensor fra de fjendtlige kampvogne der kører rundt på det ret tomme billardbord. I Steel Beasts er kamppladserne lidt for flade, lidt for sterile og det som vi prøver at sige her er, at Steel Beasts kunne blive en endnu mere autentisk simulator med lidt bedre grafik.

Det sidste ord herfra skal dog være, at hvis man vil have en moderne kampvognssimulator er Steel Beasts det eneste produkt på markedet der er værd at overveje.

8 / 10

Læs om vores karaktersystem Steel Beasts Pro PE - Anmeldelse Martin Wiinholt Prøv den simulator som den danske hær bruger til at træne kampvognsbesætninger 2013-02-14T14:09:00+01:00 8 10